Vilka motorer passar i en Audi a3..?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Dom bänkpapprena vill jag gärna se innan jag sätter mig i tron om att det skulle vara sant.

Lmmen bottnar redan vid 200hk och org T03 turbon klarar aldrig av att leverera 240hk.
de håller jag med om det hördes helt otroligt! nån skojjar:ciao:
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Gör det inte, verkligen inte värt det!!! Byt bil isf... och kamremsbytet som du måste göra på din snart, lär du ju även göra på den nya motorn innan du skruvar i den. Dessutom så borde din gå till 36000mil om dom böt rem vid 24000mil sist eller gjorde dom första efter 8000mil? Nu för tiden så borde det iaf sitta nya modellen utav spänrulle till kamremmen på din bil och då åker du utan problem 12000mil. 1.8ts satt väl bara i a4? Då är det fel grenrör och turbo och en massa annat eftersom a4 och a6 har rakställda motorer och a3 och golf tvärställda. Tänk på att du måste ha styrboxarna och all annan elektronik som sitter under huven tillhörande turbo motorn också. Så ännu en gång gör det INTE. Men om du vill förstöra din bil så köp en ifrån golf eller a3.. Men du kommer verkligen att ångra dig. Köp nåt som går att skruva med om du vill lära dig bilar.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Det blir allt annat än lätt, eftersom det är en -98 så är det med största sännolikhet helbilsgodkänd,
vilket innebär att man egentligen inte får byta ut nånting på bilen mot något som inte är original.

Dock så går det väl alltid att regga som ombyggt fordon, men det är ju inte heller så lätt, beror ju lite på vad karossen är godkänd för i Nm/kW.
Men man brukar ju få byta ut bromssystemet, förstärka framvagn och kanske kaross tom för att det ska bli godkänt.

Vart får man reda på karossen är godkänd för?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Gör det inte, verkligen inte värt det!!! Byt bil isf... och kamremsbytet som du måste göra på din snart, lär du ju även göra på den nya motorn innan du skruvar i den. Dessutom så borde din gå till 36000mil om dom böt rem vid 24000mil sist eller gjorde dom första efter 8000mil? Nu för tiden så borde det iaf sitta nya modellen utav spänrulle till kamremmen på din bil och då åker du utan problem 12000mil. 1.8ts satt väl bara i a4? Då är det fel grenrör och turbo och en massa annat eftersom a4 och a6 har rakställda motorer och a3 och golf tvärställda. Tänk på att du måste ha styrboxarna och all annan elektronik som sitter under huven tillhörande turbo motorn också. Så ännu en gång gör det INTE. Men om du vill förstöra din bil så köp en ifrån golf eller a3.. Men du kommer verkligen att ångra dig. Köp nåt som går att skruva med om du vill lära dig bilar.

Ojojoj, sånna inlägg jag hatar..

Formulera dig VARFÖR du tycker o tänker som du gör..!
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Dom bänkpapprena vill jag gärna se innan jag sätter mig i tron om att det skulle vara sant.

Lmmen bottnar redan vid 200hk och org T03 turbon klarar aldrig av att leverera 240hk.
Det var Dahlbäck som gjorde det.. Och det var inte orginal turbo.. Dock är bilen såld till en tjej i Ängelholm..
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Därför att det skulle bli otroligt dyrt, räkna på 25 000:- och uppåt innan du är klar även om du får tag på en lös 1.8t motor för 5000:- . + att det knappt kommer att gå att regga den. Har inte tid med att dra allt nu på jobbet med tex. Audi har heller inte delad kabelhärva så du har all vanlig el ihop med motorstyrningen i samma härvor. Tex. bmw har separata härvor till motorstyrning o vanliga elen iaf innan det vart can bus styrning på allt. Det underlättar stort. Det är även så få som har delar liggandes hemma i garagen till dom så man måste handla det mesta på skrotarna så det blir dyrt och dom har sällan kabelhärvor osv.. Men får du tag på en krockad a3 1.8t så varför inte. Men naturligtvis gör du som du vill :) Ombyggt fordon kräver tre stycken större förändringar, alltså tex. quattro drivlina, hela bromssystemet utbytt (alltså inte skivor och ok utan allt ifrån pedalen till beläggen) och ytterligare en sak som tex. hjulupphängning. Motorn måste vara helt original under reggningen. Audi kommer inte att skriva några intyg åt dig. Men om du gör det snyggt så går det säkert bra att rulla igenom bes. med turbon utan att dom tänker på det men bilen blir ju inte värd så mkt när du säljer den istället. Alltså jag får nästan ont i huvudet utav att tänka på det bara.. Att skicka i en turbomotor i en 940 eller 328 motor i en bmw 320 kostar bara någon tusenlapp och är så mkt enklare men ändå lite lagom pyssel för att lära sig lite och går på en helg. Hade det varit för sex år sedan så hade säkert jag också kunnat få för mig att göra samma sak med en a3a men efter dom åren i garaget så har man lärt sig en del iaf. Tex. att det inte är något att ens fundera på men ditt val :beer:


Ojojoj, sånna inlägg jag hatar..

Formulera dig VARFÖR du tycker o tänker som du gör..!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Därför att det skulle bli otroligt dyrt, räkna på 25 000:- och uppåt innan du är klar även om du får tag på en lös 1.8t motor för 5000:- . + att det knappt kommer att gå att regga den. Har inte tid med att dra allt nu på jobbet med tex. Audi har heller inte delad kabelhärva så du har all vanlig el ihop med motorstyrningen i samma härvor. Tex. bmw har separata härvor till motorstyrning o vanliga elen iaf innan det vart can bus styrning på allt. Det underlättar stort. Det är även så få som har delar liggandes hemma i garagen till dom så man måste handla det mesta på skrotarna så det blir dyrt och dom har sällan kabelhärvor osv.. Men får du tag på en krockad a3 1.8t så varför inte. Men naturligtvis gör du som du vill :) Ombyggt fordon kräver tre stycken större förändringar, alltså tex. quattro drivlina, hela bromssystemet utbytt (alltså inte skivor och ok utan allt ifrån pedalen till beläggen) och ytterligare en sak som tex. hjulupphängning. Motorn måste vara helt original under reggningen. Audi kommer inte att skriva några intyg åt dig. Men om du gör det snyggt så går det säkert bra att rulla igenom bes. med turbon utan att dom tänker på det men bilen blir ju inte värd så mkt när du säljer den istället. Alltså jag får nästan ont i huvudet utav att tänka på det bara.. Att skicka i en turbomotor i en 940 eller 328 motor i en bmw 320 kostar bara någon tusenlapp och är så mkt enklare men ändå lite lagom pyssel för att lära sig lite och går på en helg. Hade det varit för sex år sedan så hade säkert jag också kunnat få för mig att göra samma sak med en a3a men efter dom åren i garaget så har man lärt sig en del iaf. Tex. att det inte är något att ens fundera på men ditt val :beer:
Yepp, självklart kommer jag leta upp en krockad komplett till vettig peng.
Då har man ju även lite andra saker o ta ifrån.

Återstår å se, fått de flesta svaren. Måste bara kolla upp besiktnings möjligheterna.

Men en sak jag ALLTID undrat över.. Hur fan kan folk som trimmar upp sina bmw's etc till 400+ hästar gå igenom besiktingen? :rolleyes::confused:
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Om du tänker på alla turbokonverterade bmw:s vi har i landet så är det bara en handfull som är reggade, det är nån enstaka flyttgodsbil och nån till.. och är den ifrån före -75 så går det att ordna. Men man skulle kunna säga att ingen utav dom är reggad med turbo och några få är bes... Vissa skruvar i en org. motor på vintern o besiktar och vissa har nån vän på bilprovningen men dom flesta åker obesiktat.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Jag förstår igentligen inte varför man vill ha en A3`a, dom är inte direkt stor inuti. Satsa istället på en A4 Avant, då kan du välja om du vill ha quattro eller inte (jag kommer aldrig åka annat än quattro resten av mitt liv) du har fler motoralternativ att välja på, större utrymme både att lasta i och för passagerarna samt att dom är bättre att dra ett skotersläp eller liknande med.

Jo dom är ju snyggare också...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag förstår igentligen inte varför man vill ha en A3`a, dom är inte direkt stor inuti. Satsa istället på en A4 Avant, då kan du välja om du vill ha quattro eller inte (jag kommer aldrig åka annat än quattro resten av mitt liv) du har fler motoralternativ att välja på, större utrymme både att lasta i och för passagerarna samt att dom är bättre att dra ett skotersläp eller liknande med.

Jo dom är ju snyggare också...
Läs hela tråden. Det förklarade han i post #12.
 

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Vart får man reda på karossen är godkänd för?
Hmm, enklast är väl att höra med Audi, någon återförsäljare eller verkstad kan ta fram det.

Men även om den nya motorn ligger inom det godkända så är det ju inte en barnlek att få den reggad som ombyggt fordon, men absolut inte omöjligt heller.

Du kan ju även Gustaf Ulander på SFRO, han kan garanterat svara på alla frågor ang. regbes. osv., han vet säkert också vad karossen är godkänd för.
Har för mig att han har gustaf.ulander@gmail.com
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag förstår igentligen inte varför man vill ha en A3`a, dom är inte direkt stor inuti. Satsa istället på en A4 Avant, då kan du välja om du vill ha quattro eller inte (jag kommer aldrig åka annat än quattro resten av mitt liv) du har fler motoralternativ att välja på, större utrymme både att lasta i och för passagerarna samt att dom är bättre att dra ett skotersläp eller liknande med.

Jo dom är ju snyggare också...
yamaha_nisse skrev:
Ser inget intresse o ha nån roligare bil osv.. Därför har jag skotern. Bilen ska ta mig från A--B.
Isbil finns det vettigare saker o ha.

Sen är a3an perfekt storlek. Liten med STORT last utrymme!

Är inte häller medlem på nå bilforum så söker min lycka här.

Nej, mest för karrossen inredningen osv är skit fint. Men bilen börjar närma sig 30'000mil o då blire kamrems byte osv...

Kan jag lika gärna hinka i en annan motor.

Disel vore det optimala. 1.9tdi.
Men även andra är intressanta.
Tror inte du ägt en A3a om du säger dom har litet last utrymme (i förhållande till sin storlek)... :hmmmm2:
Sen att de är dåliga o dra med, njaa, vi har nog passerat 2000mil med släp o aldrig haft problem!

Men visst en A4a kanske är bättre, men den är större också..

Jag gillar små bilar. Annars hade jag inte haft en Mazda 323 GT-R varmt om hjärtat.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
om du gillar små bilar köp en E30, gocartbil som du garanterat nöter upp 1000 däck i sommar med då den bjuder in till bus hela tiden ;) och ja jag har äldre BMWs varmt varmt om hjärtat :p
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
men faan köp en annan bil kostar för mycket och onödiga utgifter! köp en anna bil! du ska ju byta hela kaabelhärva och boxar ojojojojojoj jag vet hur mycket de e att göra sånt projekt! kanske nya spindlar och hjulnav pga kanske tjockare drivaxlar! ÄH säger jag bara!

men ta mig med en nypa salt också för jag skruvar med dessa bilar varenda dag!:rolleyes:
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Tror inte du ägt en A3a om du säger dom har litet last utrymme (i förhållande till sin storlek)... :hmmmm2:
Sen att de är dåliga o dra med, njaa, vi har nog passerat 2000mil med släp o aldrig haft problem!

Men visst en A4a kanske är bättre, men den är större också..

Jag gillar små bilar. Annars hade jag inte haft en Mazda 323 GT-R varmt om hjärtat.

Näe men jag har ett par kompisar som har haft, och dom ä ju faktiskt inte stor.
Men vi har ju alla olika smak och behov så fortsätt på det som känns rätt för dig.

Tänkte att som du som far å köper lite skotrar då och då osv kanske skulle haft en lite bättre bil att dra med, då skulle en quattro med V6 inte vara helt fel. Särskilt inte på vintern.

"once you go fyrhjulsdrift u never go back" :rock:
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
1.8T motorn är nog den tråkigaste motorn som har nått produktionsbandet (mja, volvos äldre motorer är i och för sig skit).

"once you go fyrhjulsdrift u never go back" :rock:
Som bruksbil/dragbil i norrland köper jag citatet, men annars, njäää.
Enorma drivförluster och en blandning av över och understyrning.

På en pickis är 4x4 guld, men det är ett arbetsfordon.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Som bruksbil/dragbil i norrland köper jag citatet, men annars, njäää.
Enorma drivförluster och en blandning av över och understyrning.

På en pickis är 4x4 guld, men det är ett arbetsfordon.
Ja vi bor ju i "Norrland" båda två och jag har quattro på min bruksbil så då stämmer det ju ganska bra.

Nå direkt enorma drivförluster eller högre bränsleförbrukningar vet jag väl inte om det handlar om, inte heller att det skulle under eller överstyra mer än normalt.
Man får ju helt enkelt rätta sin körstil efter bilens egenskaper, så får man ju även göra på en fram eller bakhjulsdriven bil.

Jag anser att en fyrhjulsdriven bil är så mycket skönare att köra på vintern. Bara man ska korsa eller åka ut på en ny väg så bara går det, man behöver inte stå å slira två minuter först innan det börjar röra på sig. Vilket innebär mindre däckslitage och polerade utfarter

Blir det slaskigt å spårigt så går dom mycket rakare å stabilare än en 2wd.
Man fastnat inte i backar eller på plan mark för den delen.

Du har något bättre bromsförmåga en med en 2wd, och vem skulle dra loss alla tvåhjulsdrivna som kört fast om inte vi fanns? ;)


Man ska alltså välja bil efter förhållandena man åker normalt, kör man 95% inne i saltade norrtälje så åker man kanske tvåhjulsdrivet.
Men åker man 70-80% oplogad skogsbilväg å resten efter en slaskig byväg eller E4 så skulle jag nog välja det jag åker idag
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Nå direkt enorma drivförluster eller högre bränsleförbrukningar vet jag väl inte om det handlar om, inte heller att det skulle under eller överstyra mer än normalt.
Du har minst 7% på en RWD om man är tvungen att räkna i procentform.
En 4x4 torde ligga på 15-20% i drivlineförlust, samt en ökad förbrukning självklart.


Du har något bättre bromsförmåga en med en 2wd, och vem skulle dra loss alla tvåhjulsdrivna som kört fast om inte vi fanns? ;)
Pickisarna med riktiga system och diffar?
Nej, nej och åter nej. Det är rent bullshit.
Såvida du inte har en stel 4x4 som de flesta pickis har så har du rätt
(det är inte så nyttigt att köra på spärrat 50/50 på asfalt) , men dessa finns sällan i personbilar och påverkar INTE bromsförmågan.
Läs lite på epaforumet ( http://www.zatzy.com/teknik/342148-baettre-bromsverkan-4wd-varfoer.html )
Har du en hyffsad ABS som reglerar bromsverkan på alla hjulpar så spelar det ingen roll om du har en 4x4 eller inte.

Man ska alltså välja bil efter förhållandena man åker normalt, kör man 95% inne i saltade norrtälje så åker man kanske tvåhjulsdrivet.
Men åker man 70-80% oplogad skogsbilväg å resten efter en slaskig byväg eller E4 så skulle jag nog välja det jag åker idag
Jag jobbar mer i Norrland än du tror ;), och tro mig, jag är också trött på att fastna, men då köper jag en pickis.
 
R

Robin

Ska vi ta och räkna på 1,8T motorn så är bränsleförbrukningen mellan Quattro och rwd näst intill obefintilga.

När jag hämtade upp min quattro i höstas körde jag 46mil med ett snitt på 0.7L/milen

Idag när jag hämtade upp en rwd 1,8t körde jag åter igen 46 mil med ett snitt på 0.68L/milen.

Samma väg, samma inställning på farthållaren.