Ta Bort Krängningshämmare

Loo_Marcus

Medlem
1 feb 2006
16
0
1
Hej! Funderar att ta bort Krängningshämmaren på min Fusion 900, och jag undrar om någon som har tagit bort den på en sån maskin, om det går att ta bort den hel eller om man måste kapa den. och blir det någon skillnad med eller utan på den?
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
testa vet ja.. körde utan på min f7 iaf och senaste maskinerna ja haft har de inte varit nån från fabrik ens.. beror väl lite på hur du ska köra, led ,bus, lössnö..

och känns väl som att den ska gå att ta bort utan att kapa men ingen anning på din maskin..
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
testa vet ja.. körde utan på min f7 iaf och senaste maskinerna ja haft har de inte varit nån från fabrik ens.. beror väl lite på hur du ska köra, led ,bus, lössnö..

och känns väl som att den ska gå att ta bort utan att kapa men ingen anning på din maskin..
Dom har juh fått dit den utan att kapa så den borde juh gå att få ur? :) Tycker man iaf.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
jo precis.. Har hört att det kan vara trixigt att få ut dom.. Men det ska gå på nå vis. :)
 

steklund900

Aktiv medlem
14 nov 2008
52
0
1
Långsele
Hej! Funderar att ta bort Krängningshämmaren på min Fusion 900, och jag undrar om någon som har tagit bort den på en sån maskin, om det går att ta bort den hel eller om man måste kapa den. och blir det någon skillnad med eller utan på den?
Jag har kört ca 30 mil utan hämmare och det kan jag säga att tänker du köra fortare än 80-90 så behåll den på. Maskinen blir livsfarlig på hårt underlag utan hämmare, men är du en skogsmulle eller bara kör i lössnö så ta bort den för då är det gott. Jag återmonterade den ialla fall för man har ju ett liv efter skotersäsongen också.Om du ska ta bort så gör du så här:

Lossa a-armens nedre bultar närmast k-hämmaren, lossa en av dämparna på nedre fästet (allt för att skapa plats). Vrid ur glidblocket på a-armen innåt inte uttåt för det går inte. Lossa k-hämmarens bussningar, vrid ur k-hämmaren ur a-arms fästet på båda sidor sen är det bara att dra ur k-hämmaren till det håll som du lossade dämparen. Om du tar bort k-hämmaren får du nog dra åt fjädrarna fram till max annars blir den väldigt vinglig. Lycka till och ta det lugnt med höga farter utan k-hämmare
 

Loo_Marcus

Medlem
1 feb 2006
16
0
1
Jag har kört ca 30 mil utan hämmare och det kan jag säga att tänker du köra fortare än 80-90 så behåll den på. Maskinen blir livsfarlig på hårt underlag utan hämmare, men är du en skogsmulle eller bara kör i lössnö så ta bort den för då är det gott. Jag återmonterade den ialla fall för man har ju ett liv efter skotersäsongen också.Om du ska ta bort så gör du så här:

Lossa a-armens nedre bultar närmast k-hämmaren, lossa en av dämparna på nedre fästet (allt för att skapa plats). Vrid ur glidblocket på a-armen innåt inte uttåt för det går inte. Lossa k-hämmarens bussningar, vrid ur k-hämmaren ur a-arms fästet på båda sidor sen är det bara att dra ur k-hämmaren till det håll som du lossade dämparen. Om du tar bort k-hämmaren får du nog dra åt fjädrarna fram till max annars blir den väldigt vinglig. Lycka till och ta det lugnt med höga farter utan k-hämmare
Tack för svaret, ska prova a utan.