Bränslefyllt vevhus!

Roxyrules

Medlem
24 okt 2006
36
0
1
mjällom
Tjena!
Någon som har förslag på vad som kan orsaka ett bränslefyllt vevhus.
skotern ifråga är en Polaris 700 sks -01
Skotern kördes lungt i ett par kilometer ca 40km/h, sen dog ena cylindern
drog hem på släpvagn, rev ner den cylinder som inte hade nå komp (fingertest) och konstaterade ett helt bränslefyllt vevhus.
Cylinder kolv och ringar ser helt ok ut.
Förgasarn är väl den troliga banditen, men vad ska jag kika på där?
Flottören såklart, men sen då?

Har tömt vevhuset med sug, kan man montera ihop och köra sedan när felet lokaliserats och åtgärdats, eller är det mer att fixa/tänka på?
 
Last edited:

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Kan det vara så att bränslepumpen har gått sönder och att den suger in soppan "bakvägen" genom bränslepumpen och in i vevhuset?
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Som du säger så låter de som att flottören helt enkelt hakat upp sig pga något. Ta isär allt kring flottören och nålventilen och rengör och blås igenom. De kan mycket väl bara vara nått skräp som kilat in kring nålventilen som gör att den står öppen helatiden.
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Om ring o kolv ser bra ut borde det funnits komp... även med fyllt vevhus.
kan vara som nämnts tidigare bränslepumpen så kompet går ut ut vevhuset via bränslepumpen.
annars om man har fyllda vevhus efter stillestånd så brukar det vara nålventilen som är utsliten. Brukar sällan hjälpa med att rengöra, vill man att det ska hålla 100% tätt är det nya nålventiler som gäller.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Om ring o kolv ser bra ut borde det funnits komp... även med fyllt vevhus.
kan vara som nämnts tidigare bränslepumpen så kompet går ut ut vevhuset via bränslepumpen.
annars om man har fyllda vevhus efter stillestånd så brukar det vara nålventilen som är utsliten. Brukar sällan hjälpa med att rengöra, vill man att det ska hålla 100% tätt är det nya nålventiler som gäller.
Vet du något mer än mig? Står ju ingenstans att de var efter att skotern stått undanställd.

Nääfan nog är min åsikt att han ska rengöra förgasarna noga innan han börjar leta efter andra dyra fel. Rengöra kring nålventil och ventilsäte är billigare än att börja med att köpa nya nålventiler.

Föresten, istället för att tömma vevhuset med sug så brukar ju endel motorer ha dräneringspluggar för vevhusen. t.ex indy 500 -90 har dräneringspluggar vet jag.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Eller så tar du och stryper soppa slangen och tar lös tändstiften och drar runt motorn ett flertal gånger, det kommer att spruta gott med bränsle ur cylen du har fullt med bränsle i. En två takts motor fungerar ju så att den tar upp bränslet ur vevhuset via vevhuskompen och upp i cylindern.
 

roberthjort

Medlem
28 sept 2004
42
0
1
Sundsvall
Va ***** sjukt! Jag har exakt samma problem med min. lr det började så iallafall. men det enda jag gjorde då var att ta bort stiften, stänga soppakran och tok-dra den torr. sen startade den. prova det först så får vi se sen, om du hamnar på "samma sida" som mig.

lr så kan du maila mig om du vill på: rotax_oxsta@live.se
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Vet du något mer än mig? Står ju ingenstans att de var efter att skotern stått undanställd.

Nääfan nog är min åsikt att han ska rengöra förgasarna noga innan han börjar leta efter andra dyra fel. Rengöra kring nålventil och ventilsäte är billigare än att börja med att köpa nya nålventiler.

Föresten, istället för att tömma vevhuset med sug så brukar ju endel motorer ha dräneringspluggar för vevhusen. t.ex indy 500 -90 har dräneringspluggar vet jag.
Tror jag ska avregistrera mig från den här "påhoppsidan"...
Det jag skrev med fyllt vevhus efter stillestånd var mer som ett tips för andra som söker på fyllt vevhus...

Kommer ju inte hjälpa att rengöra förgasaren om han saknar komp heller så...
 

Roxyrules

Medlem
24 okt 2006
36
0
1
mjällom
Tack för svaren så långt!
Några frågor:

Nålventilen, det är det lilla stiftet som flottören lyfter eller, tolkar det så?

Bränslepupmpen: om den pajat, borde det då inte vara samma problem på båda cyllarna?

Komp: ni menar alltså att det under alla omständigheter borde ha varit komp på cylindern även om vevhuset är bränslefyllt. vilka vägar kan kompen läcka ut, packbox, bränsletillförsel, mer....?

Dräneringsplugg: sökte det först såklart, men hittade ingen.
Jobbar på verkstadsindustri, så utrustning för att fixa det mesta finns att tillgå :)
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Helt rätt, nålventilen är lilla stiftet som flottören lyfter.

Din bränslepump får vaccum/tryck från vevhuset. Kan du se en slang som går från vevhuset till bränslepumpen, sitter den slangen på den sida som var bränslefylld så kan det vara där bränslet kommit in. Och därför blir bara en halva fylld.

Ja, det borde ha funnits komp även med fyllt vevhus, men om nu pumpen skulle vara trasig så kan mycket av kompet gå ut den vägen via vevhuset.

Hetaste tipset är att du kollar upp bränslepumpen.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Tror jag ska avregistrera mig från den här "påhoppsidan"...
Det jag skrev med fyllt vevhus efter stillestånd var mer som ett tips för andra som söker på fyllt vevhus...

Kommer ju inte hjälpa att rengöra förgasaren om han saknar komp heller så...
Vill inte sabba TS tråd men hoppsan vilken överdrivning? Du tog nog de på helt fel sätt ;).

Jag ville bara framföra min mening att man börjar med de billigaste och enklaste först. Alltså att rengöra förgasarna. Det är min åsikt

Jag tycker nästan att det låter lite långsökt att bränslepumpen skulle börja skicka in soppa igenom vacumslangen helt plötsligt, men vem vet.

Och sen detta med kompressionen, har den verkligen någon kompression om de är så soppafyllt så den inte får in någon luft?

men det ska bli spännande att se var felet ligger :)

 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Vill inte sabba TS tråd men hoppsan vilken överdrivning? Du tog nog de på helt fel sätt ;).
Joo, jag kanske överdrev lite... men det finns mycket surt på det här forumet. Det är ju ändå till för att hjälpa och inte stjälpa...

Nog om det...
angående komp o bränslefyllt hus så bör det ju ändå finnas tryck om du håller fingret i tändstifthålet. Motorn får ju luft ändå som trycks ner i vevhuset och måste trycka all bensin uppåt.

:beer:
 

Roxyrules

Medlem
24 okt 2006
36
0
1
mjällom
Jaha, så ska det käbblas i denna tråden också, lägg ner det.
DET TJÄNAR VI ALLA PÅ!!!

Däremot är jag tacksam för alla tipps jag och andra trådläsare kan få!

Status på felsökningen:

Förgasare lös. Verkar hålla tätt när jag höll den så att flottören trycker (tyngdlagen) in nålen och blåser i bränsletillförsel,,,, anslutning eller vad jag ska kalla det.

Jo, det är på den sida som vacumslangen sitter som vevhuset var bränslefyllt!

Kanske är som mogge.n skriver då, att det är nått tjall med bränslepumpen.

Kan man repa, ta isär bränslepumpen?
Har aldrig pillat i en sådan, kan det finnas nått membran eller nått som har givit upp i den?

Den här lilla sprinten som håller flottören på plats och som man alltid håller på att tappa när man vrider och vänder på andra förgasare, den sitter fast på nått sätt!
Nån som kan förklara, jag måste ju ta ur den för att kunna lyfta flottören och därmed rengöra runt nålventil och säte.

Är det nått speciellt på den här förgasaren eller, sprinten har en större diameter i änden på ena sidan, så den kan bara avlägsnas åt ett håll.
Men hur jag än trycker så sitter den kvar!?
Blev förbannat och lämnade skiten till imorn! :evil:
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Man kan både ta isär och repa bränslepumpen.
Och det finns mycket riktigt ett membran i den som säkert är trasigt. Så då rinner bensinen rakt genom pumpen och in i motorn. Eftersom pump och vevhus sitter lägre än tankanslutningen (brukar oftast göra det) så blir det samma effekt som när man slangar ur en tank... det rinner på av sig självt.

För att ta loss den lilla sprinten i förgasaren brukar det gå bra att nypa lite lätt med en avbitartång i centrum på sprinten (smala sidan) och andra käften mot godset. Räcker att den snäpper till lite så brukar den vara lös.
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
KOLLA bränslepumpen, ta isär den o kolla så att alla membran är hela, hade samma symtom på min för en månad sen o nu står jag med generalras.
Om soppapumpen pajjar kan den skicka massa soppa till ena cylindern genom vakuumslangen. Därav drabbas du bara av problemet på den ena cylindern.
 

Roxyrules

Medlem
24 okt 2006
36
0
1
mjällom
Jaha, nu har jag rengjort förgasaren, ingte anmärkningsvärt där.
Öppnat bränsle pump - hittade inga trasiga membran, allt verkar ok.

Är ni säkra på att det ska genereras komp även med vevhuset bränslefyllt?
kan hålla med om att det verkar logiskt, men isåfall- vart tar kompen vägen?

kommer nya packningar på till cylinder och topp på fredag, funderar på att sätta ihop den då och kolla om felet kvarstår.
 

Roxyrules

Medlem
24 okt 2006
36
0
1
mjällom
Maskinen provkörd!
Allt ok!

Kompen verkar trots vad ni skrivit tidigare i tråden, minska vesäntligt om man har hela vevhuset bränslefyllt.

Så vad har gjorts:
Rengjort förgasaren, kollat membran i bränslepump, bytt packningar och såklart tömt vevhuset.

Har inte hittat den minsta anledning tillvarför det blev soppa i vevhuset så gissningsvis så var det väl nå skit vid nålventilen!?

Nu ska det njutas av dom sista veckorna!
Tack för alla svar och tipps!
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Maskinen provkörd!
Allt ok!

Kompen verkar trots vad ni skrivit tidigare i tråden, minska vesäntligt om man har hela vevhuset bränslefyllt.

Så vad har gjorts:
Rengjort förgasaren, kollat membran i bränslepump, bytt packningar och såklart tömt vevhuset.

Har inte hittat den minsta anledning tillvarför det blev soppa i vevhuset så gissningsvis så var det väl nå skit vid nålventilen!?

Nu ska det njutas av dom sista veckorna!
Tack för alla svar och tipps!
Vad bra att allt löste sig! :beer: