9 KG och 6 KG i komp vibrationer??

5

55555

jag har en 670 med 6kg och 9kg i cylinderkomp .
Den vibrerar som bara den och går orent. (riktigt svag motorstyrka)
Är det de som kan vara felet med så stor skillnad.
hur blir det med en vev som är sne

Eller ska jag leta vidare på något annat ställe.

Big pipe 98
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Har 9 och respektive 6 kg i min rev med, Min går skit på höga varv men som en dröm under 7000 rpm. Det är nog kanske bäst att riva av cylindrarna och kolla hur din skoter mår, borde gå att kolla om dina stakar e ok genom att lägga in en träpinne eller liknande i tänstifthålet o vrida den till öd på den cyllen o rista i pinnen med en penna o sen kollar du om andra cylindern har sträcket på samma ställe när den är i öd. lycka till
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
det är nog dags att byta kolvar eller ringar, det ska max skilja 0.5 kg mellan dom.
 
5

55555

Tack för svaren jag ska försöka ta ett videoklipp.


Den ska vara borrad till ÖverDimmension frågan är om man kanske måste nicasilbehandla ?? För nicasiken borras väl bort? och vad kan det orsaka för problem

Ska öppna den idag och kolla.
Ska prova pinnen också
Det lät på killen som jag köpte den av att det gick troll i maskinen haha
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Tack för svaren jag ska försöka ta ett videoklipp.


Den ska vara borrad till ÖverDimmension frågan är om man kanske måste nicasilbehandla ?? För nicasiken borras väl bort? och vad kan det orsaka för problem

Ska öppna den idag och kolla.
Ska prova pinnen också
Det lät på killen som jag köpte den av att det gick troll i maskinen haha
Det kan vara så att man pressat i stålfoder i den istället för nicasil.
men om det inte är gjort så borde det vara ny nicasil i cylindrarna om förra ägaren gjort rätt. (ringt och frågat? )
Men hur som helst så ska du INTE ha så stor skillnad i komp mellan cylindrarna.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Hade det varit 6kg i båda cylindrarna hade det varit bättre. Inte bra med ojämn komp... Kolla upp kolvar + ringar!
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Har inte 670 stålfoder original = går att borra, sen kan dom ju ha försökt göra det billigt och bara borrat ena cyllen, och det är inte bra. Olika tunga kolvar med mera, så kolla även så kolvarna är samma mm . Jag är inte säker om det är stålfoder, det får någon annan svara på. men om man borrar en skoter, borra alltid båda cylindrarna och kör med samma fabrikat av kolvar. Inte så kul att riva en skoter och se att dom borrat ena cylindern och lagt i en kolv av annat fabrikat LOL :)
 

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6
Lånar tråden lite. Jag har typ samma problem. Det skiljer 0.5 kg.
Jag har en gammal STX 340 -77. Jag vet inte om det är värt att köpa en ny kolv för jag vet inte vad original kompförhållandet är?

Stx 340 har samma motor som ET 340. Någon som vet vad et 340 har för komp?

Edit: Tycker ni att 7-7.5 i komp är bra för att vara en -77?
Ska jag höja kompen eller ska jag bara köra den som den är?
Den går ju bra. Startar fint. Först när jag fick den så gick den bara på en cylinder. Den cylinder som inte gick har 7 i komp. Tips?
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Lånar tråden lite. Jag har typ samma problem. Det skiljer 0.5 kg.
Jag har en gammal STX 340 -77. Jag vet inte om det är värt att köpa en ny kolv för jag vet inte vad original kompförhållandet är?

Stx 340 har samma motor som ET 340. Någon som vet vad et 340 har för komp?

Edit: Tycker ni att 7-7.5 i komp är bra för att vara en -77?
Ska jag höja kompen eller ska jag bara köra den som den är?
Den går ju bra. Startar fint. Först när jag fick den så gick den bara på en cylinder. Den cylinder som inte gick har 7 i komp. Tips?
Borde inte vara några problem att köra med den.
Vill du vara på den säkra sidan så byter du ringar och ev. kolvar.

:ciao:
 

yamaha_92

Aktiv medlem
14 okt 2008
80
0
6
Joo, visst vill jag vara på den säkra sidan ;)
Men problemet med STX 340 är att det finns nästa inga motordelar från dom.
Kolv finns inte att köpa. Då måste jag hitta någon som liknar kolven.
Jag vet varken CC och diameter på kolven. Det kan vaa 339 eller 338 cc eller 60.00 mm eller 60.50 mm?
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Åk till din närmaste Yamaha Återförsäljare så borde ju dom kunna ta fram rätt grejor åt dig.

:ciao:
 

55555

Medlem
23 mar 2009
14
0
1
Nu är cylindrarna av plockade och konstaterat att kolven är helt slut.
Båda är borrade 0,5 Öd och det verkar inte finnas större ÖD .
Tyvärr hade den som gjort renoveringn inte varit noga med att ta bort eller göra rent i vevhuset.

Vilket man ser, små metallbitar i en ***** sörja som slipar ner kolven på nolltid.

ser ut att vara stålfoder.
Men det blir väl 2 bättre begagnade cylindrar.

om man ska plocka isär riktigt- så har jag hört att det finns ett oljedrev i plast eller mässing som man ska byta. någon som vet vad jag menar. tydligt vis någon svag länk på vissa rotax motorer.

http://www.youtube.com/watch?v=jeLUDtA5IU4&feature=channel_page
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nu är cylindrarna av plockade och konstaterat att kolven är helt slut.
Båda är borrade 0,5 Öd och det verkar inte finnas större ÖD .
Tyvärr hade den som gjort renoveringn inte varit noga med att ta bort eller göra rent i vevhuset.

Vilket man ser, små metallbitar i en ***** sörja som slipar ner kolven på nolltid.

ser ut att vara stålfoder.
Men det blir väl 2 bättre begagnade cylindrar.

om man ska plocka isär riktigt- så har jag hört att det finns ett oljedrev i plast eller mässing som man ska byta. någon som vet vad jag menar. tydligt vis någon svag länk på vissa rotax motorer.

http://www.youtube.com/watch?v=jeLUDtA5IU4&feature=channel_page
Plocka ur vevaxeln och kolla lagren, nu då du ändå är i "rivartagen". Metallspånet kan ju om du har otur komma från ett dåligt lager.

Om du vill borra upp din 670 så finns det kolvar från Sea-Doo vattenskotrar som går att använda. Total-Tek gjorde ju 747cc motorer av 670 som hade såna kolvar. Vet inte exakt vad dom heter osv, men det kanske går söka rätt på här på forumet. Har även "hört talas om" folk som använt MXZ 800-kolvar. Värt att kolla upp, kanske. Läste det också här på forumet.

Mässingdrevet driver vattenpump och slidskivan. Det sitter på en liten axel nere i vevhuset. Du ser med ögat om det behöver bytas. Antingen är det helt, eller så är några tänder borta på det...

Oljedrevet i plast sitter inne i slidhuset, mellan förgasarna och cylindrarna, alltså.
 

55555

Medlem
23 mar 2009
14
0
1
Letar nu efter cylindrar men vilka år är det lika ??
om man vill beställa kolvar från duells då blir jag inte riktigt klok

är 98 670 HO motor ??? (Det är inte en big pipe X)
Eller är det bara kolven som gör att det blir en HO ??

Eller är det lika motor från 92?? så man kan leta rätt cylindrar
Tackar för alla svar.
och tack för tipset med kolla veven på en gång. ska också kolla till plastkugghjulet till oljan.

Tabelll från duells.se

670 H.O. 1998-99
89-0780 Ja 670,00
670 L/C 1992-97
669
2 78,00 std 89-0774 Ja 660,00
670 L/C 1992-97 669
2
78,50 ö.d. 89-0775 Ja 660,00
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Enligt ski-doos hemsida ska cyllen passa från:

Where Used: [420923198 (Cylinder With Sleeve)]
Formula Deluxe 500 LC/583/670, 1999-->01- Cylinder, Exhaust Manifold (670)
Formula Z 500/583/670, 1999-->01- Cylinder, Exhaust Manifold (670)
Formula Z 670, 1998-->01- Cylinder, Exhaust Manifold
MX Z 440 F/Z 583/Z 670 1997-->01- Cylinder, Exhaust Manifold (670)
MX Z 500/583/670, 1998-->01- Cylinder, Exhaust Manifold (670)
Summit 500/583/670, 1997-->01- Cylinder, Exhaust Manifold (670)
Summit 500/583/670, 1998-->01- Cylinder, Exhaust Manifold (670)
 

55555

Medlem
23 mar 2009
14
0
1
Nu är cylindrarna borrade och det blev 79mm kolvar.
Suveränt nöjd med priset och hjälpen på Snorremaskin i Gävle.

2 Borrningar
2 79mm kolvar (Gjutna)
1 Helsats packningar med packboxar.
1 nållager

3645kr det tycker jag är helt ok.

Han rådde mig att sära motorn och byta lager eftersom den hade skurit 2 gånger och dragit ner en massa skit i vevhuset.

Hur många kubik blir motorn på om man borrar till 79mm istället för orginal 78mm??