RMK 800 VES -04 går varm

Ronne_79

Medlem
22 nov 2008
38
0
1
Norrbotten
Hej!

När när jag varit ute och kört har skotern velat gå varm (templampan har börjat blinka) väldigt fort. Det har varit ganska hårt på leden så en av anledningarna kan ju vara att den inte fått nog med snö och is. Dock är det konstiga när jag kör i djupsnö i över ~65km/h, då börjar tempmätaren också blinka. Detta har inte varit ett problem förut så jag undrar ifall någon har nåt tips till vad problemet kan vara? Kan tänka mig att det kan vara luft i kylsystemet som spökar! Finns det någon slags luftningsskruv eller liknande? eller kan det vara något annat? Skotern är en Vertical Escape 800 -04.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
fick ett kabelbrott på min som gjorde att templampan lyste hela tiden, vilket visade sig när ja skulle köra för den lät ju jävligt och gick kasst.. den hade stått i 2 timmar och var nerkyld, så kolla upp det! ÅF:en såg direkt när han öppnade huven att det var nå strul med kablarna när han öppna huven.
 

Ronne_79

Medlem
22 nov 2008
38
0
1
Norrbotten
Tack för tipset, ska kolla upp det! Dock blir skotern väldigt varm, och lampan slocknar om man kyler ned den med snö (på fotstegen osv). Kylarvätskenivån är bra, det är därför jag misstänker att det kan vara luft någonstans i systemet. Vissa är ju lite känsliga för det vet jag :).
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Är lampan bara till för "varm motor"?
Tänkte ifall det har nå med spikningar att göra?
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
testa o lufta då, går att fixa utan luft skruv för de brukar ej finnas.. höjj upp skotern i den ände du luftar i så åker bubblorna dit..

tempgivaren känner bara av värme, ingen knacksensor eller för spikningar..
 

Ronne_79

Medlem
22 nov 2008
38
0
1
Norrbotten
Blir alla kylarna varma när du kör?
Japp, ända från motorn via fotstegen till bakrekylaren blir ganska ordentligt varma.. Inte så det fräser om man slänger på lite snö, men bra mycket varmare än man kan hålla händerna på om man säger så! Får ta och försöka lufta som du säger xcOOb. Bör fungera att höja skotern rejält framtill och sen se ifall det rinner efter något och isåfall fylla på mer? Återkommer med resultat när jag testat!
 

Norpan

Medlem
23 nov 2008
16
0
1
Luleå
Tjenna!

Min RMK 700 VES -04 har samma problem! Luftskruven sitter på "termostathöljet", som sitter på topplocket. (Kylslang går in)

Har du fått till det? Hur i så fall?
 

Ronne_79

Medlem
22 nov 2008
38
0
1
Norrbotten
Tjenna!

Min RMK 700 VES -04 har samma problem! Luftskruven sitter på "termostathöljet", som sitter på topplocket. (Kylslang går in)

Har du fått till det? Hur i så fall?

Verkar fungera bättre nu, har dock inte varit ute på någon längre tur. Jag höjde bara skotern en aning i framkant och lät den stå. När jag sedan kollade efter några dagar hade kylarvätskenivån sjunkit efter en del i behållaren så då fyllde jag helt enkelt på :). Har inte varit nåt läckage heller, så det verkar som att det fungerade att "lufta" på det sättet. Återstår att se ifall felet kommer tillbaka, blir nog en hel del körning i helgen.