hur fort går en cobra enduro me en 583a?

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
jag undrar hur fort min lynx cobra enduro 583rave borde gå?

i nuläget gör den 120, borde den inte gå fortare?? tycker de låter lite.
mätaren visar faktiskt rätt, har kollat me en gps. testade i farterna 30,50,70 och 100, skilde bara nån km, svårt att se när man sitter o skakar på skotern..

de sitter 228 ramper i variatorn. kan man byta dom så den går fortare?
jag har en bombardier rem sitter på nu, har även en dayco rem som reserv.
båda stämmer enligt lista till min skoter.
den går lika fort med båda remmarna..
kan tilllägga att de sitter en 32mm matta på.

någon som har nån ide??

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Jodu det lät ganska lite, vet ju inte hur varitorn/remmen/ drevningen på den är.. men min mxz 470 gjorde 130-140 på mätarn (!)

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
jo rappheten tycker ja räcker=)

sant man maxar ju bara på isen ändå. men bara om nått inte e som de ska tänkte ja mest. polarens polaris 440 från 92 går ju fan fortare=)

men drevningen har ja ifs inte kollat på. får kolla upp va de ska vara orginal. men om nån vet så e de bara o skriva..

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Har för mig att Enduron var rätt snabb när det begav sig, du borde komma upp i ca 150 på perfekt underlag. Ta och tuscha variatorn och kolla om den varvar rätt när du toppar maskinen. Då vet du hur det växlar. Kolla sen upp drevningen och räkna ut en teoretisk toppfart. sen utifrån det så kan du kolla vidare.

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
Har för mig att Enduron var rätt snabb när det begav sig, du borde komma upp i ca 150 på perfekt underlag. Ta och tuscha variatorn och kolla om den varvar rätt när du toppar maskinen. Då vet du hur det växlar. Kolla sen upp drevningen och räkna ut en teoretisk toppfart. sen utifrån det så kan du kolla vidare.
ok, hur högt upp ska remmen ligga vid full utväxling då??

ja 150 låter lite mera rätt..

men de där med räkningen vet ja inte om ja klarar av=)
får leta upp nån formel på de, hehe

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
man brukar säga att 1:1 ger bästa verkningsgraden, jag anser att man ska komma lite under 1:1 vid toppning på bra underlag om man är intresserad av en snabb skoter.

Då bör remen gå nästan helt upp i primären om remspänningen är rätt justerad.

Här hittar du en enkel räknare som jag gjorde för massa år sen:

http://www.ludd.ltu.se/~pezon/skoter/speed.XLS

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Rave 3800 -91 med 583 gjorde 150 knutar enligt radar på plogad sjöis när skotermagasinet (eller vad det hette då) testade den. Om den har samma drevning är ju en annan femma...

d.boy

Aktiv medlem
10 feb 2007
74
0
6
Östhammar (uppsala)
Rave 3800 -91 med 583 gjorde 150 knutar enligt radar på plogad sjöis när skotermagasinet (eller vad det hette då) testade den. Om den har samma drevning är ju en annan femma...
ja men de borde ju vara något liknande tycker ja. men så fort ja får igång skotern så ska ja testa o rita lite på variatorn o kolla hur högt remmen går, om den inte går ända upp då?? va e de då för fel?

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
ja men de borde ju vara något liknande tycker ja. men så fort ja får igång skotern så ska ja testa o rita lite på variatorn o kolla hur högt remmen går, om den inte går ända upp då?? va e de då för fel?
Ja, om den inte är omdrevad av tidigare ägare borde den ju rimligtvis gå mer än 120, så då är det förmodligen i variatorerna "problemet" ligger...

Hur går den annars? Varvar den ut ordentligt? Håller den varvtalet när du drar längre fullgasrepor?