Fatbar

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Ingen som vet vad Biltema får sina styren ifrån? Inte ovanligt att det är märkes grejor som dom trycker "Biltema" på. Har hört att deras bromsklossar till cross ska finnas som annat märke hos cross-försäljarna.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Ingen som vet vad Biltema får sina styren ifrån? Inte ovanligt att det är märkes grejor som dom trycker "Biltema" på. Har hört att deras bromsklossar till cross ska finnas som annat märke hos cross-försäljarna.
Minns att Biltemas bromsklossar till cross diskuterades på ett crossforum och dom kom fram till att dom inte höll riktigt lika länge som "dyrare" och sen hade dom tydligen en tendens till att börja skrika lite.

För övrigt så kör jag med biltema fatbar på skotern och det ser och känns faktiskt ganska gediget och det funkar finfint, jag är supernöjd. Styrstången böjdes faktiskt innan de hände nått med styret, så heelt kasst är de nog inte.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Ingen som vet vad Biltema får sina styren ifrån? Inte ovanligt att det är märkes grejor som dom trycker "Biltema" på. Har hört att deras bromsklossar till cross ska finnas som annat märke hos cross-försäljarna.
Vad jag har hört så är det samma tillverkar som tillverkar Renthal som tillverkar Biltemas styre!
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Då gör man såhär:
Gå in på biltemas hemsida, hitta en mailadress, skriv och fråga VEM som tillverkar dom. Tror nog att dom kan svara på det. Annars har jag 500m till Biltema i luleå från min praktikplats. :p
 
6

600xrs

Det är väl så att Biltema kopierar tex Renthals styren?
Och då får dom ju likvärdig hållbarhet.
Ofta är biltemas prylar tillverkade av samma tillverkare som gör varan på beställning från någon större kund.
Biltema köper då upp andrahand sorteringen av den varan, dvs dom exemplaren som inte klarade sig genom kvalitetskontrollen.

Och även om dom så skulle ha en tillverkare som kopierar styrena så lär det bara vara utseendemässigt. Inte säkert dom använder samma material, och hållfasthet.

Deras styren kan säkert hålla bra, men jag gråter inte över en tusenlapp för ett styre jag känner mig trygg med.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Ofta är biltemas prylar tillverkade av samma tillverkare som gör varan på beställning från någon större kund.
Biltema köper då upp andrahand sorteringen av den varan, dvs dom exemplaren som inte klarade sig genom kvalitetskontrollen.

Och även om dom så skulle ha en tillverkare som kopierar styrena så lär det bara vara utseendemässigt. Inte säkert dom använder samma material, och hållfasthet.

Deras styren kan säkert hålla bra, men jag gråter inte över en tusenlapp för ett styre jag känner mig trygg med.
Jag kommer då känna mig trygg med Biltema styret tills jag får höra att det verkligen är sämre än Renthals megadyra styre, som ser och känns exakt likadant ut. :rolleyes:

Prova ett du med så ska du se att det är likadant, bara märket och färgen som skiljer. Enligt mig då, men fler verkar tycka likadant...
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag kör med ett 22.2mm Biltema styre utan fågelpinnen. Men jag har fyllt styret med byggskumm och det är mycket stabilare nu. Jag känner mig då trygg med det styret. Nästa styre jag köper kommer vara ett fatbar från Biltema.
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Nog håller ett biltema fint för "Hobby"förare även om man hoppar mycket så utsätts nog inte styret för speciellt extrema krafter .Däremot dom som kör cross/Backe/Enduro/Freestyle är nog mer i behov av ett kvalitéstyre.
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
en polare köpte av mig mitt biltema fatbar (höga modellen) när aldrig jag monterade mitt på projektet, han har kört med det på sin rev nu i vinter och har hållit bra än så länge. det har en ytterst liten böjning (man måste verkligen kolla) efter att han frontade skoter.

kanske hade nått annat styre håligt sig rakt, men skulle inte tro det!
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Vad ja har hört så köper biltema in visa grejer från stora företag å pressar sin egen logga på dom. Dom dyra oljerna tror ja är från shell, dyra spärrskaften ser exakt lika ut som kamasas fast mä annan plast och ett carbon cykelstyre dom hade förut va tillverkat av ett världskänt märke som tog över tusen spänn för dom medans biltema tog 300kr.