bygga om rs vector mtn turbo.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har en rs vector -06.
mtn modellen dvs promountain boggien.151"lång.
har öhlins i bakre boggien.

fjädringen i denna skoter är ju under all kritik.
går ju inte att köra utanför byn utan att slå sönder hela kroppen om man vill åka snabbare än 30km/h
har varit sugen att byta skoter på grund av detta men känns mer lönsamt att fortsätta sattsa på den jag har.

i sommar ska jag byta chassie pga att mitt är knäckt.
då vill jag också få min skoter att bli bättre.

det här ska jag mest troligt göra.

*144" boggie
*ta bort all gjutaluminium i bakdelen som sitter runt ljuddämparen.
*bättre framdämpare
*ta bort all isolering.
*hartman tunnelförlängning.

har även funderat på:

framflyttad körställning.ski-doo dyna och tank?
crosshuv(kevlar)isf mätarhus på styret också

tänkte att kanske en boggie från en lynx x-trim hadde suttit bra.
framdämpare vet jag inte vad jag ska sätta.fox float finns ju men är ju blodigt dyra.
matta vet jag inte heller.fortsätta med 51mm eller sätta en 44mm och dubb..
kanske en 345as boggie och matta hadde varit bättre för led och att hoppa å leka med men samtidigt så är det ju så förbannat roligt i lössnön

vill ha alla tips som finns om vad jag kan göra för att få den lättare och roligare.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Finns ju kit för att flytta styrstången så den blir som på apexen. Fixa Apex dyna om du inte redan har det (kommer inte ihåg vad som sitter på den där). Bredda framvagnen och stoppa öhlinare runt om. Kasta dit förstärkningar där du normalt knäcker den.

Finns ju att köpa lättare framvagns kit osv i Usa. Men en Nytro boggie kanske vore nåt ?
Sen kan man ju kolla runt lite på skrotarna, rätt som det är finns dämpare å sånt man vill ha där.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har nyare dyna,samma boggie som nytro mtx och apex mtx.
en ***** katastrof efter leden.kan ha att göra med framdämparna också.
men den ska bli kortare nu iaf.

tror inte den kommer att gå av om jag får dit en bättre boggie.tror den går av just pga att den slår igenom i alla gupp som finns.

ang breddning så är jag inte så sugen på den då jag har kört en del rs rage och den är ju helt omöjlig att ha roligt med i lössnön jämfört mot min som har smalare framvagn.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har nu en f7 boggie på väg hem samt ett par fox clicker dämpare som jag ska försöka knåpa dit

B

Biosteel

vad vars varför?

nä men seriöst. det hadde jag inte hört talas om.
var är det dom spricker?

2 kompisar till mig fick som små hårfina sprickor framtill på dom. läste senare på forumet att det va nån form av standardfel. om du söker så hittar du nog mer information om det. eller så frågar du arctic gurusarna camata eller odysse:beer:

B

Biosteel

Jodu.. F7 Boggies spricker bra fint. Polaren knäckte sina skenor mitt på.
Under vanlig ledkörning

må nog ha varit ganska tuktad sen förut för ingenting spricker ju under vanlig ledkörning om det inte är måndagsex :confused:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vi får se hur det blir.
missnöjd med boggien iaf.
bakre "vaggan" var trasig.helt avbryten.när jag drog ut axeln som man fästen boggien med så gick den isär i två bitar.
vändhjulslagrena skulle också vara bytta men tycker snarare dom är helt slutkörda.
funkar boggien bra så blir det att renovera den iaf.

har satt dit fox clicker dämpare fram också och nu är skotern inte lika säckig fram.
även en sprojlans 345/38/51 inköpt.

just nu håller jag på och monterar ihop skotern.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Många i USA kör ju med ski-doo boggies på sina Yamaha Kart Micke har Pantera boggie på sin. Själv hade jag nog försökt få tag på en Lynx boggie...

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hadde också hälst haft en lynx boggie men tror dock att denna boggie kommer funka bra.
går ju att schimsa om dämparna osv och det är ju en fördel.

tänkte köpa en ski-doo sc4 boggie men då hadde han "lånat" ut främre dämparn från den så då fick det vara.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har nu provkört med han inte så långt innan jag slog över helt å hållet så nu är det bara ut å bocka aluminium.

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
Finns ju kit för att flytta styrstången så den blir som på apexen. Fixa Apex dyna om du inte redan har det (kommer inte ihåg vad som sitter på den där). Bredda framvagnen och stoppa öhlinare runt om. Kasta dit förstärkningar där du normalt knäcker den.

Finns ju att köpa lättare framvagns kit osv i Usa. Men en Nytro boggie kanske vore nåt ?
Sen kan man ju kolla runt lite på skrotarna, rätt som det är finns dämpare å sånt man vill ha där.

en liten snabb fundering vars hittar man dessa kit till att flytta styrstången?