Hög oljeförbrukning F6

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Hejsan.

Jag har problem med hög oljeförbrukning på min F6 - 06'a.
Har inga siffror att presentera, men den drar rejält med olja, måste fylla upp efter varje tank med bensin.

Den ryker lite mer tycker jag än när jag köpte den, samt att plasten runt utblåset har blivit mer och mer svart nu på slutet.

Den är helt orginal förutom Fuel reducer.

Nån som vet nåt om detta problem?

Ökningen tyckte jag började förra veckan när jag var i Jorm, det kan inte vara nåt med höjdskillnaden? (bor i Sundsvall annars)

Tack på förhand.

B

Biosteel

det är väldigt normalt på f serien att dom suger mycket olja och bensin ( fet gång original) men du menar alltså att den drar 50 liter bensin på runt 2.5 liter olja då eller? om jag nu kommer ihåg siffrorna rätt. storleken på oljetanken e jag osäker på men de kan nog camata dementera

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Eftersom jag inte mätt exakt så vet jag inte, men jag får fylla strax över 1 liter oljer per 30 liter bensin minst.

B

Biosteel

Eftersom jag inte mätt exakt så vet jag inte, men jag får fylla strax över 1 liter oljer per 30 liter bensin minst.

jo det va ju lite fett. men vettefan om det inte är nånting som man får dras med om man kör firecat modellerna:stupid:

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
min slukar olja som bensin nästan, eller efter varje gång man tankar så är oljetanken slut.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Självklart är jag mot strömmen. Jag tar mig ca 3 tankar innan jag måste fylla på olja i min F6 -06.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Men de är inget som gör mig lidande för jag betalar 34:- Litern för oljan :beer: Ser hällre att den tar olja och håller :D

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Tänkte mest ifall det var nåt som var fel på min skoter, men då känns allt normalt då, eftersom era ochså drar mycket olja :D

Köper ochså billig olja, 34:-/l för statoil.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Tänkte mest ifall det var nåt som var fel på min skoter, men då känns allt normalt då, eftersom era ochså drar mycket olja :D

Köper ochså billig olja, 34:-/l för statoil.
Inte konstigt, vi bor i samma stad :beer:

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Men de är inget som gör mig lidande för jag betalar 34:- Litern för oljan :beer: Ser hällre att den tar olja och håller :D

Men inte håller väl en motor bättre för att den går på 20% oljeblandning istället för 2%?

Har ni hört talas om sotskärning?

När motorn får för mycket olja bildas som bekant mycket sot. Det syns ju som någon sa runt utblåset. Ett annat ställe som sotet också gillar att samlas på är t.ex avgasventilerna. När sotskorpan blir tjock och härlig så börjar avgasportarna tjorva, har man otur så kan det trilla ner en massa sot i cylindern, och vad händer då? Sot är mycket hårt och slipar jättebra i båda aluminium och nicasil.

Mitt tips är ju att justera in oljepumpen så att skotern får rätt blandning. Det är nog bäst.

Min M7 är också barnsligt förtjust i både bränsle och olja. Oljepumpen ska justeras ner och bränslet får man väl fylla på när det är tomt :)

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Men inte håller väl en motor bättre för att den går på 20% oljeblandning istället för 2%?

Har ni hört talas om sotskärning?

När motorn får för mycket olja bildas som bekant mycket sot. Det syns ju som någon sa runt utblåset. Ett annat ställe som sotet också gillar att samlas på är t.ex avgasventilerna. När sotskorpan blir tjock och härlig så börjar avgasportarna tjorva, har man otur så kan det trilla ner en massa sot i cylindern, och vad händer då? Sot är mycket hårt och slipar jättebra i båda aluminium och nicasil.

Mitt tips är ju att justera in oljepumpen så att skotern får rätt blandning. Det är nog bäst.

Min M7 är också barnsligt förtjust i både bränsle och olja. Oljepumpen ska justeras ner och bränslet får man väl fylla på när det är tomt :)
20% är väl lite att ta i då vi snackar en 3-4% kanske vissa har 5% men 20% näe!

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Kanske är bäst att justera den endå.

Finns det nåt bra guide för det, eller flyttar man bara armen på axeln?

Jag har ett sånt där stag mellan spjällhuset och oljepumpen istället för wire.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
mät upp hur mkt olja den drar i % , verkar inte vara många som verkligen har koll på hur många % separaten verkligen blandar , är ju inte allt för jobbigt att räkna ut ....
sen är det bara att gänga på justerstaget , börja med att förlänga det ett varv
min f7 EXT tog prick 2% förra säsongen då jag kollade
är ju vansinnigt att köra omkring med ett rykande monster som tar 3-6 % olja å kleggar igen avgasportar

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Jag vill verkligen inte att den ska dra för mycket, kostnaden är inget besvär för oljan, men vill inte att den sätter igen sig.

Så hur justerar man pumpen enklast, finns det nån skruv på pumpen? eller kuggar man armen på oljepumps axeln?

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Min F6 -05 som jag ägde tidigare drog också riktigt mycket olja! Verkar vara ett vanligt fenomen på F-serien :rolleyes:

Var förra vintern upp en sväng till arvidsjaur över en helg och innan vi började köra på lördagen tankade jag oljetanken proppfull. Vi körde några timmar på lördagen och efter kanske 2-3 timmars körning på söndagen så började oljelampan lysa.

Tar iofs hellre att maskinen drar lite väl mycket olja än för lite :)

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Min F6 -05 som jag ägde tidigare drog också riktigt mycket olja! Verkar vara ett vanligt fenomen på F-serien :rolleyes:

Var förra vintern upp en sväng till arvidsjaur över en helg och innan vi började köra på lördagen tankade jag oljetanken proppfull. Vi körde några timmar på lördagen och efter kanske 2-3 timmars körning på söndagen så började oljelampan lysa.

Tar iofs hellre att maskinen drar lite väl mycket olja än för lite :)
Jag har samma inställning, men jag skall mäta upp min exakt endå, bara onödigt ifall den drar över 3-4%.

vars hittar man det?
Den billiga oljan kan man köpa i Timrå, man tar med sig egen dunk och köper på lösvikt.
Timrå ligger ca 1 mil utanför Sundsvall för dom som inte vet.