variator fråga zl 500 -98

shift_jernis

Medlem
8 mar 2009
12
0
1
Malung
har en zl 500 som inte går som den ska, känns som den växlar på för mycket vid inslagsvarv (4800) och upp till ca 5500-6000rpm. har satt på ett Heel Clicker v-kit och bytt rem men problemet kvarstår. sekundär variatorn är original och spänd i bottenläget. det är dessutom svårt att få den att varva mer än 8000.
är det fjädern i bakre variatorn som är slut och gör att den växlar på för mycket?
om så är vad ska jag skaffa för fjäder som håller lite längre?

//jonas
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Det är för tunga vikter, Den växlar på hårt i början för att sen inte orka varva fullt ut. Din peak ska ju ligga runt 8500-8700rpm tror jag det va.
Eftersom du har HC är det ju bara att vikta av dom lite om du inte är inne på grundvikten dvs, Annat sätt är ju att sätta dit en annan fjäder med högre sluttryck
 

shift_jernis

Medlem
8 mar 2009
12
0
1
Malung
Det är för tunga vikter, Den växlar på hårt i början för att sen inte orka varva fullt ut. Din peak ska ju ligga runt 8500-8700rpm tror jag det va.
Eftersom du har HC är det ju bara att vikta av dom lite om du inte är inne på grundvikten dvs, Annat sätt är ju att sätta dit en annan fjäder med högre sluttryck
Ok, ja då känns det lite menlöst att ligga på 8000..
vikterna är inställda enligt HC´s tabell, och såhär gick den även innan jag satte på det kittet. har snackat med brorsan som tror det är sek-v fjädern som blivit slapp efter alla år (1300mil)..
ska försöka fåtag på en hårdare fjäder och testa.

//jonas
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
du kan ju testa spänna på förspänningen, det finns ju två steg som du kan spänna på. Men det brukar inte göra så mkt. Om den inte är inställd på -2 på förspänningen nu pratar vi om sek. variatorn. Det är mest för att få en bättre shift back kontra acc.

Ju hårdare shiftback "mer förspänning" ju snabbare växlar den ner när du tar om på gasen, Dvs väldigt bra att ha i djupsnön. Ju mindre förspänning = snabbare uppväxling = snabbare acceleration. men då är kommer den att gå sämre i djupsnön med följder som att den gräver ner sej lättare

och med mera förspänning desto mer varvar den. men det är inte nå mkt mera den varvar.

Så här fungerar systemet i små drag. Ju mera motstånd du har i variatorerna ju mera kommer den att varva för att växla ut fullt

Går allting för lätt så kan ju maskinen som i ditt fall ha växlat ut fullt innan max varvet har nåtts. och ofta innan max effekten har uppnåtts dessutom.

Som det ser ut på graferna så har du ungefär 84hk vid 8000rpm och 94hk vid 8600rpm! det är en skillnad på 10hk och det gör extremt mkt!

För att förklara det så enkelt som möjligt. Du vill ha så mkt motstånd "variatorerna" som möjligt utan att den kommer att övervarva!

Några exempel kan vara så här.
För lätta vikter i förhållande till för tungt sluttryck på fjädern = övervarv!
För tunga vikter i förhållande till för lätt sluttryck på fjädern = Undervarv

Och ju mera motstånd "tyngre vikter/tyngre fjäder" man kan köra på ju hårdare kommer den att mata på remmen.

Men en skoter klarar ju inte av hur tungt motstånd som helst heller, där sätter ju effekten begräsningar.

Ett gott tips är ju att prova att gå upp 4gr på vikterna och sen sätta dit en fjäder med lite högre sluttryck, Även byta ut sek fjädern mot en som har lite högre spänning.

Sen ser man hur maskinen reagerar och beter sej. Sen kan man testa sej fram genom att testa byta ut en sak i taget. Så man vet vad som påvekar hur.