cobran dog på isen, går inte ens på startgas

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
Hallå.

jag har en lynx cobra enduro -94 med -97ans 583rave motor. när jag va ute o körde för några dagar sen så tvärdog den mitt ute på isen, först trodde ja att de va att den nöp (hade hållt fullt ett tag men inte alls länge) men ja e rätt säker på att den inte gjorde de. Fick igång den efter ett tag, gick i ca 5 sek så pass att motorn gick runt för att sedan dö. den var inte tungdragen utan känns som vanligt, nu HELT livlös. lyset glöder och lite gnista på stiftet när man drar.
mina funderingar är nått me elen för den går inte ens på startgas ner i cylindrarna. händer inget när ja primar heller.
när jag primat 4ggr och börjar dra så känner man lite skillnad, dom typ 4 första dragen går lättare än resterande drag....

jag har sökt på forumet utan någon vinst. kankse missat nått va vet ja men är det någon som har nått förslag?
 

Bre

Medlem
13 jan 2008
28
0
1
Vindeln
Gör ett komptest, kan va nån kolvring som gått.

Kan även va så att nån av packboxarna på vevaxeln gått sönder!
 

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
Gör ett komptest, kan va nån kolvring som gått.

Kan även va så att nån av packboxarna på vevaxeln gått sönder!

jag har faktiskt planer på att göra de men ingen provare i närheten just nu=(.
men vad innebär de då? räcker de me att byta kolvringar då???




jag kan tillägga att lysen dummade sig tidigare den kvällen. när vi åkte från garaget så dog hel ljuset, skulle säga att de såg ut som en kamerablixt när den paja. 2st sånna efter varann sen dog helljuset, sen efter 30-40min körning, stanna ett tag, starta åkte vidare, inga konstigheter, men halvljuset växlade varierande mellan ca 5sek på "halvljus" och 5sek men "helljus" i typ 15-20min, tänkte bara hoppas de inte slocknar innan ja kommer hem
så därför tänkte ja voltregulatorn kanske börjar ge upp.

men jag ska försöka få tag på en komptestare först. innan ja går vidare

tack så länge
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
jag har faktiskt planer på att göra de men ingen provare i närheten just nu=(.
men vad innebär de då? räcker de me att byta kolvringar då???




jag kan tillägga att lysen dummade sig tidigare den kvällen. när vi åkte från garaget så dog hel ljuset, skulle säga att de såg ut som en kamerablixt när den paja. 2st sånna efter varann sen dog helljuset, sen efter 30-40min körning, stanna ett tag, starta åkte vidare, inga konstigheter, men halvljuset växlade varierande mellan ca 5sek på "halvljus" och 5sek men "helljus" i typ 15-20min, tänkte bara hoppas de inte slocknar innan ja kommer hem
så därför tänkte ja voltregulatorn kanske börjar ge upp.

men jag ska försöka få tag på en komptestare först. innan ja går vidare

tack så länge

Om du har dålig komp så beror det oftast på dåliga kolvar eller kolvringar, du får du ta lös cyllarna och kolla hur det ser ut helt enkelt för att utesluta de ena eller de andra..

Lyset skulle inte skifta mellan hel och halv om det vore voltregulatorn. Och skotern borde gå öven fast regulatorn är trasig eftersom att den vara skickar ström till lysen, instrument m.m..
Skulle tro på jord fel eller glapp nånstans, kolla upp alla kablar och kontakter du kan komma åt..
 

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
Om du har dålig komp så beror det oftast på dåliga kolvar eller kolvringar, du får du ta lös cyllarna och kolla hur det ser ut helt enkelt för att utesluta de ena eller de andra..

Lyset skulle inte skifta mellan hel och halv om det vore voltregulatorn. Och skotern borde gå öven fast regulatorn är trasig eftersom att den vara skickar ström till lysen, instrument m.m..
Skulle tro på jord fel eller glapp nånstans, kolla upp alla kablar och kontakter du kan komma åt..
ok men va bra då kan ja utesluta voltregulatorn, tack =)
a ska som sagt börja me kolla komp. men om ja börjar lyfta av massa saker, borde ja köpa nya packningar då oxå eller kan ja köra med dom som sitter där om dom ser fina ut?? toppackningen o cylinderfotspackningen tänkte ja på
 
25 feb 2009
28
0
1
Stöde
Om man tar bort topparna och cylindrarna så ska man alltid byta packningar. Visst, det kanske går med dom som satt där men man ska alltid vara på den säkra sidan. du bestämmer själv hur du vill göra, köpa nya packningar för lite och ingenting i pengar, eller riva bort allt igen. Enligt mej så ska du byta packningarna om du tagit bort sånt som de sitter packningar vid !
/ staffan
 

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
hej alla glada och tack för alla svar hittills.

jag va ner till garaget och kollade kompet idag, de va inte alls kul,
på den ena så va de ca 9 bar, på den andra så va de ca 2.5bar.
så imorn ska ja riva motorn o studera lite..
ja kolla ner lite snabbt i tändstifthålet men såg inget konstigt....

sen så kollade jag på packningssatser, förra ägaren sa att motorn är från -97, men inte litar ja på de till 100%, kan man kolla de på nått sätt, vilket årtal motorn är ifrån, såg att de skilde på årsmodellerna nämligen

om de nu visar sig vara hål i kolven, rinab har ju kolvar för 578kr
http://rinab.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=14951

funkar dom??? verkar ju så billigt, orginal kostar ju de dubbla, o de e väl inga ringar o kolvbultar där lr?

ja nu vill ja ha svar på dom här frågorna illa kvikt ;)

ne men får se imorn hur de ser ut i gameln=)
på återseende..
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
hej alla glada och tack för alla svar hittills.

jag va ner till garaget och kollade kompet idag, de va inte alls kul,
på den ena så va de ca 9 bar, på den andra så va de ca 2.5bar.
så imorn ska ja riva motorn o studera lite..
ja kolla ner lite snabbt i tändstifthålet men såg inget konstigt....

sen så kollade jag på packningssatser, förra ägaren sa att motorn är från -97, men inte litar ja på de till 100%, kan man kolla de på nått sätt, vilket årtal motorn är ifrån, såg att de skilde på årsmodellerna nämligen

om de nu visar sig vara hål i kolven, rinab har ju kolvar för 578kr
http://rinab.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=14951

funkar dom??? verkar ju så billigt, orginal kostar ju de dubbla, o de e väl inga ringar o kolvbultar där lr?

ja nu vill ja ha svar på dom här frågorna illa kvikt ;)

ne men får se imorn hur de ser ut i gameln=)
på återseende..
Ja, 2.5 kg är ju på tok för lite.. Antagligen har den skurit på den cyllen då.
Det behöver ju inte vara hål i kolven, kan ju lika gärna vara repor/skador på sidorna av kolven, villket det oftast är..

Det där med motor kan jag inte svara på tyvärr.. :/

Ja, nog funkar rinab´s kolvar. Dom är kompletta med kolvringar men inga kolvbultar.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
vilka tänker du på nu?? dom billiga står de att de medföljer bult oxå, orginalkolven står de inget... blev lite förvirrad vilken du menar=)


a de visar sig imorn va som e knas

Jag mena rinab kolvarna. Ja då är det visst med kolvbultar till dom oxå då.. =)
Nållager kanske du skulle byta oxå när du ändå ska byta kolvar.
 

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
Jag mena rinab kolvarna. Ja då är det visst med kolvbultar till dom oxå då.. =)
Nållager kanske du skulle byta oxå när du ändå ska byta kolvar.

ok säger du de så=)




fan va nice att man får hjälp av folk som kan. och inte sånna som säger "a ja tror att ja har för mig att de eventuellt kanske va så.... tror ja..."

riktiga svar. rätt från början =)
tack så mycket.
kanske inte betyder så mycket för er men för mig är de guld värt.
väldigt trevligt forum tycker ja
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
an va nice att man får hjälp av folk som kan. och inte sånna som säger "a ja tror att ja har för mig att de eventuellt kanske va så.... tror ja..."

riktiga svar. rätt från början =)
tack så mycket.
kanske inte betyder så mycket för er men för mig är de guld värt.
Nu ska du inte smöra... dom dära Haradsborna, dom chansar mera än vad vet... hahaha nä jag retas med er! (förlåt jocke) :laugh:

Årgången på motorn kanske man kan kolla på "ID-Plattan"? Om det nu ÄR olika packningar så måste du sätta rätt till just din årsmodell! Om du har för tunn så kommer motorn att spika och du får garanterat hål i kolven igen! Dvs att du får för hög komp så bensinen antänds av kompet FÖRE den antänds av stiften!

Har du för tjock packning så kommer nog skotern gå som du inte har någon kolvring :D

/F
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Nu ska du inte smöra... dom dära Haradsborna, dom chansar mera än vad vet... hahaha nä jag retas med er! (förlåt jocke) :laugh:

/F
Haha, lugna nu ner lill hjärtat.. :D


Ang.tjockleken på packningen skulle ja då vilja säga att man hälldre ska göra på en för tjock än en för tunn.
När jag köpte packning till min mxz 600a, så blev jag rekomenderad att köra på en tjockaste 0.8mm när jag inte visste villken jag skulle ha. Dom sa att de blir knappast märkbar skillnad..
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Haha, lugna nu ner lill hjärtat.. :D


Ang.tjockleken på packningen skulle ja då vilja säga att man hälldre ska göra på en för tjock än en för tunn.
När jag köpte packning till min mxz 600a, så blev jag rekomenderad att köra på en tjockaste 0.8mm när jag inte visste villken jag skulle ha. Dom sa att de blir knappast märkbar skillnad..
Hehe okejdå, jag ska ta mitt piller så blir allt bra igen :D

Jo om man väl ska chansa så hade ja också tagit en tjockare.. men rätt tjocklek är nog de bästa :D

BYT STIFT också när du ändå byter kolvar! Jag vet inte riktigt vad de ska vara för stiftbeteckning men gå in på www.ngk.se och sök fram din motor så får du ett svar =)

/F
 

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
hej hej.

ska ner o skruva sönder lite idag.

ja jag kan lägga upp lite bilder på grejjerna sen så ni kan får bedöma.

stift har ja nya ligger=) b9es, behöver ju inga r stift till gammeln=)
kör ibland på eya stift, beror på va man kommer över.
jag ska kolla på motorn om det står något årtal lr nått man kan få ut årtal från de.

hur mycke komp skulle de kunna tänkas vara i en sån motor när den e i toppskick då? ja tycker 9bar låter riktigt bra faktiskt