kylprobelm på egde 01.

Hageelin

Välkänd medlem
15 mar 2009
366
0
16
32
hallojsan. När jag var ute och körde i helgen så dampade kylaren varje kvart.
Ibland så var kylaren as varm och ibland iskall.
Vad kan detta bero på? Luft i systemet? Inte tillräckligt med snö till kylaren?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Luft i systemet låter det som. Tänds lampan, eller hur upplever du att den blir varm?

Du skriver att kylaren blir varm, det är ju helt normalt, frågan är om motorn blir (för) varm?

Hageelin

Välkänd medlem
15 mar 2009
366
0
16
32
Luft i systemet låter det som. Tänds lampan, eller hur upplever du att den blir varm?

Du skriver att kylaren blir varm, det är ju helt normalt, frågan är om motorn blir (för) varm?
Lampan tänd och den börjar då "bööa" :rolleyes:
Motorn blir lite varm, inte för varm men lite över vanlig temp.

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Vad körde du på för underlag ? Är ju rätt så hårt överallt nu, kör man typ leden där det är skare och hårdpackat får den inte mke till kylning.. Vad jag hört så har inte edge det bästa kylsystemet i världen heller men (bara rykten)..

Hageelin

Välkänd medlem
15 mar 2009
366
0
16
32
Vad körde du på för underlag ? Är ju rätt så hårt överallt nu, kör man typ leden där det är skare och hårdpackat får den inte mke till kylning.. Vad jag hört så har inte edge det bästa kylsystemet i världen heller men (bara rykten)..
körde på blötsnö. När jag kollade under i tunneln så var det fullt med snö dom flesta gångerna som templampan började lysa.

D

Deleted member 6797

min edge 02a gick ju varm pga att kylvätskebehållarn läkte. böt den å den går som en klocka, å min böööa också så de kan ju va de?

Hageelin

Välkänd medlem
15 mar 2009
366
0
16
32
min edge 02a gick ju varm pga att kylvätskebehållarn läkte. böt den å den går som en klocka, å min böööa också så de kan ju va de?
hej waahlvik@mnf :hello:

haha nej, kylarvätskan håller sin nivå :)

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
vet inte hur de är på dom äldre polarisarna men min o andra nyare går in i vad ska man kalla de men typ "safe mode" ;) o fimpar tändningen när templampan lyser för att man inte ska kunna gasa mer o förvärra den ev nypningen/raset.. de ni kallar "bööar"..

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
vet inte hur de är på dom äldre polarisarna men min o andra nyare går in i vad ska man kalla de men typ "safe mode" ;) o fimpar tändningen när templampan lyser för att man inte ska kunna gasa mer o förvärra den ev nypningen/raset.. de ni kallar "bööar"..
Min -93a har då så att den ställer ner tändningen då templampan tänds.
Samma på farsans -99a :)

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
ett kabelbrott skedde på min vilket resulterade i att safe mode var på hela tiden, den lät väl liknande en motorsåg? och gick inte att köra speciellt snabbt med :)

Hageelin

Välkänd medlem
15 mar 2009
366
0
16
32
mjo precis så är det.

ett kabelbrott skedde på min vilket resulterade i att safe mode var på hela tiden, den lät väl liknande en motorsåg? och gick inte att köra speciellt snabbt med :)
Vad jag kunde se så såg jag inget kabelbrott.

jag tror att det är så att det är luft i systemet, hur fixar jag det? :cool:

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
titta om de finns luftskruv vid toppen/termostaten.. annars hissa upp skotern i den ände du luftar i så åker dom eventuella bubblorna dit.. o fyll på glykol.

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Dom där modellerna är hyperkänsliga för överhettning
när det blir hårt före ute.
Varningssystemet slår också igång lite väl tidigt. Tror dom höjde tempgränsen när den ska ändra tändningen på senare modeller.
Jag har själv haft en edge 01 och vet om detta problem.

Det brukar lösa sig med lite högre farter:hello:

Har du detta problem även när det är gott om kylning = lös snö
då är det nog spökerier någonstans.