Kört utan olja

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
Jo som sagt, verkar som att man har klantat till det ordentligt och kört slut på oljan...Var ute och körde när det plötsligt kändes som att det gick tungt, och sen tvärdog skotern. Provade att dra i snöret direkt efter att den stannat och det kändes som vanligt. Efter nån minut provade jag att starta den och den gick igång direkt, kom dock bara 300 meter innan den började gå illa igen. Éfter lite funderande kom jag att tänka på oljan så jag hämtade och fyllde på.
När jag så startade skotern och körde iväg så gicke den illa en liten stund sedan gick den bättre och bättre, och nu går den perfekt.

Frågan är dock, kan man ha haft sån tur att inget har skadats i motorn?
Eller är det bara att börja riva?
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Jag hade en IQ 440 -05 för något år sedan, då lånade jag ut deen till en kompis. Och GLÖMDE att meddela att det är oljeblandat i tanken som gäller! Detta hade ju han ingen aning om så skotern tvärnöp för han.
Trodde direkt den skurit, men sen när jag fick hem den så testa jag fylla på med olja i tanken sen drog jag lite, tillslut släppte de! Sen gick den som vanligt igen. Förmodligen hade man sådan tur att den bara värmenöp!

Så kan det gå när man undanhåller information:p

Men tur det gick bra iaf!
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Eller om det går att plocka bort grenrör och ev insug så du kan kika på kolvarna och cylindrarna.
 

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
Ok, så den KAN alltså ha klarat sig....men bäst att kolla upp kolvarna i.a.f. Tänkte köpa en kompmätare, borde väl synas på den om kolvringarna tagit stryk? Nån som vet om vilken tändstiftsstorlek det är?
 

joiene

Välkänd medlem
21 jan 2009
118
0
6
Ytterhogdal
Ja kolla upp det. Annars kommer du alltid tycka att något inte är som det ska även om så inte skulle vara fallet.:(
 

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
Ok, har kollat upp skotern lite mer nu, inte så säker på att den verkligen gick utan olja längre men vet inte vad det annars kan ha varit. Har i.a.f tagit ett kompprov på den och bägge cylindrarna hade samma värde, ca8 kg. Tog sedan loss grenröret och kollade på kolvarna, och den ena kolven såg ut att vara lite missfärgad och smårepig, kändes som sträv..

Vad tror ni? Törs man ta en sista tur eller är det bara att sommarparkera och börja meka?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Går den skapligt nu så kan du väl fortsätta köra över helgen.

Ja körde själv tomt på olja när ja åkte F6'a å då böt ja en kolv även om den gick bra.
Bilder på hur det såg ut för mig då.

Rekomenderar att byta kolven som är dålig.





 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag gjorde samma grej, glömde säga att det skulle blandas olja i tanken på min GLS. Den gick 25 mil "utan" olja, sen nöp den.
Hade sån tur att kolvarna klarade sig HELT utan skador!

Jag hade nog iaf öppnat och kollat...
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Går den perfekt nu så kolla kompen, är den bra ser jag inga anledningar till att riva motorn?

Farsan hade en Blizzard med en 503 motor när jag var yngre. Körde medvetet utan olja för att kolla hur länge den skulle hålla (skotern var mer eller mindre redan skrotad). Jag körde 10 mil utan att det hände något, tro det eller ej! Kanske beror på att jag pumpgasade väldigt mycket så cylindrarna kyldes ner av bensinen!
 

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
Kompprov har jag som sagt redan gjort, 8 kg på bägge cylindrarna..men eftersom kolvarna inte ser lika dan ut så är det ju nåt som hänt..kolven såg ut som på bilden som thullen lagt in. Har i.a.f kört några mil idag och den går klockrent, men det kanske är lika bra att byta kolvar i sommar.