Variatorhaveri ZR 580

Wolfgang

Medlem
23 okt 2004
22
0
1
Sundsvall
Efter att helrenoverat motorn händer detta efter ca 10 mil.




Variatoraxeln på inre skivan har gått av!!! När jag tog bort variatorbulten lossnade hela ytterskivan med kors, vikter och hela rubbet.
Någon som varit med om nåt liknande?
Ska tillverka en avdragare så jag får bort innerskivan från vevaxeln sedan blir det till att köpa nytt/begagnat.
Nån som har en innerskiva till en 9-bultad alternativt en komplett variator till salu för en rimlig peng?
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hejsan. Detta är ett vanligt fenomen när man kör med en variator som är i obalans. Folk renoverar variatorn med nya vikter och bussningar och glömmer att balansera den vilket medför att det blir obalans (vibrationer) i variatorn. Detta innebär att vevaxeln och den axeln som har gått av för dig får ta ordentligt med stryk, detta är ingenting som folk tänker på EX när man tar lös korset på variatorn och drar fast detta är det inte säkert att den hamnar på exakt samma ställe som den var från tillverkaren. Så ett råd är att åka till din lokala "smed" och låta han balansera den åt dig kostar inte många kronor men är väl investerade pengar dessutom får du en helt annan "gång" i växlingen.:beer:
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hej igen. Har varit med om detta själv på den tiden när jag åkte cross med en 95a ZR580. SM kval i Arvidsjar, Åkte förresten för BLACK MAGIC racing på den tiden Bengan var Team leader det var annat go på den tiden HA HA Fy f-n va roligt vi hade då. :rock: :rock: :rock:
 

Wolfgang

Medlem
23 okt 2004
22
0
1
Sundsvall
Aha, där har vi nog boven i dramat då. Har ju nytt kors så det var väll det som gjorde obalans med detta haveri som följd.
Att man aldrig ska få åka nå skoter utan haveri!!!:bawling:
 
B

Biosteel

Aha, där har vi nog boven i dramat då. Har ju nytt kors så det var väll det som gjorde obalans med detta haveri som följd.
Att man aldrig ska få åka nå skoter utan haveri!!!:bawling:
aja kuta in till din lokala handlare och be han hjälpa dig .. göra om göra rätt :cool:
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Behöver väl nödvändigtvis inte vara renoveringen heller, utan slitskador smo uppstått på grund av den slitna variatorn?