Enduro 600 (2005) Bult i boggien rallar upp

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
På Enduron så har jag en M10 bult som rallar upp hela tiden. Spelar ingen roll hur hårt jag drar den. Måste jag gänga om eller kan det funka med loctite?

Den sitter ju i axeln som fäster främre dämparen i skenorna så det kan bli otrevligt om den lossnar..

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Samma problem på min Rev 440 :S Jag märkte inte att ena bulten lossnat å andra gick av o sen hoppade jag av ena boggie skenan :) Men testa lägg på gänglåsning medelhård å se om den hålls fast. Du kan känna på skruven om den sitter fast typ varenda gång innan du tar en sväng ?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jo jag brukar göra det men för inte så länge sedan så glömde jag av det och tappade bulten.

Nu upptäckte jag det fort och inget hände men det kan bli dyrt.

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
ursäkta språket men alla dom där #¤&%= bultarna i den där boggin lossnar om man inte kör på loctite utav h-vete! du vill inte testa, belive me!! har tappat några stycken de senaaste året och de blev tråkiga följdproblem, så på med loctite!

c2h5oh

Medlem
13 mar 2007
47
1
8
Har lika maskin som du. Jag hade ur mina dämpare för renovering i höstas. Drog på loctite. Å dem sitter som berget än.

Kan ju vara ide att du kollar så brickorna mellan bulten å skenorna är kvar.
Höll på att missa en av dem när jag monterade tillbaka mina dämpare.

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Hela skiten lossnade för mig också, medel locktite fungerade inte. Så jag duttade på lite dyrare superlim. aldrig släppt efter det.

c2h5oh

Medlem
13 mar 2007
47
1
8
Vart lite orolig när jag läste att vissa fått problem även med Locktite, så jag tänkte att jag skulle kontrollera mina oxå.

Skiten sitter fast men jag har lyckats motera min "gas/oljebehållare" (den till främre boggiedämparen) galet. Så nu har jag lyckats repa den med mattan :(

Jag har monterat den mitt på momentarmen (lr va det nu heter) och behållaren utåt.

Skulle vara tacksam om någon hade lust att slänga upp en bild på hur det ska sitta.

(Kollade sprängskissen innan jag monterade tillbaka dämparna, men tydligen har jag tolkat den fel)

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
hmm jag verkar sätta den där rackaren fel hur jag än gör? kollaade sprängskissen senast idag o de verkar ju som den ska sitta uppåt - inåt? har haft den neråt å då har den fått smaka.. vet inte riktigt av vad men riktigt stygg blev den + att fästet blev krokigt

uppåt - inåt, tolkar jag det som!

c2h5oh

Medlem
13 mar 2007
47
1
8
hmm jag verkar sätta den där rackaren fel hur jag än gör? kollaade sprängskissen senast idag o de verkar ju som den ska sitta uppåt - inåt? har haft den neråt å då har den fått smaka.. vet inte riktigt av vad men riktigt stygg blev den + att fästet blev krokigt

uppåt - inåt, tolkar jag det som!
Är inte helt säker på det. Vill minnas att det va enkelt att "klicka" den (dvs justeringsratten satt utåt), kan inte tänka mig att det går att få så med den inåt???

Monterar man den nedåt, kan den väl ta i boggieskenan å ett av hjulen???

Blir fan vansinnig på detta, ska åka imorgon å jag har ingen lust att köra sönder skiten.

Ingen annan som har en å har lust att kolla hur den sitter (bild vore ju önskvärt då det inte är helt enkelt att beskriva/tolka rätt)

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
uppåt - utåt ... suger! efter en mil så har något smällt på behållaren!
hoppas den e hel iaf..

neråt inåt (?) , har haft det så i 200 mil men lossnat har den lika förbannat gjort..

skitgrejjer!

jag blir inte klok på detta!!! :confused:

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
neråt inåt, ganska långt ner på saxen, verkar va melodin.
men gör inte som jag o sätt klickratten utåt , då går den av!