kokade vid lugn körning?

Norberg91

Aktiv medlem
14 dec 2008
68
0
6
Timrå
Hallå!

Har precis köpt mej en Lynx enduro 500SP -99 som jag har kört 12 mil med på två dagar problemfritt.

Sen så lånade jag ut den till min "styv" mor som körde den 8 km så började den koka. Hon är en som kör väldingt lugnt inte ens upp i 60 km/h på sjöar.

Undrar vad detta kan bero på. om skotern inte fått riktigt med snö i tunneln så den blivit varm, sen kokat? det var + -0 grader under körningen:hmmmm:

Tack på förhand

;Norberg

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
kan nog mycket väl vara så, krävs en del snösprut på kylarna, och vid plusgrader dammar ju inte snön upp så lätt, så man kan måsta ligga på lite hårt efter leden!

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
skaffa högre kamm så slängs mer snö upp i tunneln. och precis som Rodge säger. de va nog hårt före så snön dammar inte upp lika lätt.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Du får be om fara ut och kyla den lite då å då i lösare snö nästan gång hon lånar den..

Det är ju ingen fara att lampan börjar lysa eftersom att den inte kokar då utan tempen är bara för hög, ca 70-80 grader. så när den börjar lysa bör man köra ut i lite lössnö eller stanna och kasta upp snö på kylarna.

Kör du mycket efter led i lugnt tempo kanske is rivare kan vara nått..

Norberg91

Aktiv medlem
14 dec 2008
68
0
6
Timrå
Ja nu har jag varit ut och kört ca 5 mil med skotern och inte ett tecken på kokning.

Men jag öppnade huven och såg att den typ tryckte ur sig lite kylarvatten i anslutningen av locket. vad kan detta bero på?

Tack åter igen för alla svar.

;Norberg

r8n

Aktiv medlem
16 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Kan vara dålig tätning på locket. Eller helt enkelt för mycket kylvätska i systemet. Tror inte det är nått allvarligt iaf...

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Viktigt att systemet klarar av att hålla trycket. Min villa koka hela tiden tills jag bytte till ett trycktåligt kärl som inte pressade ut allt så fort det blev varmt och således lät allt koka.