XCRmk 800

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
om det är i guppen tror jag det har med drivhjulen å göra, hade exakt samma fel i en polares rmk 700a. Så fort det vart ett tvärt gupp kuggade den över. Mosade dit no-slip hjul och vips var problemen borta och maskinen blev rappare då man kunde släppa mattan rejält.

Grattis föresten ALLTID velat ha en XCR800 VES motor i ett RMK chassie, dock är den motorn hopplös att få tag i så fort det dyker upp en är den såld 2sekunder efter:mad:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Ja jag ser då inte hur mattan ska kunna slitas längs ned MITT på mattan om den kuggar över..ja det är samma boggie .. det vi gjorde va att ta lös infästningen o räta till den o svetsa (allså saxen i bogging som sitter i dämaren).... men det KAN juh vara nånting annat... lasta ner skotern men en tjock kärring bakpå o häng dig tvärsöver dynan och åk sakta o kika in i boggin så ser du on det är infästningen som tar i =)

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
okey men ska iaf testa med nonslip för jag tycker att det är ett måste men ska ju självklart titta till i boggien vid belastning. men det konstiga är ju att den börjar ju hålla på å ha sig i mattan i vissa gupp och inte alltid. mina tankar går till att fästet vänder på sig å sen vänder tillbaka sig i nästa värre gupp.

nejdu den här skotern ska jag ha kvar länge, köpte ju den pga motorn å fattar f*n inte hur den kunde vara ute på annons så länge!
dock så köper jag ju nått nyare senare men har kvar det här monstret

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
har tagit och fixat trailingarmen, riktad och svetsad. La även på lite plattjärn för att förstärka, och ja jag vet riskerna :rolleyes:

har även en aning om varför den vill äta av mattan ibland, behöver c-c måtten till bultarna då jag misstänker att det är fel mått. Nu är det ca 735mm +/- 2mm, ska fara och kika på en VE och måtta

Även skidan satt löst.
Hoppas den är körduglig till helgen iaf :evil:

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
den nöter av mattan när den kuggar över, en kugg på ena drivhjulet är borta och har 2 nya 8kuggs hjul men ska ändå beställa noslip då jag känner att det behövs. Dom ska beställas inom en snar framtid! Ska vara puderklar till påsk

testade att köra idag, har ännu inte fått hem luftfiltrerna men hade 2 st hemma och testade att sätta en "duk" över 3dje men den sög in den i gasaren...

EDIT: även satt dit torpedplasten och bytt plats på starthandtaget, inte så j*vla öppet som det var innan.. satte även dit en gaswireförlängare så jag kan vinkla gashandtaget som jag vill.
sprängde även en rem, dock från en indy 400, fick med för långa remmar så det blir att köpa en ny rem.

Inköpslista så här långt: *=beställd
Luftfilter x3 *
Burkrem *
Nonslip 1" 8kuggars
Rem XCR 800
Buk Gen2

Kollade lite i boggien idag

Last edited:

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Har du ingen konsol på den?
konsol, torpedplast, är nog samma sak men heter lite olika i sverige :confused:
satt ingen när jag köpte den men följde med en, tror att snubben har snålat med att inte köpa en gaswireförlängare och skippat konsolen/torpedplasten

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
den blev lite dekaltrimmad i helg och passar på att lägga in denna fina bild här i tråden.. nya skidor "PP" ska på inköpslistan!

ska även lyfta ut motorn då den vrider på sig uppåt vid gaspådrag, gissar att nån motorkudde har gett upp.. köpte även en ny rem för 1225 kr..
är sjukt less på detta kuggande då den reser sig när man väl får ner kraften i backen. Och ja, det är en polaris fullkopplad boggie i den :hahaha:

Edit: Tejpade även buken vid primären och den vill nu gå i puder =) tills den kuggar eller vrider motorn.. och jag lånade ett 3:e luftfilter men mina 3 uni borde komma nästa vecka

nästan så att man längtar till sommarn så det är varmt när man skruvar :p

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
den blev lite dekaltrimmad i helg och passar på att lägga in denna fina bild här i tråden.. nya skidor "PP" ska på inköpslistan!

nästan så att man längtar till sommarn så det är varmt när man skruvar :p
Ska du sälja orginalskidorna eller?
Vet du om det är mycket att göra för att dom ska passa på en 500 SKS EFI -93?
Funderar nämligen på att byta till plastskidor på min :)

Håller med, kallgarage är inte roligt då det är svinkallt ute :)

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Ska du sälja orginalskidorna eller?
Vet du om det är mycket att göra för att dom ska passa på en 500 SKS EFI -93?
Funderar nämligen på att byta till plastskidor på min :)

Håller med, kallgarage är inte roligt då det är svinkallt ute :)
nej det är nog inte så stor operation att sätta dom där skidorna på din indy då gen2 i stort sett är en indy med annan huv/buk.. Annars så är det bara att använda en slägga eller brickor så passar det :laugh:

nej jag ska fan bygga ett varmgarage och bosätta mig i det, säng och dass :beer:

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
nej det är nog inte så stor operation att sätta dom där skidorna på din indy då gen2 i stort sett är en indy med annan huv/buk.. Annars så är det bara att använda en slägga eller brickor så passar det :laugh:

nej jag ska fan bygga ett varmgarage och bosätta mig i det, säng och dass :beer:
du glömde kylen med ölen i!!! VIKTIGT!

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Tog och svetsade styrfästet då den hade börjat spricka, och nog har man gått Heta Arbeten alltid, två brandsläckare, 3 brandvakter och hade en massa tjocka filtar över hela skotern :D inte roligt att svetsa rakt ovanför tanken precis..

bjuder på en liten film innan jag kör in den i garaget

paketet med luftfilter och burkrem kom idag :)

en motorkudde som har kastat in handduken..

ett membran som gjorde samma sak..

och buken är hel och fin :eviltongue:

har letat sån där crometejp/värmetålig tejp på gällivares alla mackar, hittar ingenstans! vet någon vars det kan finnas för jag vill inte smälta nästa buk..