Motorhaveri, Rc 600sdi!

pikkiz

Aktiv medlem
21 sept 2008
86
0
6
Gällivare
Tjena, har en Lynx RC 600sdi som har gått 250mil, nu är det så att motorn har rasat, men det tråkiga är att jag inte har hittat orsaken till detta, visst det kan vara slitet men tycket inte att det ska vara det efter 250mil. Någon som har någon teori va det kan vara? och ja! det har fått olja..

MVH/ pikkiz

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Vevstakslagret?
Är väl rätt så vanligt fel på Rotax serie-III motorer.

Edit:
vafan säger jag.. menar självklart vevaxeln och inte vevstaken :p

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
du har väl 4 spridare? kanske nån av spridarna som har skit i sig så den kanske inte fått bränsle på låg eller högfart? (vet inte riktigt hur de funkar)

men iaf skittråkigt för dig hoppas de löser sig! skriv gärna vad som hände sen! :ciao:

B

Biosteel

Tjena, har en Lynx RC 600sdi som har gått 250mil, nu är det så att motorn har rasat, men det tråkiga är att jag inte har hittat orsaken till detta, visst det kan vara slitet men tycket inte att det ska vara det efter 250mil. Någon som har någon teori va det kan vara? och ja! det har fått olja..

MVH/ pikkiz

kasta upp några bilder :beer:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Är du säker på att den har gått 250mil? Så att dom inte dragit ut mätaren eller något. Verkar vara nått som är mycket fel om allt har farit efter 250mil!!

Nå har du haft ***** otur, har du köpt den nyligt btw? :p

pikkiz

Aktiv medlem
21 sept 2008
86
0
6
Gällivare
du har väl 4 spridare? kanske nån av spridarna som har skit i sig så den kanske inte fått bränsle på låg eller högfart? (vet inte riktigt hur de funkar)

men iaf skittråkigt för dig hoppas de löser sig! skriv gärna vad som hände sen! :ciao:

Ska kolla upp de där ! tack. löser sig det gör det alltid, motorn är ihop imorgon!

pikkiz

Aktiv medlem
21 sept 2008
86
0
6
Gällivare
Är du säker på att den har gått 250mil? Så att dom inte dragit ut mätaren eller något. Verkar vara nått som är mycket fel om allt har farit efter 250mil!!

Nå har du haft ***** otur, har du köpt den nyligt btw? :p
Börjar tveka stark på 250 milen som står. Eller så har det gått 250mil men som skotercross skoter.. Jo hämtade den för 3 veckor sen =)

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Börjar tveka stark på 250 milen som står. Eller så har det gått 250mil men som skotercross skoter.. Jo hämtade den för 3 veckor sen =)
den kanske har gott typ enduro sen satt på huv och mätare så efter de har den gått 250 mil...
ska nog gå att ta reda på på en åf!
för dem som kör cross använder inte sdi motorn skulle jag tro.

pikkiz

Aktiv medlem
21 sept 2008
86
0
6
Gällivare
den kanske har gott typ enduro sen satt på huv och mätare så efter de har den gått 250 mil...
ska nog gå att ta reda på på en åf!
för dem som kör cross använder inte sdi motorn skulle jag tro.
ja vem vet. nu är den ihop i alla fall, får hoppas att den inte rasar igen!

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se

Hämta du den för 3 veckor sen ? Firma/privat? Hur långt körde du innan den rasa då ? kan ju gå att lämna tillbaka den.
Ring och surra med en konsumentombudsman, kostar inget och dom kan svara på om de går eller inte.. : )

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Måste än en gång dra upp detta så alla vet.

Det spelar ingen roll om man kör 1m efter att man hämta skotern och skrivit papper mot en privatperson dom är inte tvungen att ta tillbaka skotern om det inte är så att dom veta att det varit fel på maskinen.
därimot har dom veta att skotern har börja krångla utan att säga det så kan man häva köpet men det tar tid.

jag tycker det låter som att maskinen inte fått nån olja eller så har den fått in vatten och skurit. en kolvring som har gått kanske och hamna fel.
finns mycket anledningar.