Smhi.se VS Yr.no

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Tänkte bara kolla vilken av dessa ni anser kommer med
säkraste prognoserna som stämmer?

Personligen så satt jag här hemma (Åsarna) samtidigt som jag kikade båda sidorna på nätet. Yr.no visade att det just då skulle vara +3 och regn. Smhi visade att det var sol och 0 gradigt.

Det var sol och 1+.

Detta har jag märkt mer och mer, alla säger att YR är såå otroligt bra och deras prognoser stämmer nästan jämt.

Men jag personligen anser att Smhi har säkrare prognoser.

Men som sagt skriv gärna hur ni uppfattar det:cool:
 
6

600xrs

Yr.no tycker jag inte stämmer speciellt bra över lag. Ibland träffar dom rätt, oftast fel.
Kolla yr's prognoser mitt i veckan för att se helgvädret är ingen idé, dom hinner ändra sina prognoser 4-5 gånger innan helgen är kommen.

Jag tycker att smhi oftare träffar rätt och har helt slutat med yr.
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Nu i vinter så har oftast yr.no visat några grader för milt mot vad det har varit i verkligheten. Nederbörd har däremot stämt.

Föredrar smhi.
 
B

Biosteel

yr.no sa 20minus å uppehåll. smhi sa plus en grad, regn. De vart minus 10 å lite snö... då blev man nästan gråhårig...
haha ja man vet ju aldrig vem som har alujobbet att sitta och hitta på prognoserna :bootyshake:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag brukar göra såhär:

Jag kör sällan skoter om de är kallare än -20

Om SMHI säger -21 då kör jag inte...
Om TV4vädret säger -23 då kör jag inte...
Om Yr.no visar -19, då tar jag på mig kläderna och far iväg :evil:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag använder mig av båda.
Men YR har ju bättre och enklare (Lättanvänd) hemsida, därför är jag mer in där och kikar.

Samtidigt så verkar dock YR "Skjuta mer från höften", jämfört med SMHI, när dom lägger en prognos.
När man kollar upp prognosen för en specifik dag, så kan YR börja med att solen ska skina hela den dagen, kollar man en 1/2 dag senare så är det snö, dagen efter så kan det återigen vara en stor sol.
SMHI tycker jag verkar ha bättre koll, antigen eller, så att säga.
Dom ändrar sig inte hela tiden.