Hopp park :D?

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Hejsan allihoppa!
I går när jag låg och kulle sova fick jag en lysande ide:evil:,
jo såhär är det tror ni inte att man skulle kunna bygga en slalombacke fast för skotrar om ni förstå hur jag menar, med avgifter å allt sådant. Då skulle ju alla som vill lära sig hoppa med skoter, å sånt kunna åka till en plats som redan är till för det och inte behöva bygga massa egna kickar som bara blir vinda å snea:p vad tror ni om min geniala godnatt funderning? haha:rock:
 
B

Biosteel

vem skulle finansiera ? knappast nån som vill ha en förlust affär iaf...
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
vem skulle finansiera ? knappast nån som vill ha en förlust affär iaf...
inte den blekaste vem det skulle vara men nån rik snubbe från arabien typ! Nej men jag vet faktiskt inte, men jag var bara tvungen att skriva här på forumet om min tanke jag fick i går när jag skulle sova:rolleyes:
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Nått liknande det här: http://www.evolutionsledpark.com/about.html
finns tydligen bara ett enda i USA... vore kanske en affärside, yamaha-nisse? :hello:
De verkar bara ha skottat upp lite kullar på en glänta i skogen..Något sådant kan omöjligt kosta mycket pengar att genomföra..Problemet är väl att underhålla "parken", där ligger den stora kostnaden..Samt att ingen lär vara intresserad av att betala för det.
Men jäkligt rolig idé iaf.
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
De verkar bara ha skottat upp lite kullar på en glänta i skogen..Något sådant kan omöjligt kosta mycket pengar att genomföra..Problemet är väl att underhålla "parken", där ligger den stora kostnaden..Samt att ingen lär vara intresserad av att betala för det.
Men jäkligt rolig idé iaf.
hehe jo :D pengar lär jubehövas för att underhålla parken :p
Det är därför det ska kosta att få åka där typ som dags kort eller säsongs kort :beer:
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Jo men det kan inte vara några stycken som åker där, utan det måste vara väldigt många för att få det att gå runt.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
hehe jo :D pengar lär jubehövas för att underhålla parken :p
Det är därför det ska kosta att få åka där typ som dags kort eller säsongs kort :beer:
Ja precis..Då måste man även ha någon form av inhägnad runt parken..Annars kommer alla dit på kvällen och kör...utan att ha betalat..
Alt. att man sätter upp belysning..Sen kan man även använda parken till cross-folket på sommaren
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
vore kanske en affärside, yamaha-nisse?
Yamaha_nisse har en drivkraft som få men nog har alla samma förutsättningar som honom att få en sådan satsning att fungera.
Såhär skulle jag göra;
Börja med en bra plan, vilket ställe du ska bygga det på samt hur du ska bygga upp parken. Sen ska du räkna ut hur du får vinst i det hela. Registrera företaget som ska driva satsningen. Skaffa tillstånden från markägare och polis samt länsstyrelse. Spring till ALMI eller om det finns fler institutioner som kan hjälpa dig med startpengar.
Sen tar du uträkningen du gjorde alldeles nyss och springer med den till alla som kan tänkas vara intresserade av att sponsra spektaklet. Var inte rädd för att uppvakta riktigt stora bolag, likaså med utländska bolag. Du kanske letar reda på nåt företag i utlandet som har en intressant produkt (kan vara vad som helst) som du hjälper dem med att lansera i Sverige men att de i utbyte får skjuta till lite pengar till din park eller på annat sätt hjälpa till. Fantasin sätter gränser. Du har en unik marknadsföringsposition i och med din nya park och det är bra när du ska förhandla med intressanta bolag. Sen när du byggt allting klart så SKA du satsa på marknadsföring. Pr är allt. Anställ en duktig förare som jobbar med parken, om ni är två så borde ni klara av allt underhåll ensamma men förarens talang skall utnyttjas till att sätta upp en "skola" där aspirerande förare får lära sig körandets svåra konst från en som kan. Självklart mot betalning.
Bygg upp ett hotell i närheten med en ordentlig restaurang där kunderna sover under sin vistelse. Sen paketerar du ihop allting till ett attraktivt paket.
Marknadsför dig ordentligt i europa och se till så att internationella tävlingar arrangeras i parken. Norge ligger ju t ex nära, många i vårat grannland har skoter men inte möjlighet att köra. Men både viljan och pengarna. Om du sedan syr ihop allt till ett förstklassigt upplevelsepaket så är du hemma. Utländska gäster och de som vill betala för färdiga paket på helgerna eller kanske tors-sön och hemmaförare som bara åker dit på kul och inte kräver instruktör på mån-ons.
Sen expanderar du parken, lägg till ett lössnöområde som är helt utan stubbar eller dåligt underlag och fyll hela området med snökanoner som får gå under nätterna. Körning på dagarna i färskt puder och sedan nästa morgon ligger det nytt färskt fluffigt där ute.

Fast först av allt skulle jag radera tråden innan nån fler fick idén.
Och som du ser ovan är det bara fantasin som sätter gränserna. Den enda risken du tar är ifall du tänker för smått.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
För den som har viljan och orken borde det kunna bli en attraktion och dessutom unik i sitt slag... men byråkratin och griniga markägare kan nog bli stora hinder på vägen!? :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Knappast. Sluta se problemen och börja se möjligheterna.

Byråkratin är ett problem säger du. Nej säger jag. Du bemöter inte människorna med makt på rätt sätt. Du ska anstränga dig med bra formuleringar och riktigt bra presentationer av din idé. Var noga med att poängtera att bygden vinner på det. Big time.

Griniga markägare är ett problem säger du. Nej säger jag. Du har fel tänk från början. Det finns massor av mark här i Sverige som passar för sånt här. Byt bara markägare tills du hittar vad du söker. Krydda avtalen på rätt sätt.

Men varför gå på markägare. Tänk efter lite. Vilken typ av mark här i Sverige är redan förstörd för allt annat brukande, inte privatägt och redan långt ifrån bebyggelse?


Det finns inga problem, bara möjligheter. Fast ännu viktigare, den största risken är att tänka för smått.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Knappast. Sluta se problemen och börja se möjligheterna.

Byråkratin är ett problem säger du. Nej säger jag. Du bemöter inte människorna med makt på rätt sätt. Du ska anstränga dig med bra formuleringar och riktigt bra presentationer av din idé. Var noga med att poängtera att bygden vinner på det. Big time.

Griniga markägare är ett problem säger du. Nej säger jag. Du har fel tänk från början. Det finns massor av mark här i Sverige som passar för sånt här. Byt bara markägare tills du hittar vad du söker. Krydda avtalen på rätt sätt.

Men varför gå på markägare. Tänk efter lite. Vilken typ av mark här i Sverige är redan förstörd för allt annat brukande, inte privatägt och redan långt ifrån bebyggelse?


Det finns inga problem, bara möjligheter. Fast ännu viktigare, den största risken är att tänka för smått.
Haha, nä! du har så rätt! för en driftig kille/tjej bör det vara genomförbart! :)
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
haha fråga farsan om man kan få en liten skogsbit av han, ta dit en grävare å lastare på hösten, köra dit grus och jord, få till nå bra hopp sen är de bara vänta på snön å ringa polarna :p