Oljepump Fusion 700

fredrik82

Medlem
25 mar 2008
16
0
1
Skall plocka bort oljepumpen på min fusion 700. Får inte till förbrukningen som jag vill.

Min fråga är om nipplarna som går in i motorn är gängade eller ditpressade?

Hade varit smidigt att sätta dit en skruv direkt i motorn istället för att plugga slangstumparna som blir.

Inget spydigt svar om för och nackdelar att ta bort pumpen behövs :eviltongue:

steklund900

Aktiv medlem
14 nov 2008
52
0
1
Långsele
Skall plocka bort oljepumpen på min fusion 700. Får inte till förbrukningen som jag vill.

Min fråga är om nipplarna som går in i motorn är gängade eller ditpressade?

Hade varit smidigt att sätta dit en skruv direkt i motorn istället för att plugga slangstumparna som blir.

Inget spydigt svar om för och nackdelar att ta bort pumpen behövs :eviltongue:
Hur går det med vevaxellagren då? dom är väl smorda av oljepumpen har jag för mej (Hoppas att det inte va så spydigt;))

fredrik82

Medlem
25 mar 2008
16
0
1
Hehe, den dagen den sorgen =) ... nu har ja iaf pluggat pumpen och nipplarna. Går som en klocka, har bara åkt 80 mil men ingen mer blårök och inga geggiga avgasportar.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Den dagen den sorgen....
Ja, du har väl rätt taskig smörjning på PTO-sidan nu vad jag kan förstå.
Gick det slangar från oljepumpen till motorblocket?

Om så är fallet så bör du riva ner hela motorn, och borra oljekanaler i blocket.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.214
1.047
113
Stora Blåsjön
Hehe, den dagen den sorgen =) ... nu har ja iaf pluggat pumpen och nipplarna. Går som en klocka, har bara åkt 80 mil men ingen mer blårök och inga geggiga avgasportar.
Då är det nog inte länge kvar till den dagen... bara att riva motorn och fixa oljekanaler innan du får ett rejält ras.