Moahahaa, jag har köpt en MountainMax-00!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hurra!

Igår hämtade jag hem en MountainMax -00:a. Allt mekaniskt ser ut att funka fint, hel dyna, liten spricka i huv, sisådär matta...och Engansdämpare runt om. Det sista var ju en bonus minsann, för det visste inte säljaren! :D

Dessutom följde det med en fabriksny huv med mätare och kablage, tyvärr är stripningen till en Vmax SX 700, men ändå. Lite kul med km-mätare som står på 0000000 km.
Jag ska nog sälja den och fixa en beg huv med rätt stripning.

Några reflektioner om maskinen:
- Vad tyst den är! 3-cyl och singelpipa is the shit.
- Vad snäll den är att köra! Jag skulle kunna skicka mormor till ICA med den.
- Vad lättstartad den är! Inga problem, fastän den ej har elstart.
- Magiskt lättmanövrerad!
Min förra skoter var en SkiDoo Grand Touring 1995:a, så ni förstår ju att jag har bytt upp mig en del...

Bilder kommer.

Några frågor sådär direkt:
- Hur mycket kostar en ny huv på ett ungefär?
- Jag tänkte spänna drivkedjan. Var/hur gör man det?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Fina maskiner det där. Dock så kommer du finna att den inte alls är lättstartad när kvicksilvret är i dom nedre regionerna på mätaren. Blir grymt tungdragen.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Den dagen den sorgen. :)

Fyller på med en fråga till:
- Hur mycket kostar en ny huv på ett ungefär?
- Jag tänkte spänna drivkedjan. Var/hur gör man det?
- Var på nätet hittar man sprängskisser, tekniska data o dyl?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Sprängskisser och handböcker:
http://www.yamaha-motor.com/sport/service/servicehome/home.aspx
"View Parts Catalog" och "View Owners manual"

Kedjan:
På framsidan av kedjehuset finns en bult med låsmutter, tror det är 14mm.
Lossa muttern och skruva in bulten för hand tills du känner att det tar mot (kollar så det inte tar mot låsmuttern), backa 1/4 varv och dra fast muttern.

Hmm, kollade i morse, såg då ingen låsmutter iaf....men men, jag gick ut kl 06.00 och skruvade lite, så jag var väl lite morgontrött.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Har skrivit ut. :)

Ännu en fråga: var får man tag i quickrods?

Var hittar man bilder på sådana? Tänkte att de kanske går att tillverka.

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Nä nu blev jag avundsjuk :(

Har gått och funderat på om jag ska behålla min skoter ett år till för att få en ännu bättre skoter. Men samtidigt vill jag ha en Mountain max :)

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Jag säger bara Däämn It vad jag har bytt upp mig!
Jag kan ju aldrig köra Grand Touringen (http://www.***********/vi/20693953.htm?ca=2_s) nåt mer, den är ju som Fred Flintas bil i jämförelse...:)
Erhm.. Den där var.. hemsk? :D

Så du tycker att jag ska sälja gamla bettan å köpa mig en mountain max? :)

Är den verkligt så dålig i pudersnön som både min farsa och min kusin säger? :afraid:

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Den som säger att de är dåliga i puder snö/ djupsnö har inte kört denna maskin.

Den går riktigt bra och tar sig helt klar lika bra som all andra mountain iaf de som är 365 lång!

Det är en grymm maskin detta!

Mvh Jeppe

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Dom som säger att en mountainmax o nu menar jag från 00 och framåt går dåligt i puder har aldrig kört en ... dom skottar på lika bra som vilken mountainmaskin som helst.
kan uppfattas som lite framtung om man glömt adressen till gymet, men dom är som duracell batterier... dom bara går och går och går.......

edit
Jepper va lite snabbare =)

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Hmm, kollade i morse, såg då ingen låsmutter iaf....men men, jag gick ut kl 06.00 och skruvade lite, så jag var väl lite morgontrött.

Obs!
Innan du skruvar in sträckaren så är ett tips att vrida sekundären motsols så skotern rör sig i färdriktningen, lås därefter handbromsen.

Då har du fått spänn på kedjan på motsatt sida kedjesträckaren.
Sen är det bara att dra in skruven för hand och lossa 1/4 varv. Dra fast låsmuttern, men håll samtidigt fast spännskruven så den inte följer med när du låser.

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Den som säger att de är dåliga i puder snö/ djupsnö har inte kört denna maskin.

Den går riktigt bra och tar sig helt klar lika bra som all andra mountain iaf de som är 365 lång!

Det är en grymm maskin detta!

Mvh Jeppe
Tror ingen av dom har kört en MM.
Dom är lite utav yamaha hatare och jag tänkte att jag skulle bryta trenden, båda 2 kör polaris(även jag)

Ajja, gör väl en tråd då jag har fått tag på en ;)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Erhm.. Den där var.. hemsk? :D

Så du tycker att jag ska sälja gamla bettan å köpa mig en mountain max? :)

Är den verkligt så dålig i pudersnön som både min farsa och min kusin säger? :afraid:
Jag har inte provat puder ännu, det har börjat töa här i umetrakten.

Däremot provkörde jag på en sjö där det var 2-3 dm slask på isen, och sejtan! vad det skottade när man gasade! Inte som jag är van med, att man iofs tar sig framåt, men det axar liksom inte. Utan det accade duktigt i slasket! :rock:

Jag kan säga så här, att för 10-12 papp emellan har jag bytt upp mig enormt mycket.

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Jag har inte provat puder ännu, det har börjat töa här i umetrakten.

Däremot provkörde jag på en sjö där det var 2-3 dm slask på isen, och sejtan! vad det skottade när man gasade! Inte som jag är van med, att man iofs tar sig framåt, men det axar liksom inte. Utan det accade duktigt i slasket! :rock:

Jag kan säga så här, att för 10-12 papp emellan har jag bytt upp mig enormt mycket.
Låter bra ;)
Får väl se hur det blir till nästa vinter.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ny huv kan du nog skippa.

Pris: c:a 6000kr! :stupid:

Men grattis till köpet. Grymma maskiner.

Precis, men grejen är att jag fick med en flånkarns ny huv på köpet! Komplett med mätare, kablage, rubbet! Trippmätarna står på 00000, en vacker syn. :D

Tyvärr har pappsk*****na lyckats göra en del "förrådsrepor" på den, men den borde ändå vara värd några tusen tycker jag.