38MM ripsaw ? bra eller.

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
tjenna,. hur är en 38mm ripsaw mattas egenskaper. ska ha den på en re 600 -07 , bra i lössnö ? ,. har en 44as skit camoplastmatta på nu som spottar kammar värre än en snusare spottar prillor. tror ni ja kommer bli besviken, någon som kanske kan dela med sig av egna erfarenheter. Mvh K.E

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Har en 38mm ripsaw på min rev. Den är relativt hållbar, ingen kam har rivits lös ännu och har kört 1700km, och den bettar bra på skarpare underlag. Bättre än 44mm på hårt före, men i lössnön så var nog 44 najsare. Men som allroundmatta kan jag nog rekkomendera den.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
ripsaw är då mindre hållbara än camoplastmattan tycker jag!
Intressant att du säger så, då Ripsaw de facto produceras av Camoplast - som en post i sitt sortiment.

Ripsaw 38 som jag har på min RE 800 '09 imponerar föga, men då är jag lite mer åt "boondocking" än trailkörning - vilket den duger alldeles utmärkt för.

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
På min kärra satt det 38 ripsaw orginal och de 7 loppor jag betalade för backcountry 44'an är bland de bäst placerade stålarna i min karriär som valutaförstörare (läs "snöskoteråkare")

Om egenskaperna 38mm ripsaw kan jag säga så här. Ok på led - inte ok utanför (i förhållande till 44 BC)

6

600xrs

Jag hade aldrig köpt mig en ripsaw matta.
Som dom andra säger, kör du mycket led typ 80-90% så kan det vara ett bra köp men inte för lössnön!
Jag kör med 44mm camoplastmatta, har nyss beställt en ny. Bettar bättre är polarens ripsaw både på led och i pudret. Desutom är mattorna jag kör på billigare än hans ripsaw var.

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
På led är det riktigt bra grepp med ripsaw mattan, nu när det är så bra fäste på lederna så reser han helt oprovocerat med fötterna i fotholkarna.
I lössnön så fungerar den skapligt, så länge du inte ska klättra eller stanna så kör man inte fast.
Skulle jag köpa ny matta så skulle det inte bli en ripsaw i alla fall, uppskattningsvis så kör jag 50% led 50% djupsnö.
Mvh.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
På stenhårda leder och skare greppar den mycket bra. I lössnön silar den på ett mycket fint sätt all snö mellan taggarna:D

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
tjenna,. hur är en 38mm ripsaw mattas egenskaper. ska ha den på en re 600 -07 , bra i lössnö ? ,. har en 44as skit camoplastmatta på nu som spottar kammar värre än en snusare spottar prillor. tror ni ja kommer bli besviken, någon som kanske kan dela med sig av egna erfarenheter. Mvh K.E
Dom har väll 38 ripsaw original ?

D

Deleted member 6797

jag kör med camoplast 38, bara två kammar borta och mattan har ändå gått runt 100mil, verkar hålla bra ;)

alltså. camoplast är en mattillverkare å ripsaw,intence,challenger,bac country är olika modeller mattor av camoplast.

ja har själv camoplast intence 38mm kammar, fyfan hur bra som helts gått 150 mil å har alla kammar kvar, går bra i puder å på led

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
alltså. camoplast är en mattillverkare å ripsaw,intence,challenger,bac country är olika modeller mattor av camoplast.

ja har själv camoplast intence 38mm kammar, fyfan hur bra som helts gått 150 mil å har alla kammar kvar, går bra i puder å på led
Jaha ;D Hur vet man vilket mönster man har?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38

Inte alltför sällan står det det ett fyrsiffrigt nummer med början på 9, som man kan tyda på Camoplast's hemsida.
Ex. 9052H som på http://www.camoplast.com/tracks/tracks/cobra.html betyder Cobra i 15" x 121" osv.

Om det är gjutet någon skotertillverkares namn brukar deras art.nr. stå på den, och man kan då spåra den en bit på ex. en "electronic parts catalogue" för respektive märke.

Last edited:
D

Deleted member 6797

ja de vet ja inte, när ja beställde min matta på stenmarks maskin så hette den intense å har 38mm kammar å då frågade ja här om den e bra? å de är den. det är typ en allroundmatta