Svårstartad varm motor ZRT 600

Cooper

Medlem
19 mar 2009
26
0
1
Sundsvall
Hej! har precis blivit ägare till en ZRT 600 -98 och känner mig lite bekymrad. Till saken hör att detta är min första skoter och kunskapen är begränsad.

Skotern startar utan problem då motorn är kall. Men, om man kört en stund och slår av (knapp, nyckel spelar ingen roll) är det nästan omöjligt att starta igen. Jag stod och drog en timme i helgen :afraid:

Tändstiften var blöta. Vi torkade av och "duttade" i lite bensin, skruvade tillbaka stiften. Motorn tände till och gick ca tre sekunder. sedan var det samma visa igen dra, dra, tänder till, dra, dra osv. Vid något tillfälle gick den igång med tvesamhet. Då jag efter 5 sekunder nuddade gasen stannade den. Vi provade att gasa och dra. Skotern kändes ännu mer död då, inte ett liv. Efter denna timme gick den plötsligt igång (kall motor?). då gick den som vanligt, bra utan motorstörningar. Då jag kom hem och stannade motorn, gick det inte att starta igen.
Vi provade även att "blåsa i tanken" utan resultat.

På morgonen efter(kall motor) startade den på andra draget!

Enligt förra ägare?! byttes alla tre kolvarna för några månader sedan.
Sitter även nya insugningsgummin på.

Vad kan det vara? jag har läst en del inlägg om svårstartad kall motor.
Tip som Kolvar/kolvringar (dålig komp), Choke som ligger på, Membran i bränslepump, Tändspole/tändplatta, Bränslefilter, "dödarknappen", Nålmunstycken.......

Skulle vara tacksam om någon kunde tipsa om fel i detta "varmmotorproblem"
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Låter som att du har problem med statorlindningen. Ha med en Ohm mätare och mäta upp statorn när den är varm och inte vill starta.

Mätvärdena finner du på bengansmotor
 

fradde18

Välkänd medlem
15 mar 2009
126
0
6
örnsköldsvik
jag är ganska 100 på att det är statorn som spökar för dig. hade exakt samma problem med min zr 600. och då va det staton. mät upp den. skriv efter du ha kollat det.
 

Cooper

Medlem
19 mar 2009
26
0
1
Sundsvall
Hej igen! Tack för tipsen! Jag kommer inte att kunna fixa med skotern förrän nästa helg. Jag skriver hur det gick.
 

Cooper

Medlem
19 mar 2009
26
0
1
Sundsvall
Har nu kollat och mätt upp statorn och den verkar fungera ok.

Märkte dock att jag dragit lös magnapullen!? efter mina hopplösa startförsök förra helgen.

Jag har lite att pyssla med nu.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Välkommen till ZRT-världen, typ :)
Har haft samma problem på min 800, tror snart jag har bytt allt. Men jag tror din skoter blir sur, att det är så enkelt. Stå och dra i en timme är helt meningslöst, startar den inte (eller iaf hostar till) på några ryck så är ju nånting galet.
Min har otroligt lätt att bli sur, har jag insett. Verkar som att de där motorerna inte trivs med att stå på tomgång, iaf inte min.
Om kompressionen vore kass så borde inte skotern starta så lätt när den är kall.

*Bränslekranen måste stängas av när den står för jag tror nån av förgasarna på min flödar annars. Det är en grej du kan kolla.

*Bränslepumpsslangarna kan du ju kolla, om det är hål eller liknande.

*Det sitter nån sån där TPS (Throttle Position System/Safety/Shit) som säkerhet vid gashäng, uppe i gashandtaget. Den strulade som f-n för mig. Kopplades bort till slut. Kolla i första hand så att alla de är anslutna till förgasarna. Om det är problem med TPS:en så dör skotern när du trycker gashandtaget till noll-läge om du förstår?

*Byt stift. Jag varmkörde först två i min tvåcylindriga skoter, bytte ett, varmkörde det, och satte i alla tre i ZRT:n efter att först ha torrdragit med avstängd soppakran och utan stift. Då startade den rätt lätt. De sura stiften gick att få igång lillskotern (tvåcylindrig) med, men de hade sett sina bästa dagar för den gick aldrig bra med dem, bytte till nya efter ett tag.


Är verkligen ingen expert på detta utan ovanstående är sånt jag själv har fått fixa på en nästan identisk motor så det kan ju vara värt att kolla :)

Jag hade även problem med vatten i tanken, trasigt membran i bränslepump och ett dåligt bränslefilter. Men det borde ge problem hela tiden för dig om du hade nåt sånt.

Jaja, hoppas nånting hjälper :)
 

attest

Aktiv medlem
6 mar 2007
98
0
6
Borlänge
www.stormlyktan.com
Har nu kollat och mätt upp statorn och den verkar fungera ok.
Har du mätt upp statorn också efter att du varmkört skotern ordentligt?
Om inte gör det....ökar ohmvärdet jämnfört mot när motorn är kall så är den ok eftersom den inre resistansen ökar med värme.
Om den istället sjunker...då är det överslag i lindningen och då är statorn boven till dina problem...
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Eftersom det inte verkar vara statorn som är problemet så kan det vara nått som spökar med förgasarna! Fel bestyckat? Får den för lite luft när den är varm? Finns många olika faktorer!
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
ERn kompis till mig har samma problem. Den startar direkt när den är kall. Ganska snabbt börjar den går dåligt under 6000 varv. Gasar man upp den tar den undan bra.
Tomgången försvinner och om man stannar den puffar den möjligtvis någon gång. Då måste man vänta tills den kallnat. Tror också det är statorn.

Problemet är att få bort svänghjulet själv. Beställde en avdragare från rinab som passade men var gjort av blöt-järn. Hela avdragaren blev skrot.

Vet någon var man kan köpa en avdragare som håller ?
 

Cooper

Medlem
19 mar 2009
26
0
1
Sundsvall
Tack för alla tips!

Jag skall ta mig en kväll i veckan och titta lite på bränslesystemet.

Såg då jag lättade på "skyddet" till gasen (insidan gasreglaget) att lödningen släppt på en kabel. Gissar att den går till tumvärmen.