cobran dog på isen, går inte ens på startgas

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
Har läst här på forumet att idealet är:

Huvudmunstycke : V=320 , H=330
Lågfartsmunstycke : 40
Nål : 6DHN44
Nål rör : 480 P-0

Summit motor 583 med VM-38or
men har du en annan uppsätning med förgasare och pipa så är det inte så säkert att det stämmer.
På min gamla 503a så var jag tyungen att gå upp från 190 till 210 i huvudmunstyckena för att stifften skulle se bra ut
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
kör du med öppna filter så brukar man säga att börja med att gå upp 2 steg från ORIGINAL bestykningen.
Du ser ju ut ha standard pipa i den där så börjar du med det så får du kolla stiften sen när du fått igång den.
Sen är det ju absolut ingen fara att låta den gå lite "fett" under inkörningen bara du inte sätter i några enorma munstycken.
 

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
Har läst här på forumet att idealet är:

Huvudmunstycke : V=320 , H=330
Lågfartsmunstycke : 40
Nål : 6DHN44
Nål rör : 480 P-0

Summit motor 583 med VM-38or
men har du en annan uppsätning med förgasare och pipa så är det inte så säkert att det stämmer.
På min gamla 503a så var jag tyungen att gå upp från 190 till 210 i huvudmunstyckena för att stifften skulle se bra ut
ok tack, ska kolla vad som sitter i de imorgon
 

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
kör du med öppna filter så brukar man säga att börja med att gå upp 2 steg från ORIGINAL bestykningen.
Du ser ju ut ha standard pipa i den där så börjar du med det så får du kolla stiften sen när du fått igång den.
Sen är det ju absolut ingen fara att låta den gå lite "fett" under inkörningen bara du inte sätter i några enorma munstycken.

ok ska kolla va som sitter i först, de me öppna filter visste ja inte heller, va händer om man skruvar på luftskruven då?

skotern bludrar o går lite lite orent upp till 4500varv, absolut ingen fara men sen över de så känner man som en liten "ketchupeffekt". är som att vända på en hand lixom, kanske den får för lite på högfart då??

men va händer om man skruvar på luftskruven och håller på lite me nålarna?? skulle gärna vilja lära mig lite mer om förgasare.....
 

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
En liten notis ang. de förgasare som har luftskruv.

Luftskruven påverkar mest på kvartsgasområdet och munstyckets storlek (lågfarts) påverkar tomgångsblandningen mer.



T.ex. Jag justerar in luftskruven så att den går lagom fett på tomgång och svarar bra på gasen men vid ledkörning och lite gas så bluddrar den = för litet munstycke.



Om jag skruvar ut luftskruven så att den går rent vid ledkörning på lite gas men vill rusa på tomgången och dö vid gaspådrag från tomgång = för litet munstycke.



Det verkar vara vanligt att man minskar lågfartsmunstycket för att den går fett vid lugn ledkörning när man i stället skulle skruva ut luftskruven och öka munstycket för att kompensera tomgångsblandningen.
Nålen justerar blandningen mellan 1/4 till 3/4 gas
 

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
tja.

nu är jag i garaget (dator me trådlöst nätverk) =)
Skruvat sönder gasarna och kolla lite
Mikuni VM-38
Vänster förgasare:

Huvudmunstycke : 390
Lågfartsmunstycke : 35
Nålrör : 480 p-4

Höger förgasare

Huvudmunstycke : 380
Lågfartsmunstycke : 35
Nålrör : 480 p-2


"nål" fattar ja inte riktigt hur du menar
 
Last edited:

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
Vet inte riktigt hur dom är märkta men det borde vara någon typ av märkning.
Utgånsläget är mittersta läget på nålen.
 

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
Vet inte riktigt hur dom är märkta men det borde vara någon typ av märkning.
Utgånsläget är mittersta läget på nålen.

ok, jag hittade iaf ingen =) a låsbrickan sitter i mitten på båda gasarna.




nu har ja uppdaterat me lite bilder, tog denna gång på toppen. ser inte så fin ut men ja skulle vilja ha lite åsikter om va som har hänt i denna motor, spikningar??? förra ägaren sa att den högra cylindern har pajat förr. o då hade en bit av kolvringen lossnat o skakat runt där inne.. så va ja har räknat ut så har motorn gått ca 100mil efter att han borrade den högra cylindern.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag har en Lynx Cobra enduro -94 med -97'ans 583 rave motor i.
Nu har jag skruvat sönder förgasarna och kollat lite
vad som sitter i dem :

Mikuni VM-38

Vänster förgasare:

Huvudmunstycke : 390
Lågfartsmunstycke : 35
Nålrör : 480 p-4


Höger förgasare :

Huvudmunstycke : 380
Lågfartsmunstycke : 35
Nålrör : 480 p-2
Den förra ägaren sa att den Högra cylindern har pajat förr.
Så jag har räknat ut att motorn endast gått ca 100 mil efter
att han borrade den högra cylindern.


Din maskin har förgasarna omkastade...
( Ett närmast klassiskt fel på dessa RV motorer )
Detta är förmodligen orsaken till haveriet så nära inpå den tidigare renoveringen osv.


Du skall ha förgasaren med det större nålröret & huvudmunstycket på HÖGER ( MAG ) sidan !

Mao. så skall HÖGRA ( MAG ) sidan vara rikligare bestyckad än VÄNSTER ( PTO ).




.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tillverkningsår...

Förra ägaren sa att motorn är från -97, men inte litar ja på de till 100%...
Kan man kolla de på nått sätt,
Vilket årtal motorn är ifrån ?
Du har gjutstämplar på både blocket och vevhushalvorna som visar vilket år som sakerna är tillverkade/gjutna.
Kolla efter dem.


.
 

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
Din maskin har förgasarna omkastade...
( Ett närmast klassiskt fel på dessa RV motorer )
Detta är förmodligen orsaken till haveriet så nära inpå den tidigare renoveringen osv.


Du skall ha förgasaren med det större nålröret & huvudmunstycket på HÖGER ( MAG ) sidan !

Mao. så skall HÖGRA ( MAG ) sidan vara rikligare bestyckad än VÄNSTER ( PTO ).
.

jasså jaha på så vis. då ska ja skifta dom på en gång, e fortfarande i garaget nämligen =)

kollade du på bildera 2stroke? tänkte undersöka lite va de e som orsakat märkena i toppen.
 

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
Skulle tro att de är blitar av en kolv som farit upp i toppen och gjort dom där skadorna..

De är nog inte den här gången utan nångång tidagare i skoters liv..

ok för någon sa att de kunde vara spikningar. men de är de inte då lr??? förra ägaren som ja sa lite tidigare körde ju sönder en kolvring. den låg ju o hoppa runt där inne.. men ville bara va säker på va de är för märken.

men de tackar ja för =)

o tack så hemskt mycket alla andra vänliga själar som hjälpt mig me detta.