Luftning?

mrGul

Aktiv medlem
17 mar 2009
92
0
6
Tjenare har en summit 800 -01 som jag har just fått ihop efter att den skar, hadde en fundering på oljepumpen bytte nämligen det lilla oljefiltret som sitter till pumpen, måste man lufta då eller är det bara å köra. Har som sagt skruvat ihop den så de e ju jädrans trångt och komma åt den. Om jag måste lufta hur ska man göra?

Ska ta och lufta kylsystemet i alla fall är det bara och köra upp den i en snödriva och ta av locket till expkärlet och låta det sköta sig själv ?

Tack för svaren på förhand

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
bara ta lös förgasarbryggan och öppna luft skruven med en 8as led eller nått. ang kylsystemet så är påfyllning av glykol en bra grej =)

mrGul

Aktiv medlem
17 mar 2009
92
0
6
jo hade som tänkt fylla på glykol före, men tror du jag behöver lufta oljepumpen bara för att jag bytt oljefilter vad är det som kan hända om man får luft där?

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
jo hade som tänkt fylla på glykol före, men tror du jag behöver lufta oljepumpen bara för att jag bytt oljefilter vad är det som kan hända om man får luft där?
Det som kan hända i värsta fall är att du inte får fram olja till pumpen... vad som händer då är inte kul... inte billigt heller fö! :hello:

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
den slutar pumpa. fråga dig vad som är mer värt, ett par klammer och att gänga ut en skruv ett par varv eller att motorn rasar igen? glykol måste du fylla på medans du luftar

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
fyll oljetanken full med olja. blanda 2% i tanken och kör några mil. Har den tagit olja?

då är det ju bara köra på, har den inte tagit olja! då klarar du ju dig tack vare oljeinblandingen i bensinen.

mrGul

Aktiv medlem
17 mar 2009
92
0
6
Visst är det den här skruven. Är det bara och öppna den lite och när det kommer olja stänger man den.

mrGul

Aktiv medlem
17 mar 2009
92
0
6
Har luftat oljepumpen nu och det var luft i systemet så det var ju tur att man gjorde det

mrGul

Aktiv medlem
17 mar 2009
92
0
6

Men hade en fundering när jag ska lufta kylsystemet ska man bara ha expkärlet öppet eller måste man ha slangen lös som går till temostathuset sitter en nippel högst upp på den.