Svetsning Bandtunnel

fleetwood76

Medlem
27 jan 2009
34
0
1
Piteå kommun
Hej.

Jag har en A C EXT MC -91 som har varit med om en olycka och fotsteget på ena sidan, mitt på, fick sig en kyss, det blev även skador på själva bandtunneln, kylaren klarade sig dock.

Jag har bedömt att det inte blir bra med att bara rikta den skadade aluminiumet på grund av ett kraftigt veck på ett olämpligt ställe. och att därför alum. riskerar att spricka vid riktningen.

Min plan för att åtgärda felet har därför varit att helt "enkelt" byta bandtunnel, har även skaffat lämpligt utgångsämne dock inte helt rätt, så ganska mycket jobb skulle vara involverat, dock jobb jag klarar av själv och "gratis" men tråkigt och som sagt var, omfattande.

Tanken har då slagit mig att byta bara den skadade delen av bandtunneln genom att såga ur och ersätta med del av min reservdels tunnel.
Vad som talar emot den lösningen i detta läget är att jag inte har så mycket egen erfarenhet av att svetsa alu, samt att utrustning för det saknas, går dock att skaffa. (alutråd och slangpaket till mig/mag i så fall)


Äntligen kommer vi till mina frågor.

Vad har ni för erfarenhet av svetsade bandtunnlar?
Bästa svetsmetoden med tanke på hållbarhet, MIG/TIG?
Hur är materialet att svetsa(A-C tidigt 90-tal)?

Tacksam för era erfarenheter ni kan dela med er.


Jolle
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
du skulle nog försöka låna en tig om du vill att de ska bli bra.. enligt min mening så är de ganska svårt att få de bra med mag..
annars så är de inga problem att svetas i den bara du gör rent ordentligt!

johan
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
(alutråd och slangpaket till mig/mag i så fall
Det blir bara skit om du inte har en riktig mig som är avsedd för att svetsa aluminium.
Visst, det funkar kanske men ingenting jag skulle svetsa en bandtunnel med. Den tar ju upp en viss belastning...

Vettefan om det ens skulle bli bra med tig, beroende på hur stor skadan är skulle jag överväga att byta ut hela bandtunneln, alltså nita om.
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
varför skulle de inte bli bra med tig? om man vet vad man gör så blir de mins lika starkt igen! sen så kan kan man ju förstärka lite me..
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Lägg omlott och popnita tätt istället. Håller bättre än svets.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
En fd kollega till mig kör med henrob 2000 och det är överlägset TIG och MIG/MAG osv på en sak man behöver inte hålla på och rengöra ett skit. Sen blir det ruggit fina svetsar :rolleyes:

 

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
jag svetsar dagligen och tig går helt utmärkt fast de håller ju fortfarande inte lika bra som om inte skadan funnits.. men det du borde är att svetsa med tig:en sen lägger du en plåt utanpå och på backsidan över skadan och popnittar... det kanske inte bli snyggt men det kommer garanterat att hålla..




Hej.

Jag har en A C EXT MC -91 som har varit med om en olycka och fotsteget på ena sidan, mitt på, fick sig en kyss, det blev även skador på själva bandtunneln, kylaren klarade sig dock.

Jag har bedömt att det inte blir bra med att bara rikta den skadade aluminiumet på grund av ett kraftigt veck på ett olämpligt ställe. och att därför alum. riskerar att spricka vid riktningen.

Min plan för att åtgärda felet har därför varit att helt "enkelt" byta bandtunnel, har även skaffat lämpligt utgångsämne dock inte helt rätt, så ganska mycket jobb skulle vara involverat, dock jobb jag klarar av själv och "gratis" men tråkigt och som sagt var, omfattande.

Tanken har då slagit mig att byta bara den skadade delen av bandtunneln genom att såga ur och ersätta med del av min reservdels tunnel.
Vad som talar emot den lösningen i detta läget är att jag inte har så mycket egen erfarenhet av att svetsa alu, samt att utrustning för det saknas, går dock att skaffa. (alutråd och slangpaket till mig/mag i så fall)


Äntligen kommer vi till mina frågor.

Vad har ni för erfarenhet av svetsade bandtunnlar?
Bästa svetsmetoden med tanke på hållbarhet, MIG/TIG?
Hur är materialet att svetsa(A-C tidigt 90-tal)?

Tacksam för era erfarenheter ni kan dela med er.


Jolle
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
En fd kollega till mig kör med henrob 2000 och det är överlägset TIG och MIG/MAG osv på en sak man behöver inte hålla på och rengöra ett skit. Sen blir det ruggit fina svetsar :rolleyes:

Det där verkade rätt intresant! Har du någon mer info från han som har använt detta eller någon annan? Hittar mycket reklam om detta när man söker på google men man vill ju höra från folk som använder också om det är något att ha.
 

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
det är väldigt intressant! det är precis som en vanlig gassvets/gasskärare bara att allt är i samma pistol + att man spara ca 70% av gasen jämnfört med en vanligt gasbrännare! men för han som ska svetsa tubbeln behöver inte lägga ut pengar på detta han kan gassvetsa eller tig:a ihop det!


Det där verkade rätt intresant! Har du någon mer info från han som har använt detta eller någon annan? Hittar mycket reklam om detta när man söker på google men man vill ju höra från folk som använder också om det är något att ha.
 

fleetwood76

Medlem
27 jan 2009
34
0
1
Piteå kommun
Hej.

Tack för alla svar.
Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra, men om det blir svetsning så lutar det åt att jag lejer någon att göra det istället för att använda skotern som övningsprojekt.

En popnitad extra förstärkning är ingen dum ide, den kan gå att få att likna en "äkta tillbehörs" fotstegs förstärkare (kommer inte ihåg det rätta namnet).

Jolle
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag själv har aldrig provat än men min fd kollega tycker att det slår det mesta p.g.a av den stora variationen man kan använda den till, svetsa i nästan alla olika material och att man även kan skära med ett medföljande munstycke likt en plasmaskärare.

Han säger att just värmespridningen är låg och man kan svetsa i väldigt tunt material, han har provat svetsa på en cola burk. Några till fördelar är att det går lite gas och lite tråd (vissa fall kan man nästan bara smälta ihop fogen) och som tidigare sagt så måste man inte rengöra ett skit innan man ska svetsa. Men en nackdel finns det och det är att det går saktare att svetsa än om du kör med mig/mag exempel. Men sen vet jag inte om det är lätt för jag tyckte gassvetsning var svårt i skolan :rolleyes:
 

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
det är istort sett samma teknik som tig:en.. allt är person beroende

Jag själv har aldrig provat än men min fd kollega tycker att det slår det mesta p.g.a av den stora variationen man kan använda den till, svetsa i nästan alla olika material och att man även kan skära med ett medföljande munstycke likt en plasmaskärare.

Han säger att just värmespridningen är låg och man kan svetsa i väldigt tunt material, han har provat svetsa på en cola burk. Några till fördelar är att det går lite gas och lite tråd (vissa fall kan man nästan bara smälta ihop fogen) och som tidigare sagt så måste man inte rengöra ett skit innan man ska svetsa. Men en nackdel finns det och det är att det går saktare att svetsa än om du kör med mig/mag exempel. Men sen vet jag inte om det är lätt för jag tyckte gassvetsning var svårt i skolan :rolleyes: