Xenon polaris -09

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hejsan jag vill konvertera min switchback 800 -09...

Har ju batteri.
Har H4...

Är det bara köpa ett vanligt bil kit och plug and play?

MVH Robban
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hört nått om att det inte är + och - som vanligt vid lamporna.. eller är det nått jag fått om bakom flötet där eller ;)?
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag har xenon i min. Funkar sådär. Ibland börjar dom inte lysa. Men är bara att stänga och på så funkar dom.. Men grym skillnad! :)
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Okey varför vill dem inte starta ibland då? För lite kräm i batteriet?
Har du 35 elller 55watt?

Såg nå polaris lampor med 100/60 watt? vad sitter det orginal på dem?
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Okey varför vill dem inte starta ibland då? För lite kräm i batteriet?
Har du 35 elller 55watt?

Såg nå polaris lampor med 100/60 watt? vad sitter det orginal på dem?
Det verkar som om det är batteri/laddning som är felet, nånting med spänningen. Men det händer bara ibland.
Vet inte vilket watt jag har. Det satt på när jag köpte den.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Det största problemet med xenon på skoter är att dom vill ha väldigt mycket ström för att tändas. Fick själv byta till grövre kablar i elsystemet för att det skulle funka. Men det funkade ändå inte helt perfekt så jag kastade den skiten åt helvete :) och kör med vanliga halogen nu, då slipper man få det mörkt ibland när man är ute iallfall... sen sparade man även massa vikt på att kasta ut skiten.
 

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
Det största problemet med xenon på skoter är att dom vill ha väldigt mycket ström för att tändas. Fick själv byta till grövre kablar i elsystemet för att det skulle funka. Men det funkade ändå inte helt perfekt så jag kastade den skiten åt helvete :) och kör med vanliga halogen nu, då slipper man få det mörkt ibland när man är ute iallfall...
Samma på våran Adventure.. Kräver enormt med ström så elstarten inte funkar ibland...
 
B

Biosteel

Det största problemet med xenon på skoter är att dom vill ha väldigt mycket ström för att tändas. Fick själv byta till grövre kablar i elsystemet för att det skulle funka. Men det funkade ändå inte helt perfekt så jag kastade den skiten åt helvete :) och kör med vanliga halogen nu, då slipper man få det mörkt ibland när man är ute iallfall... sen sparade man även massa vikt på att kasta ut skiten.
hur mycket hade du inte i spänningsfall för att lyckas få en lampa att inte tändas ? :stupid:
 

steklund900

Aktiv medlem
14 nov 2008
52
0
1
Långsele
Det största problemet med xenon på skoter är att dom vill ha väldigt mycket ström för att tändas. Fick själv byta till grövre kablar i elsystemet för att det skulle funka. Men det funkade ändå inte helt perfekt så jag kastade den skiten åt helvete :) och kör med vanliga halogen nu, då slipper man få det mörkt ibland när man är ute iallfall... sen sparade man även massa vikt på att kasta ut skiten.
Går ju att banta 800gram också:p så kan man fortsätta med xenon
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag hittade felet på lyset iaf, tydligen så sitter det nån form av avlastningslampa under huven.. Typ symaskinslampa(vad den har för funktion vet jag inte), men det var glapp där.. Så jag gjorde bara rent och så funkade lyset igen.. Men nån som vet varför man kopplar en lampa i kretsen till xenon? Och den lyser bara när man slår på heljuset.. Dock så är det ju grymt med en lampa under huven när det är kolsvart ute..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Jo men kan inte xneon frysa sönder?

haha neej:) tro mig...annars skulle dem inte funka här uppe..är ju minst lika kallt för en bil som en skoter vad jag vet?=)...de som är att xenon inte utstrålar lika mkt värme som halgon och smälter då inte snön på lyktorna lika bra...

vad de gäller att dom inte startar kan ha med mkt att göra..dem brukar inte starta på min bil ibland.då får man slå av och på en gång så startar dom.de kan ha med att dom startade precis när man vred om nyckeln och slocknar då direkt och då kan balastrarna balla ur lite:)..men enligt mig..har man batteri.sätt dit de..de funkar om man gör de ordentligt..
har man så pass dåligt batteri så att de inte klarar av att dra runt elstarten så ska man se över batteriet.. dom drar ju inte mkt ström.utan dom jobbar på en hög spänning på ungefär 23000volt vid start..men går sen ner till 9v när dem är igång..vilket är lägre än halogen och borde enligt mina beräkningar belasta statorn mindre så den orkar ladda batteriet bättre.

jag hade iaf lagt på min skoter om jag kunnat:) men så är inte fallet tyvär:(
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
dom drar ju inte mkt ström.utan dom jobbar på en hög spänning på ungefär 23000volt vid start..men går sen ner till 9v när dem är igång..vilket är lägre än halogen och borde enligt mina beräkningar belasta statorn mindre.
Precis, förstår inte varför folk har snöat in sig på att dom drar mycket STRÖM, helt tvärt om, annars hade folk inte bytt?!
(påstådd lägre soppa förbrukning+ längre livslängd på lampor och bättre ljus)

Tumregel för växelspänning: Högt voltantal = lägre ström, och vise versa..

Gissa varför dom kör med 40 kv i kraftledningar?!

kul att man lärde sig något i skolan iaf:hmmmm:

Har sett att folk kopplat in en extra halogenlampa som någon sorts tändanordning (under huven som någon pratade om), begriper inte hur det funkar eller så, vore skoj om nån förklarade!

Har sett skotrar utan batteri med Xenon.
Verkar vara rätt poppis nu så någon som gjort det kanske kan knåpa ihop en guide? :D
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jaa vore kanoners ifall nån kunde visa upp en guide på hur man packar in xenon i en skoter utan batteri=).. har nämligen reflektorer från orginalxenon arbetsljus:p hade ju vart kanoners om man kunde koppla in orginallamporna istället för att heavymecka dit nå halogen:)
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Precis, förstår inte varför folk har snöat in sig på att dom drar mycket STRÖM, helt tvärt om, annars hade folk inte bytt?!
(påstådd lägre soppa förbrukning+ längre livslängd på lampor och bättre ljus)

Tumregel för växelspänning: Högt voltantal = lägre ström, och vise versa..

Gissa varför dom kör med 40 kv i kraftledningar?!

kul att man lärde sig något i skolan iaf:hmmmm:

Har sett att folk kopplat in en extra halogenlampa som någon sorts tändanordning (under huven som någon pratade om), begriper inte hur det funkar eller så, vore skoj om nån förklarade!

Har sett skotrar utan batteri med Xenon.
Verkar vara rätt poppis nu så någon som gjort det kanske kan knåpa ihop en guide? :D

Varför man måste ha en lampa eller ett motstånd för att få xenon att fungera beror på att många nya skotrar har ett säkerhetsystem som gör att om båda halvljusen skulle gå sönder går heljus automatiskt på, och när man kopplar in xenon ljus tar man plus från batteri och styr hel och halvljusrelä till xenon med kontakten till org halogen lampan, relät drar så lite ström så att skotern tror att lamporna är trasiga.
Så då får man lura skotern med att sätta ett motstånd eller en lampa i den andra kontakten till halogen lampan.
Så fick jag göra på min.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Varför man måste ha en lampa eller ett motstånd för att få xenon att fungera beror på att många nya skotrar har ett säkerhetsystem som gör att om båda halvljusen skulle gå sönder går heljus automatiskt på, och när man kopplar in xenon ljus tar man plus från batteri och styr hel och halvljusrelä till xenon med kontakten till org halogen lampan, relät drar så lite ström så att skotern tror att lamporna är trasiga.
Så då får man lura skotern med att sätta ett motstånd eller en lampa i den andra kontakten till halogen lampan.
Så fick jag göra på min.
Då är jag med.. Bra bra!
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Vad menar du ajsman,är det inte plug-and-play på dragon?
Det vet jag inte, det var redan installerat på min när jag köpte den.. Men det är en lampa kopplad mellan batteri och xenon. Varför svarar han där.. För att relät tror att det är en lampa trasig för att det går för lite ström. Och då slås helljuset på istället. Det som var galet på min var att det var dålig kontakt i den lampan, så jag hade bara helljus.. Trodde först att det var nåt allvarligt. Men bara lite skit på kontakterna..