Tävla!!

danne_666

Medlem
27 jan 2009
26
0
1
järpen
Tja fundera på att köra"testa" någon enduro tävling nästa säsong. är det något specl man behöver typ licens eller annat? kollade i en resultat lista från en enduro tävling och hittade inte en enda 440? använder man inte dom i tävlingar längre eller? Förslag på typ "nybörjar skoter" till rimligt pris?
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
jag ska också börja nästa säsong med min rave 550 som förhoppningsvis skruvas klar iveckan så jag får hämta den

du får ha 440 i motions klassen
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
tro du måste söka licens för att få tävla. så är de för mig iaf när jag tävlar i enduro cross.
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Man får inte en engångslicens. Man får köpa den. Kostar 400 kronor / tävling.
En helårs-licens kostar 1650 kronor

I licensen ingår försäkring.
Allt står att läsa i SVEMOs Motorkalender (bibeln) http://www.svemo.se/file_out.php?id=1366

Här är en länk så du hittar alla regler och SR (SpecialReglementet snöskoter) cross, backe, enduro http://www.svemo.se/g_view.php?did=15&p=126
DEN SKA ALLA SOM HAR LICENS KUNNA. Har jag hört.........
Jag tror inte att 30 % av alla skoterförare ens har öppnat boken och läst första sidan.

Du MÅSTE också vara medlem i en SVEMO ansluten klubb för att få lösa en engångslicens eller en helårslicens.

Så grundpriset för att ens få starta i en tävling är:
250 :- anmälningsavgift. För att anmäla sig till en tävling.
100 :- medlemsavgift i en motorklubb. Den brukar kosta det.
400 :- engångslicens.

Summa 750 kronor.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Tja fundera på att köra"testa" någon enduro tävling nästa säsong. är det något specl man behöver typ licens eller annat? kollade i en resultat lista från en enduro tävling och hittade inte en enda 440? använder man inte dom i tävlingar längre eller? Förslag på typ "nybörjar skoter" till rimligt pris?

fläktkylda 550 verkar vara en populär nybörjar maskin för just enduro. Dom hänger på 600 orna rätt bra dessutom.

Pro stock 600 så får nog valfri standardmaskin användas förutom att den ej överstiger 600 cc (och 2-takt)

Engångslicenser kan numera endast lösas för motionsklassen.
Det är enligt mig väldigt dåligt.
Medans jag körde så gick det att lösa engångs i alla klasser.

Man kanske bara har möjlighet att köra en tävling och då känns det surt att slänga ut över tusen spänn på licens om man kör någon sm klass.
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Man får köra med engångslicens i alla klasser.
MEN man får inte köra med engångslicens i en SM tävling.

Detta för att man vid en SM-tävling samlar svenska eliten.
I vilken annan sport kan du anmäla dig i ett Svenskt Mästerskap som "prova-på-utövare".
 
8 jan 2008
34
0
1
Tärnaby
Sport 600 klassen är den ultimata klassen för enduro. Skull gärna åkt i lilla klassen istället för Pro-stock klassen. Blev tyvärr lurad av Svemo och finska förbundet att det skulle bli NM. Ring gärna för info 073-0330229
 

bubbaa

Aktiv medlem
9 mar 2009
68
0
6
Boden
skulle satsa på en lynx re, rev x-rs eller rave 550f. Men du får åka 440in i 600 original klassen men i enduro hade jag nog köpt mig en 600a om jag hade haft slantarna. Hade jag varit du så hade jag provat en enduro tävling i motion med 440in och gillar du det så köper du en "enduro nybörjar skoter" så du inte byter om du är nöjd med 440in nu och sen inser att åka enduro inte var din grej. Satsa på en lynx om du ska åka enduro, grym boggi och härliga dämpare, bra kvalité. Det är min åsikt och kan ses som partisk men kan säkert få någon som håller med mig.
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
stjäler tråden lite, eftersom jag nyköopt en rave 550 och skulle iallafall vilja pröva på nästa år men har ingen jätte budget till skoterkörning så undrar om enduro ger mycket stryk på skotern. Alltså om det behövs mycket reparationer osv

och hur är det ifall man skulle krasha på en tävling, hur är det med försäkringar osv?
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
stjäler tråden lite, eftersom jag nyköopt en rave 550 och skulle iallafall vilja pröva på nästa år men har ingen jätte budget till skoterkörning så undrar om enduro ger mycket stryk på skotern. Alltså om det behövs mycket reparationer osv

och hur är det ifall man skulle krasha på en tävling, hur är det med försäkringar osv?
Så länge man inte gör någon praktvurpa eller synar något träd så tar
det inte mycket stryk.

Man behöver licens från svemo för att få köra tävling.
Och om man som förare råkar ut för en skada så är det en försäkring
genom licensen som ska täcka sådant.
Men den täcker dock inga reparationer för en kraschad skoter.
Och sånt gör väldans ont i plånboken för en fattig förare.