Är gammal äldst trots allt?

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
På sportlovet var jag och mina kusiner och körde i meterdjup ospårad snö som inte hade sett några plusgrader alls. Jag hade Widetrak:en(93:a), kusinerna en ET 340(80-talare), en Ockelbo 600(79:a) och en Ockelbo 6000(81:a).

Vi beslöt oss för att bestiga ett av de större/brantare bergen i området bara för utmaningens skull ;) Väl framme vid de brantaste partierna kunde det snabbt konstateras att ET340:n med sin något smala/korta matta som dessutom är rätt sliten fick ge sig. Jag gjorde då något försök att forcera branterna men med samma resultat varje gång, dvs det gick en bit för att sen sjunka ned en bit, men dock tillräckligt för att den skulle hänga upp sig på fotstegen... Hade inte testat gränserna på den förr så visste inte vad jag hade att vänta mig. Dock att den hängde sig på fotstegen innebar att det inte gick att backa sig lös. Sen gick det inte heller att gunga den pga de breda belagen och bredden mellan skidorna. Krävdes alltså hjälp för att komma lös igen.

Ockelbo 600:an(kort) flöt ganska bra ovanpå, men är lite motorsvag. Kan dock backas lös om man fastnar, alt. gungas lös.

Den som klarade det hela klart bäst och slutligen fick spåra åt oss andra, ET340:n borträknad, var 6000:n. Den gick att köra uppåt tills den fastnade, sen bara in med backen och backa ned en bit, ta ny fart och sen upp igen. Hur enkelt som helst.

Så min slutsats är att det inte är bra med fotsteg som det kan hänga upp sig på i sånt före. Varken 600:an eller 6000:n har ju såna.

Sen är det en annan femma att på mer planare mark där man kan hålla fart så lämnas alla de uppräknade ljusår bakom Widetrak:en ;)

Vad är era erfarenheter? Kan det varit "skit bakom styret" i mitt fall då jag inte är van Widetrak:en? Tycker de flesta påstår att de tar sig fram mycket bra.

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Haha! Ja det var lite 1:a april-aktiga svar det! Nån får gärna ta det lite mer allvarligt också ;)

Indy 500_efi_sks

Välkänd medlem
4 mar 2008
100
0
6
I skogen
Jag tror att en ockelbo 600/6000 går bättre i snö än dom flesta andra skotrar p.g.a inga fotsteg, nästan ingen attackvinkel alls och 60cm bred matta:p Men rakt uppför hade de nog behövts ganska mkt mer kammar och motor....

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Ockelbo skotrarna utan fotsteg går ju hyfsat i snön för att inte ha några kammar och ingen motor. Som sagt inga fotsteg och ingen atackvinkel hjälper till. En sak som dessutom är intressant är att det blir vädigt fina spår av såna maskiner även i djup snö, nyare maskiner tar sig fram men det blir oftast varsta krondiket efter.

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Egentligen onödigt att ha en sån halvmesyr som en modernare bredbandare då ;) Bättre ha maxad högkamsmatta och minst 300 hk så man kan fast fräsa ned sig i jorden om så behövs, haha!

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Ända nackdelen med Ockelbo är att dom är inga långfärdsmaskiner med låg utväxling och 5cm fjädringsväg. Men jag är förvånad endå hur pass smidigt min går där det är knöligt men det är väl mattlängden som spelar roll då.
Men den är härlig när det går att smyga iväg den till skillnad från nyare maskiner som hugger in på 3000 varv och försvinner ner i snön :aetsch:

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Bred matta är kanon när det är mycket snö och plant...uppför är det kammar och motor som gäller. Vi hade med en Yeti pro( lynx 59a med 60cm bred matta och 32kammar) den gick fan inte att köra fast när det var någolunda plant. En kille med Yamaha 700MM lyckas fräsa sig igenom snön på isen och köra fast i stopet. Backade till lynxen och kopplade en stropp till yamman och sen var det bara att åka med hela ekipaget....

PontusS

Aktiv medlem
14 feb 2009
70
0
6
Hälsingland
Egentligen onödigt att ha en sån halvmesyr som en modernare bredbandare då ;) Bättre ha maxad högkamsmatta och minst 300 hk så man kan fast fräsa ned sig i jorden om så behövs, haha!
haha! ja, varför göra det lite halvdant när man kan passa på att göra det riktigt jävligt! :laugh: