xtrim 550?

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Tja, jag har några frågor om de nyare xtrim fläkt modellerna.

Det är så att jag håller på att försöka sälja min 03as f5a men i de här tiderna är det inte enkelt, börjar bli less på den då jag inte tycker att den är så driftsäker och går dåligt i lössnö pga den smala mattan och bara 500cc motor men jag var hos en lynx handlare idag och han hade 2 st xtrim 550 -07 och en -09a och jag undrar om de skotrarna är något att ha?

Jag menar dom är ju svinbilliga även fast dom är nya vilket är ett jätte + i de här tiderna men jag vill bara veta hur går dom i lössnö? såsom burkning och lek och hur är dom på leden?

Vet att dom inte har så många hästar men har hört att PPS boggeyn är gudomlig + att de nyare fläktarna hörs vara ganska rappa vilket behövs på leden och lek i snö

har inte tid att skriva mer nu för ska på jobbet men kan ni skriva vad ni tycker om era eller någon annas xtrim hur dom är att köra, driftsäkerhet osv sov skulle vara tacksammt för om det låter bra kanske jag byter in min firecat mot en sådan hos en handlare

vemkandetvara

Medlem
20 feb 2009
8
0
1
jag tycker dom är riktit dåliga i snön för sin längd då dom knappt har nån ork alls.
jag skulle välja en kort med högre kammar och mer motor

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Ett het tips kan vara att kolla på skidoo xp tnt om du vill ha en bilig lätt och rapp maskin, kört 210mil+ med min nu är hur nöjd som helst.

Tar sig väldigt bra fram pågrund av sin låga vikt m.m.

Sen värkar det som skidos nya 550f värkar bli tyngre än 08-09 xp tnt så jag skulle nog köpa en tnt medans det finns någon :)

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
men på tnt'n är det väll mycket sämre boggy + dämperi jämfört mot en xtrim? tycker inte heller im XP chassiet riktigt då jag gillar att vara på bana och känner inte för att förstärka det en massa så att det ska hålla

och självklart är det en kort x trim jag vill ha med helst 38mm kammar

inga fler som har något att tillägga? är dom rappa på led? dvs hänger dom på eller tappar dom tackvare de låga hästarna och hur är bränsle ekonomin?

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
men på tnt'n är det väll mycket sämre boggy + dämperi jämfört mot en xtrim? tycker inte heller im XP chassiet riktigt då jag gillar att vara på bana och känner inte för att förstärka det en massa så att det ska hålla

och självklart är det en kort x trim jag vill ha med helst 38mm kammar

inga fler som har något att tillägga? är dom rappa på led? dvs hänger dom på eller tappar dom tackvare de låga hästarna och hur är bränsle ekonomin?
Det är helt klart sant ska du köra mycket på bana så kan det va bättre med en lynx boggy, det beror helt o hållet på vad du ska använda maskinen till.

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
alltså det är ju klart att man kör mycket led men det jag gör mest är väll leka, som tex lite burkning i lös snö på plan mark och backar och lite bana

men märker man att det är väldigt lite HK i lynxen eller är det rapp som många ändå säger att den är på leden? topp fart är inget jag riktigt bryr mig om, sjöar passerar man utan det är ju på leden det ska gå snabbt och smärtfritt men den får inte vaar värdelös i puder som min f5a är nu

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
ingen som har något mer att skriva? vuill verkligen veta allt som går innan jag bestämemr mig till 100% om det blir köp eller inte

Kappten nemo

Välkänd medlem
14 dec 2008
138
0
6
Ullånger
Hade en Rave 550 kort 08. På leden var det inga problem över huvud taget rapp och bra drag som räcker gott och väl. (Körde exciter II innan) Men i lössnön så tappar den rätt mycket fart och orkar inte riktigt hålla farten uppe, men visst det går att köra han tappar ju bara fart till en viss gräns. Fördelen med x trimen är att den är drevad 19/43 och den korta är drevad 21/43 orginal så det kan göra ganska stor skillnad.

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
så alla xtrim är "långa" men är det ravearna son är korta? jag fattar inte riktigt då jag inte kan något om skidoo

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Lynx Xtrim är en halvlång crossover maskin medans Rave 550 är en kort sportmaskin.

Skidoos motsvarighet är mxz 550f.

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
eller jaha jkag visste inte att det fanns rave 550 också, trodde att alla lynx 550(nyare) var xtrims men det verkar som om xtrimen är motsvarigheten till renegade och raven är en kort, eller har jag fel?

men det är det en rave 550 jag söker

min första skoter jag hade då jag fyllde 16(är 20 nu) var en yamaha phazer 500 00 fläkt, en OTROLIGT grym första skoter, lättkörd som satan men sedan då man blev lite mer erfaren blev den lite slö och dålig att köra med så jag unrar hur de nyare fläktarna är

jag menar eftersom jag har råd med en kanske 07a borde det vara OTROLIG skillnad på 7 år och ett annat märke

men visst är det den berömda PPS boggien på raven? och hur skiljer den sig från en vanlig? bara grymmare dämpare eller hur är det? villl ära mig och veta så mycket som möjligt innan jag kper för jag vill ah en ny skoter asap och ja menar inte måbnga skotrar kan gå sämre i snön än vad min f5a gör med 103 HK + smal matta som bara vill ned till marken och sätta fast sig

snälla snälla alla som kört eller äger en rave 550 årsmodell 07+ kan väll skriva allt ni tycker och vet om dem ;)

det enda jag riktigt vet är att dom är fläktkylda=lite HK men många säger att dom är ganska rappa ändå upp till 10(men hur ofta ligger man över 100?), grym boggie, dämparna fram och bak är väldigt bra vad jag hört, lynx ska ju va kvalitee så jag hoppas på de

har därimot ingen aning hur de funakr att leka med i snö, bränsleekonomi osv osv

/mvh krille

Kappten nemo

Välkänd medlem
14 dec 2008
138
0
6
Ullånger
Raven har pps boogie från 07om jag inte minns fel. 60hk och är drevad 21/43 har 32mm matta orginal. jag körde min 550 60mil innan jag bytte upp mig till 600. Men det beror på hur mycket led och hur mycket lössnö du ska köra. Men om man drevar ner 19/43 44mm matta så skulle den nog genast bli en bättre och roligare maskin. Den är ju riktigt lätt körd och rolig.
När jag var och pumpade lössnö en heldag så drog den 20L på 5mil men den gick i princip lika bra som kompisens xc 600.

Sedan står det nog endel om dem om du söker på forumet.

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
jo har sökt mycket nu då jag fick reda på att det var en rave och inte xtrim jag sökte så har hittat mycket bra vetande och verkar som en bra maskin.

ska nog slå till på en sådan årsmodell 08-09 bara jag får sålt f5 jävelen men i dessa tider är det inte lätt :(

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
jag har haft en RAVE 550f -07 dvs den korta maskinen och den gick riktigt bra i lössnön trots att den inte har så mkt hk, den är smidig och härlig att köra, pps boggin är helt underbar. Prövade en xtrim 550f -08 förra veckan och den känns precis likadant, smidig, pigg och grymt rolig efter leden, det känns inte på leden att den är lite längre än raven, helt underbar och går bra i lössnön.

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
har fått ett bra erbjudande nu att byta in f5an mot en 09as rave 550 med 35 000 emellan, bra pris tycker jag så får se vad som händer

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
hej igen, tänker bara säga att en rave 550 09 är "beställd" nu men såklart är jag inte nöjd direkt utan jag vill göra den lite min egen. Hade tänkt köpa nya kåpor så att den blev hel svart men jag tyckeratt det var lite dyrt nu när man ska köpa en skoter för ca 70 000 så jag undrar om det finns något billigare sätt att förändra utseendet för att få den lite mer personlig. Något som ni gjort eller vet av?

hörde en killa snacka för ett bra tag sedan att han täckte sina kåpor med svart tyg på något sätt och enligt en bild jag såg då vart det jävligt snyggt men har ingen aning om hur avancerat det är eller om det ens blir snyggt i verkligheten

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
hörde talas om att 550 motorerna ska gå sönder mycket, är detta sant? för vad jag skulle kunna tro är att eftersom det är så lite HK i dem så borde dom hålla bättre men har jag fel?

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
måste bara få uppdatera lite nu då jag fått köra snart 50 mil med ny lynxen

Är GRYMT nöjd över köpet även för alla "varningar" om att det "bara" är en fläkt med inga hästar alls tycker jag att den går som ett spjut på leden, är inte tokig över sjön heller och i djupsnön har jag inte testat så mycket men är helt klat nöjd över skotern än så länge

visst ibland vill man ha 100 hästar till men tror inte det ska bli något problem att hålla efter kompisarna på deras 600or osv på leden eller i djupsnön

otroligt mycket skoter för pengarna, kan rekommendera denna skoter till många som inte har råd med 100 000+ skotrar

det enda negativa jag har är att skidorna är kassa i snö, dom viker sig uppåt hela tiden vilket resulterar i att skotern nästan dyker ned i snön, någon som vet hur man kan fixa detta?

0TT097

Medlem
9 mar 2010
10
0
1
Luleå
Jag har en ski-doo mxz 550f 08 tycker att den är lite slö i djupsnön och att den dyker ner ibland men den är väldigt lätt att kontrollera så lite mer motor eller större kammar annars mkt bra skoter för pengarna!