Vilka kubik rasar mest???

Skurna motorer jag ägt!!

  • 1000cc

    Röster: 12 6,7%
  • 800cc

    Röster: 56 31,1%
  • 700cc

    Röster: 15 8,3%
  • 650cc

    Röster: 16 8,9%
  • 600cc

    Röster: 20 11,1%
  • 550cc

    Röster: 11 6,1%
  • 500cc

    Röster: 20 11,1%
  • 440cc

    Röster: 70 38,9%
  • 340cc

    Röster: 12 6,7%
  • 250cc

    Röster: 9 5,0%

  • Totalt antal som röstat
    180
  • Poll closed .

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Otroligt få 1000cc som havererar..

Kan ju vara ganska få ute, men ändå, det är ju ganska mycket kraft i dom.
 

joiene

Välkänd medlem
21 jan 2009
118
0
6
Ytterhogdal
Tänker inte tala om hur det gått för mig eftersom jag ska upp t riksgänsen nästa vecka så slipper man tillägga ett peppar peppar.:D
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
blizzard 5500, gick vevaxeln av på, 503 motor fläktkyld, och elan 12hp blev så lagerglapp att den sluta starta på bensin, annars inga problem med nyare vätskekylda rotax
 

jorsa

Medlem
6 dec 2008
20
0
1
östersund
mach1 670cc det är nog det största mörkret som någonsin har lämmnat ski-doo´s fabrik! min höll aldrig längre än en vecka, den skar 3ggr på 2 vintrar :mad: och varje gång man startade den så gick nånting sönder!
 

goodyear

Aktiv medlem
1 feb 2009
86
0
6
mora
arctics trippel 1000cc sämsta motorn som finns rasa 4 gånger åt mig under 4år 440 är bra motorer om man sköter dom visst dom rasar pga dåligt underhåll men annars klockrena
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Sällar mig till skaran som inte har haft en skoter som har skurit.

Dock så var det nära en gång.

Hade en TNT440 - en 74:a tror jag - sålde den till en kille i byn och den skar 8 mil senare. Totalhaveri!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ansluter till dem som inte haft någon skoter som skurit fast egentligen är det två, 1 Olympique 340 samt en Jag 440, bägge berodde på den mänskliga faktorn att ta fel dunk dvs oblandad soppa men det får höra till avdelningen "lära för livet".
Sedan har man ju ett otal gånger i rent förebyggande syfte plockat isär, kontrollerat och ibland bytt kolvar mm för att säkerställa att inte bli stående.
Ändå rätt bra på ett 25 tal skotrar genom åren, de sista 11 har jag dock aldrig kört över ca 750 mil innan byte och då hinner det ju inte hända så mycket.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Min förra älskade indy 650sks är inte aaaaallls känd för att vilja skära :D. Den skar för mig men det var p.g.a trimmning och uselt skick på kolvarna före trimmningen. Men före trimmning och efter renovering gick den perfekt i ur och skur.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Min förra älskade indy 650sks är inte aaaaallls känd för att vilja skära :D. Den skar för mig men det var p.g.a trimmning och uselt skick på kolvarna före trimmningen. Men före trimmning och efter renovering gick den perfekt i ur och skur.
Är inte Polaris 650 kända för att skära?:hmmmm2: Mina 2st jag ägt har då bara rapplat och skurit, även många av mina bekanta har haft stora problem med sina Polaris 650is.:hmmmm:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Hur sak vi tolka svaren?

Att det är c:a 10% chans att motorn rasar om jag köper en 600cc?

Samt att det är 3,45% chans om jag köper en 1000cc :D
 
B

Biosteel

Hur sak vi tolka svaren?

Att det är c:a 10% chans att motorn rasar om jag köper en 600cc?

Samt att det är 3,45% chans om jag köper en 1000cc :D

ja en sanning med modifikation eftersom man skulle ha behövt några tusen personer som röstade för att få ett riktigt bra genomsnitt som senare ger tillförlitligare siffror :p
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
rent spontant så känns de ju som att ju mindre motor med hög effekt du har så ju större är risken. kanske därför 440 ligger i topp. Å andra sidan så styrker den teorin inte varför 800 ligger 2a
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
En "cross 440" kan ni väll ändå inte räkna till std motor :hmmmm: isf kan man ju jämföra den med en 800cc på 180-190hk vilket förmodligen slits lika mycket som en 440. Min röst hamnar på Rotax serie 3 800cc då dom har sina barnsjukdomar som gör att dom tillslut rasar tyvärr.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Polaris 650 motor är absolut ingen hitt. Varken med efi elr gasare (fulaste motorn kanske också?:D). Sen har jag även haft en 440 snurra, skar dock.. Inte alls ovanligt, uttaget så mke effekt men den var rolig att köra så länge den höll, gick snuskigt bra!
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Är inte Polaris 650 kända för att skära?:hmmmm2: Mina 2st jag ägt har då bara rapplat och skurit, även många av mina bekanta har haft stora problem med sina Polaris 650is.:hmmmm:
Det var det jag menade, trodde man kunde läsa min sarkasm i första meningen ;).... Jo den motor skär bara för att kan sägs det men jag körde faktiskt några säsonger utan några problem som helst. Han som köpte den av mig har kört 2-3 säsonger utan problem. Men ljudet från en 650 är så mycket läckert dagens twin motorer som låter som mopeder :eek:
 

Falske

Medlem
20 mar 2009
14
0
1
skellefteå
Jaha, då får jag väl också ge mej in i sällskapet av skurna motorer, jag hade en gång en sån där klassisk TXL Indy 340, vätskekyld av 1980 års modell. De var en fd tävlingsmaskin, tror han som tävlade på den tiden hette Oliver Nilsson, det stod inpräntat på blocket faktiskt, motorn var "fabrikstrimmad" antagligen gjort av en firma typ Ticka fast på 80-talet.
Den gick naturligtvis fruktansvärt bra, då med pipor, men det va pipor utan ljuddämpare och alla vet väl hur det låter..... Så jag höll mej till original. Eftersom skotern varvade över 10 000 varv så nöp den flera ggr och jag hade klippkort på kolvar och ringar. Foderbyte var vardag för mej, nä fyfan vilket skrot, men det va kul så länge det varade.
Liten motor, många HK = risk för ras!
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
de jag först tänker på när jag läser tråden är att jag tror det är fel bakom styret som gör att motorn rasar.
Full gas hela tiden med en gammal motor = ras
kastar man bara i en ny kolv efter att man har kört hål i en utan att rengöra motorn grundligt = ras
Köra en hårt trimmad motor utan att ha nån koll på bestyckning eller motorns skick = ras

jag kanske bara har haft tur med mina maskiner men jag har haft trimmade RXL och vanliga 650 utan nått ras
Dock har jag kört sönder en 2cyl elan motor. jag hadde inte räkna med att den skulle hålla för fullgas och plusgrader.
Kör i dag en 643turbo, alltså en riktig "porslinmotor".. Har inget ras än

Såå min röst lägger jag på 250