RMK 800 -09. Kända fel & brister?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Finns det något på dessa?

Har du erfarenhet, skriv en rad.

RMK Dragon 800

Thanks! :)

Last edited:

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
är det inte så att slutburken blir så varm att buken börjar smälta?
Men det går ju på garantin :)

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
TPS (Throttle Position Sensor) Måste ställas in, iallfall på Assault och det är väl samma spis i dessa?

2008

Aktiv medlem
12 dec 2007
88
0
6
Harads
kan ju lista de problem jag haft med min assault 800 än så länge.. 150 mil har den gått!

kör på sjätte remmen nu.
nya cylindrar.
linjerad 3 ggr.
justerad tps 2 ggr.
snitt förbrukning ca 7l/mil. billigaste jag kört hittils är 9.9mil på 44L, som mest har den dragit 8.8L/mil soppatorsk efter 4.6mil med full tank!
byte motorkuddar (kudde?)
byte cylfotspackning.
ommappad 2 ggr nu.
osv......

grymt nöjd med skotern i övrigt..

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
kan ju lista de problem jag haft med min assault 800 än så länge.. 150 mil har den gått!

kör på sjätte remmen nu.
nya cylindrar.
linjerad 3 ggr.
justerad tps 2 ggr.
snitt förbrukning ca 7l/mil. billigaste jag kört hittils är 9.9mil på 44L, som mest har den dragit 8.8L/mil soppatorsk efter 4.6mil med full tank!
byte cylfotspackning.
ommappad 2 ggr nu.
osv......

Det "ända" problemet jag har haft med min Assault var att den skar, dom som utförde servicen justerade aldrig TPS'n...:mad: Så det fick bli en helt ny motor då även veven tog lite skada:confused:. Sedan så har dom schimsat in motorkuddarna, ej bytt. Har kört ~150mil nu och är bara inne på min andra rem:beer:.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå

kör på sjätte remmen nu.
nya cylindrar.
linjerad 3 ggr.
justerad tps 2 ggr.
byte cylfotspackning.
ommappad 2 ggr nu.
osv......

Hur kan man acceptera detta???

Jag skulle ha återställt skoter omgående. Det verkar ju inte finnas nåt som fungerar som det ska på den modellen. Har hört liknande historier från andra Assultägare. Var sugen på en själv men tur som fan att man stannade i BRP-stallet...

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Hur kan man acceptera detta???

Jag skulle ha återställt skoter omgående. Det verkar ju inte finnas nåt som fungerar som det ska på den modellen. Har hört liknande historier från andra Assultägare. Var sugen på en själv men tur som fan att man stannade i BRP-stallet...

Han har försökt återställa den men fick Nej av general agenten trots att han har full rätt enligt Konsumentombudsmannen han snackat med.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Han har försökt återställa den men fick Nej av general agenten trots att han har full rätt enligt Konsumentombudsmannen han snackat med.
Gå vidare! Sverker "Mr. Plus" Olovsson brukar ha en bra övertalningsförmåga.

Det är ju helt klart att det är något "Major-Fuck-Up" på modellen när den drar 3-4 gånger så mycket soppa som en liknande modell från annan tillverkare.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
Gå vidare! Sverker "Mr. Plus" Olovsson brukar ha en bra övertalningsförmåga.

Det är ju helt klart att det är något "Major-Fuck-Up" på modellen när den drar 3-4 gånger så mycket soppa som en liknande modell från annan tillverkare.
Ja, han kunde dra det till rätten och han skulle få rätt sa dom. Men det skulle ta 5 månader, och det är ju inte kul att vara utan skoter nu när det börjar bli vår och fin väder..

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Joo, tack för svar.

Men jag menade inte Assaulten i min fråga...

Alltså RMK Dragon 800.

(Förlåt dålig formulering av mig tidigare)

Last edited:

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
Min rmk 155" drar mellan 2,5 o 3,5l milen och inga problem med remmen efter 120mil det ända jag stört mig på är att den kan sucka till när man trycker fullt och det är när jag åker vid kusten på högre höjd har jag inga problem, men nu har jag fått en ny mapping och inte hunnit testa med den så nu kanske suckningen är borta för hoppningsvis.

Flaeskbulle

Aktiv medlem
15 mar 2007
84
0
6
Jag har kört 85mil med min RMK Assault och hittills har jag fått bytt 1 stift, snittförbrukningen ligger på under 3 liter milen. Jag har även fått bytt en A-Arm men det var väl för att stenen var hårdare än skotern.
Både jag och farsan har varsin och vi har väl inte haft i närheten av samma problem som många andra verkar ha.
Sen att dom påstår att TPS:n ska justeras vet jag inget om för min ÅF har inte fått något besked om det och min är fortfarande orörd.
Min rem har börjat "ludda" lite, men den håller än (peppar, peppar) av någon konstig anledning.

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
155" går som ett spjut, den har aldrig tagit över 3lit/mil trots lek. Samma rem och skotern har gått c:a 150mil.

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
Ja, men det är ju samma maskin rmk dragon 800an.. det som skiljer är i stort sett sämre fjädring och längre mattan och mindre förstärkningar på Dragon rmkn..
det är nog inte samma maskin eftersom de har helt olika setups på hur de ska gå.. polaren har en rmk dragon 800 2009. som går på 2-2.5l/mil vanligt tempo, har funkat hur fint som helst..

assaulten är till för att köra hårt med, och det gör man, så kanske man inte ska fundera på ekonomin när man väljer något som går som satan? om man vill köra snålt köp en venture multipurpose 2009 eller något sånt, de går billigt.

sen att de inte har fixat servicemeddelanden och sånt är ju inget vidare. men klåpare och sånt finns det överallt i denna värld, du behöver nog knappt titta ut för att se en.

Försäljare lurar alltid en oavsett om du tycker att du har gjort en bra affär eller inte.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
det är nog inte samma maskin eftersom de har helt olika setups på hur de ska gå.. polaren har en rmk dragon 800 2009. som går på 2-2.5l/mil vanligt tempo, har funkat hur fint som helst..

assaulten är till för att köra hårt med, och det gör man, så kanske man inte ska fundera på ekonomin när man väljer något som går som satan? om man vill köra snålt köp en venture multipurpose 2009 eller något sånt, de går billigt.

sen att de inte har fixat servicemeddelanden och sånt är ju inget vidare. men klåpare och sånt finns det överallt i denna värld, du behöver nog knappt titta ut för att se en.

Försäljare lurar alltid en oavsett om du tycker att du har gjort en bra affär eller inte.

Finns ju assaulter som tar 2-2.5l/mil oxå, finns även rmk´s som drar 5-6l/mil. Värkar variera lite från maskin till maskin oavsett modell.
Finns ju 3 olika spridare som sitter på 800cfi-09, vet inte men det kanske har nå med saken att göra ? Det sitter olika på nästan varje modell både på rmk och assault.

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
Finns ju assaulter som tar 2-2.5l/mil oxå, finns även rmk´s som drar 5-6l/mil. Värkar variera lite från maskin till maskin oavsett modell.
Finns ju 3 olika spridare som sitter på 800cfi-09, vet inte men det kanske har nå med saken att göra ? Det sitter olika på nästan varje modell både på rmk och assault.
jag tror att de är de j*vla återförsäljarna som inte är kvalificerade att sälja skotrar. :) De verkar inte ta sitt ansvar när det gäller att få ut en korrekt inställd maskin från första servicen. Sen säger de att -nä men den gick kanon inne i verkstaden.

Man ska inte vara så naiv när man kommer ut från första servicen och tror att de är helt ok. för det är de oftast inte, man ska kolla att oljan är bytt helst markera varenda skruv de ska ha petat i under servicen, ut och prova direkt en sväng och sen komma tillbaka med den och säga att nä den är inte som den ska, om den nu beter sig det minsta konstigt. Man litar dock väldigt ofta på att de ska göra sitt jobb även fast de kanske bara trycker in datorn och släcker servicelampan, vissa tycker ju det är för jobbigt att mappa om den.

Min återförsäljare ville inte ens ställa ner min oljetillförsel som legade på cirka 5% efter första servicen, han sa att de är normalt och att de ska dricka så mycket. Ja, man blir så less, det är bara att fixa en handbok och alla grejer för just den maskinen och slutligen göra allt själv för det är den enda man kan lita på nuförtiden när det gäller de här skoterhandlarna.