Överhettad Egde 800

Edge_800

Medlem
21 feb 2009
48
0
6
Umeå
Var ute och skjutsade en vän egden en liten sväng på ca 2 mil i förrgår, den gick jättebra och när vi var ca en halv mil hemifrån så började värmelampan att lysa..
Stängde av motorn och lät den kyla ned sig, körde bara en kort bit till och den började lysa igen.
Farsan kom med släp och nu står skotern i garaget :)


Har hört med min närmaste ÅF och dom sa att det antingen var remmen, Vattenpumpen eller termostaten som farit, vad tror ni? :hmmmm:

Det var mycket snösprut på kylarna under körningen :)
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Var det rätt mängd kylarvätska i den? Du måste upp med motorn och öppna kåpan på magnapullsidan för att kolla remmen till vattenpumpen. termostaten tar du lös och kokar då ser du om den öppnar eller inte.

Du får helt enkelt använda uteslutningsmetoden när du kollat upp dessa saker. Börja med termostaten, sen remmen och sist om det inte var remmen vattenpumpen.

Om du har tummen mitt i handen så lämna in den till verkstad.
 

Edge_800

Medlem
21 feb 2009
48
0
6
Umeå
Var det rätt mängd kylarvätska i den? Du måste upp med motorn och öppna kåpan på magnapullsidan för att kolla remmen till vattenpumpen. termostaten tar du lös och kokar då ser du om den öppnar eller inte.

Du får helt enkelt använda uteslutningsmetoden när du kollat upp dessa saker. Börja med termostaten, sen remmen och sist om det inte var remmen vattenpumpen.

Om du har tummen mitt i handen så lämna in den till verkstad.
Det blir nog verkstan, jag kan skruva i äldre skotrar, men när det kommer till nyare så vågar man inte lika mycket :)
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Angående vattenpumpsrem så är det denna motors akilleshäl.
Den har varit orsak till många haverier. åtminstone runt mina trakter.
Men det som är värst med denna rem är att även fast man köper original
så har dessa remmar visat sig kunna skilja i längd!!:eek:

Även fast återförsäljare hävdat motsatsen så känner jag folk som fått ett
kvitto på att detta tyvärr är sant.
Vet att någon verkstad har en massa remmar på lager varpå en rem
användes som mall för att kunna kontrollera längden på den nya remmen.

Jag har för mig att Motorhuset i östersund använder sig av denna metod
om man beställer en ny rem. Lite osäker dock!
Detta kan vara värt att veta om man skulle byta rem själv.

Kan nämna att den jag känner som bytte denna rem i förebyggande
syfte fick ett haveri redan efter 4 mil med den nya remmen som hade gått av!!!
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Kan medela att remmen som du skriver om är inte en Polaris org del. Polaris köper den i sin tur av remtillverkare. Här i stan så är "Polaris org" rem och Momentums rem samma rem.
Skillnaden är att Polaris återförsäljaren tar typ 600kr varav Momentum tar 150kr. Köp den momentum. Har bytt på min Vertical Escape 800 -03 två ggr. Och så ska jag hämta ut en ny imorgon som reserv. Jag tycker det är enkelt att byta. Man behöver verkligen inte plocka ur hela spisen. Remmen är bytt på säkert 30min.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Kan medela att remmen som du skriver om är inte en Polaris org del. Polaris köper den i sin tur av remtillverkare. Här i stan så är "Polaris org" rem och Momentums rem samma rem.
Skillnaden är att Polaris återförsäljaren tar typ 600kr varav Momentum tar 150kr. Köp den momentum. Har bytt på min Vertical Escape 800 -03 två ggr. Och så ska jag hämta ut en ny imorgon som reserv. Jag tycker det är enkelt att byta. Man behöver verkligen inte plocka ur hela spisen. Remmen är bytt på säkert 30min.

Här hos min åtf så säljer han den som en Polaris originalrem.
Om nu Polaris rem och momentums rem är samma så klassar då jag det som en originalrem oavsett vilken man väljer.

Man måste dock vara uppmärksam att längen är lika innan man byter.
Det har visat sig skilja. Och det i fler fall än det som jag skrev om.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Jo men längden ser man om den passar när man provar den.

Det var det jag menade att man måste vara uppmärksam på.
Att inte bara montera och tro att allt är frid och fröjd.
Det finns ju en del som gjort den blundern och som slutat med ett haveri.

Men är man bara medveten om problemet så är det lugnt.
Och dessutom lugnt om man beställer från någon åtf som vet om detta som t.ex motorhuset så får man rätt rem direkt.
 

153nitrous

Medlem
13 apr 2009
34
0
1
Kan medela att remmen som du skriver om är inte en Polaris org del. Polaris köper den i sin tur av remtillverkare. Här i stan så är "Polaris org" rem och Momentums rem samma rem.
Skillnaden är att Polaris återförsäljaren tar typ 600kr varav Momentum tar 150kr. Köp den momentum. Har bytt på min Vertical Escape 800 -03 två ggr. Och så ska jag hämta ut en ny imorgon som reserv. Jag tycker det är enkelt att byta. Man behöver verkligen inte plocka ur hela spisen. Remmen är bytt på säkert 30min.
Är det någon som vet längden på polaris original remmen? kan man ringa Momentum och be om en vattenpumps rem till en polaris eller måste man veta längd och avstånd mellan tänderna?
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
kan nästan sätta pekfingret på att du endast behöver byta topplockspackningarna! 2 polare som hade edge och bägge fick byta topplockspackningarna efter att de började gå varm, gäller likaså polarens srx i vintras;)
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
vet inte om ja är inne på samma spår men min 800a gjorde likadant, typ lampan lyste till ett tag sen sluta det sen börja det igen osv.. och det visade sig vara en kabel som va glapp så att safe moden gick in..
 

elkbeast

Ny medlem
17 feb 2010
4
0
1
norrbotten
köpte remmen från momentum men den var så kort att den gick endast dit med lite våld
den är som en gitarrsträng när den e monterad hur slapp eller spänd ska den vara?
har en edge 01: 800