Strömlös Lynx Racing -04

Jbjrk

Medlem
11 mar 2009
12
0
1
Ljusdal
Hallå,

Premiärpost för min del, dessvärre av det tråkigare slaget.

Mitt problem:

Skotern, en Racing 440 -04, la av under färd och vill sedan dess inte starta. Ingen gnista, inte ett liv på lyse när man försöker starta.

Statorn ska, enligt tidigare ägare, vara omlindad för bara en månad sedan och maskinen har endast gått ca 10 mil sedan dess. I samband med detta byttes även tändstift och tändkablar.

Har sökt en hel del på forumet men hittar ingen "komplett" tråd ang. detta problem.

Har den nylindade statorn sagt upp sig av någon anledning? Är voltregulatorn boven? Tändspolen?

Kan jag mäta mig till detta, hur/var isf?

Tacksam för alla tips!

Har bytt stift och kollat så att tändkablarna sitter där dom ska. Kan tillägga att skotern åkte på släp utan kapell ca 15 mil efter E4, så min misstanke var direkt Fukt. Har haft CDI boxen inne på tork över natten utan förändring.

Har spanat på Voltregulatorn (ska den jorda mot chassiet?) och jordkabeln som sitter tillsammans med den, även det utan att få livstecken på grejorna. Kan jag mäta upp den med på nåt sätt? Mellan vilka kablar? :S

Hjälp!?
 
Last edited:

Jbjrk

Medlem
11 mar 2009
12
0
1
Ljusdal
Tack för den.

Tycker dock inte att det blir helt klart för mig var jag ska mäta upp tändspole, voltregulator, stator etc.

Hade varit guld om någon visste vilka kablar som ska ge vad..

Någon annan idé om vad felet kan vara? Finns det någon annan jordpunkt som är värd att kolla upp? Nåt som är fuktkänsligt?

Tacksam för alla inputs!
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Hade samma problem med min, tog isär kontakterna som kommer ut nere vid motorn under pipan och blåste rent och i med lite 5-56, gjorde samma sak med alla kontakter till DESS:en och nu funkar den skitbra :)

Min hade också stått på släp ganska många mil i fuktigt före, saltade vägar. :D

Tror inte voltregulatorn har med saken att göra, isf tändspolen.. men innan du börjar med nått sånt så kolla ALLA kontakter.
 

attest

Aktiv medlem
6 mar 2007
98
0
6
Borlänge
www.stormlyktan.com
Kan jag mäta upp den med på nåt sätt? Mellan vilka kablar? :S
Hjälp!?
Rotaxförsedda skotrar som på ngk.se hemsida har ett rekomenderat elektrodavstånd på 0,4 alt 0,45 eller 0,5mm är nästan alltid utrustad med en stator som är riktigt dåligt konstruerad, så det kan vara en sak som du börjar med att kolla upp.
Då mäter du mellan vit och röd kabel i det fyrkantiga fyrpoliga kontaktstycket(om jag inte minns fel) från statorn, du har om statorn är trasig ett värde som är oändligt(avbrott i lindning) eller mycket lågt (överslag i lindningen).

Eftersom din skoter är utrustad med denna modell av stator så kan detta vara felet.
 
Last edited:

Jbjrk

Medlem
11 mar 2009
12
0
1
Ljusdal
Hallå igen,

Har kollat alla kablar/kontakter och kan inte finna något uppenbart fel där..

>> Attest - Mätte mellan röd och vit i den kontakten och fick 12V, bra eller dåligt? Mätte även uppe vid lyset, och får ström dit när jag drar..

Det jag kunde konstatera utöver det, var att det var stendött på kablarna som går från boxen till tändspolen.. Betyder det att boxen brunnit? För det verkar ju uppenbarligen vara ström fram till boxen..

Någon som har nån idé?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Hallå igen,

Har kollat alla kablar/kontakter och kan inte finna något uppenbart fel där..

>> Attest - Mätte mellan röd och vit i den kontakten och fick 12V, bra eller dåligt? Mätte även uppe vid lyset, och får ström dit när jag drar..

Det jag kunde konstatera utöver det, var att det var stendött på kablarna som går från boxen till tändspolen.. Betyder det att boxen brunnit? För det verkar ju uppenbarligen vara ström fram till boxen..

Någon som har nån idé?

Du ska mäta Ohm när du mäter statorn, inte volt..

Klart du inte har nån ström till tändspolen när skotern är avslagen och du inte drar i snöret..
 

Jbjrk

Medlem
11 mar 2009
12
0
1
Ljusdal
Såg det nu.. Hur som helst verkar det inte stendött iaf, då voltmätaren iaf visade lite liv. Får kolla det igen..

Ang. tändspolen så mätte jag såklart när jag drog - och det gav inget utslag. Gjorde samma test på brorsans REV och där gav det utslag..
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Såg det nu.. Hur som helst verkar det inte stendött iaf, då voltmätaren iaf visade lite liv. Får kolla det igen..

Ang. tändspolen så mätte jag såklart när jag drog - och det gav inget utslag. Gjorde samma test på brorsans REV och där gav det utslag..

Jo, mät i Ohm och åter kom sen med villka värden du fick..

Okej, ja men är stator kass så får du ju ingen ström till tändspolen eller mpem boxen så lika bra att mäta om statorn innan du börjar byta nå annat..
 

Jbjrk

Medlem
11 mar 2009
12
0
1
Ljusdal
Jag får ett värde som är oändligt mellan den röda och den vita kabeln, så antar att den nylindade statorn sagt upp sig igen då :mad:

Frågor på det då..

Hur river jag ut skiten lättast? Nåt special, eller nåt smidigt tips kanske?
Vad kan detta bero på? Dåligt jobb av den firma som lindat statorn, eller något annat?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Jag får ett värde som är oändligt mellan den röda och den vita kabeln, så antar att den nylindade statorn sagt upp sig igen då :mad:

Frågor på det då..

Hur river jag ut skiten lättast? Nåt special, eller nåt smidigt tips kanske?
Vad kan detta bero på? Dåligt jobb av den firma som lindat statorn, eller något annat?

Ta lös slutburken, lös med magnapullen, sen lös med svänghjulet, sen sitter stator dära..
Du måste ha avdragare föratt få lös svänghjulet.

En sån här typ.


Du kan låna en avdragare av ÅF eller köpa en på rinab.nu (kvaliten på den är väl inte den bästa men den brukar funka)


Såhär ser det ut bakom magnapullen, 3an är svänghjulet,2an statorn..
 

Jbjrk

Medlem
11 mar 2009
12
0
1
Ljusdal
Tack som fan för svaret.

Går det att lirka av svänghjulet utan avdragare på nå vis?

Nån som så där på rak arm vet om en stator från en Ski-doo MXZ 600 -99 passar?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Tack som fan för svaret.

Går det att lirka av svänghjulet utan avdragare på nå vis?

Nån som så där på rak arm vet om en stator från en Ski-doo MXZ 600 -99 passar?

Nej, blir nog svårt utan avdragare..

Nej, det passar inte. 03-nyare måste de vara.
Notera även att det är olika beroende på om man har rer back eller inte..