Xenon polaris -09

D

Draken

Men va f-n! :)

Kan du ta en bild på den extra lampan så jag får se hur det är gjort?
Ska montera på min snart..

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
ajsman är du säker på att lampan sitter på kabeln mellan batteri och xenon?
Jag fick sätta ett motstånd/lampa på den andra kontakten till halogenlampan.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Borde väl funka med sånna där H4-2 lampor också där helljuset är Xenon och halvljuset är halogen. Då blir inte skotern ledsen över att halvljuset är trasigt.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
men de går inte att installera xenon i en skoter utan batteri? på samma sätt? eller statorn kanske inte orkar ladda så mkt?..

du sätter väl lampan som ett motstånd för att du kör med relän.då de blir nästan "direkt kortis" på kontakten

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Kollade på det där igår. Jag orkar inte skruva isär halv lyset för att kolla innanför. Men det verkar som om det är parallellkopplat med halvljuset. Den extra lampan.

Dock kan jag inte lägga in bilder på forumet, när kan man det? Efter ett visst antal inlägg eller?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Kollade på det där igår. Jag orkar inte skruva isär halv lyset för att kolla innanför. Men det verkar som om det är parallellkopplat med halvljuset. Den extra lampan.

Dock kan jag inte lägga in bilder på forumet, när kan man det? Efter ett visst antal inlägg eller?

den ska vara de ja:) för att få rätt motstånd..för använder du dig av relän så när du slår igång strömmen så klickar relät och de strömmar nå djäävulskt mkt ström igenom därA:)... då sätter man en lampa som blir som ett motstånd för att få jonerna att röra sig saktare..

men åter till min fråga. är de nån som har klurat ut nå sätt att använda xenon på en maskin utan batteri, eller är de helt uteslutet?:p

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
den ska vara de ja:) för att få rätt motstånd..för använder du dig av relän så när du slår igång strömmen så klickar relät och de strömmar nå djäävulskt mkt ström igenom därA:)... då sätter man en lampa som blir som ett motstånd för att få jonerna att röra sig saktare..

men åter till min fråga. är de nån som har klurat ut nå sätt att använda xenon på en maskin utan batteri, eller är de helt uteslutet?:p
Satt och läste på nån tråd förut om att stoppa dit xenon utan batteri. Och det skulle funka, dock måste man köra med likriktare, kondensator etc, etc.. Så funkar gör det, men jag vet inte hur.. :)

D

Draken

Om man nu måste koppla in ett motstånd på en 35w xenonsats för att få det att fungera,hur vet man då vilket sorts motstånd man ska ha? Hur räknar man ut så man köper rätt? Och var ska man montera det?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du kopplar som sagt inte in motståndet på xenonsatsen.. du sätter motståndet på den linje som är signalström till relät..inte matningströmmen

lägg sätt ett motstånd på 470ohm.de borde funka..eller någon liten lampan..tex en lampa från parkeringsljuset från en bil...

D

Draken

Men om ni säger att 35W xenon troligen inte funkar för att systemet tror att något är trasigt pga för liten strömåtgång,gör då en 3-5w lampa någon skillnad? Det "saknas" ju fortfarande 15-17w mot original.

Om jag nu måste fixa något så tror jag det blir ett motstånd,ser ju lite B ut med en lampa som hänger på trekvart och glöder under huven.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
xenonlampan kopplas ej in i ljuskontakten.utan direkt på batteriet..genom ett relä som slår igång xenonet när du drar på halvljus tex.. för att relät ska flippa över så kräver de 12v från nånting..och de tjuvar du från kontakten till orginallampan..men de som kan vara problemet här är att motståndet i relät är för klent och då lägger du ett motstånd eller en lampa på kabeln mot relät så de jämnar ut helt enkelt... den har inget med själva Xenonet å göra i sig

D

Draken

http://tinypic.com/
Ladda upp och lägg in länken till bilden här.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Är det inte bara så att du har en kontakt som du använder till original h4 kontakten. Och på den andra kontakten sätter du en lampa eller ett motstånd för att lura att inte den lampan är sönder.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jaa de är som canbus på bilen..du lurar systemet genom att sätta ett motstånd så de inte blir för lätt att driva donen

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jess en sån.fast du måste dock veta vad du ska ha för OHMtal osv på dessa.. de ska du räkna ut med Ohms lag.

såhär ska de kopplas.. relät på bilden ser ej ut så IRL:p men du vet nog hur ett extraljusrelä ser ut... matningen som kommer från batteriet..de är den som ska brytas/slås igång med hjälp av styrströmmen du tar från ljuskontakten du har nere till vänster:p

http://img21.imageshack.us/img21/7536/asdqwqwdq.jpg

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Draken, Om du ska koppla in xenonljus gör som det står i anvisningarna till xenonsatsen.
Där står det exakt hur du ska göra, bla att du ska koppla relät till ena halogenlampans kontakt, sätt sedan motståndet i den andra kontakten till halogenlampan (det står inte i anvisningarna) för du har väl två kontakter?
Visst kan du säket sätta motståndet i samma kabel som relät å få det att funka men det är väl dumt å kapa kabeln som är till xenonsatsen när man lika bra kan sätta motståndet i den andra kontakten.

D

Draken

Ja det är två kontakter men i satsen är det bara en.

Sätta motståndet i den andra kontakten? Det är ju tre stift/kablar i den lediga h4 kontakten,hur menar du att det ska kopplas?