Bytte hjälm, vilket lyft!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Efter att ha kraschat för några veckor sen får jag lätt lite ont i nacken när jag kör skoter, med allt vad det guppar.

Så jag bet ihop och beställde en ny hjälm. Marknadens lättaste lär det vara. Den är iaf 400 g lättare än min gamla hjälm! (1500 -> 1100 g)

Kan säga att det blev stooor skillnad! Det känns verkligen att det blir mindre belastning på nacken när man kör. Och den dag jag kraschar igen, då är det ju guld värt att inte ha fyra hekto i onödan på huvudet!

Så här ser den ut:

http://www.mtm-offroad.de/shop/catalog/images/airoh-stelt-replica-knight.jpg

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Jag hoppas att du har varit å kollat upp nacken, och jag hoppas även att du byter hjälm nästa gång du kraschar också.
Även om det inte blir några synliga skador på hjälmen så kan säkerheten i den försämras avsevärt vid en smäll

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Helt rätt att byta hjälm.. Tycker även som Ehnebom säger att du ska fara och röntga nacken, så att du får det på "papper" utifall du får problem senare..

Vad fick du ge för hjälmen??

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Airoh Stealth är något bland det bästa köp man kan göra, frånsett priset. =)
Nästa kruka jag ska inhandla (vilket är snart) blir dock en Shoei, förmodligen V-MOTO.

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
Airoh Stealth är något bland det bästa köp man kan göra, frånsett priset. =)
Nästa kruka jag ska inhandla (vilket är snart) blir dock en Shoei, förmodligen V-MOTO.

håller med. köpte en stelt i i början av vintern och är grymt nöjd. fick ofta on i nacken med gammla snopro hjälmen, med denna hjälmen känns det inte ens att man har nått på huvvet. köpte min från england för typ 2400kr levererat hem till dörren så det är ju inte allt för dyrt för en riktigt bra hjälm. såg även att det fann nån som sålde nya på blocket för typ 2000:- fast fanns inte så många olika färgaltenativ. helt klart det bästa köp jag gjort i utrustnings väg.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nått som gör stor skillnad på hjälmarna är att ta bort skärmen. Visst utseendet på hjälmen blir inte det snyggaste.

Jag körde sönder skärmen på min hjälm och har kört nu sen i början av februari utan hjälm och gud så skönt det är. Nästa hjälm jag köper(troligtvis till nästa säsong)så kommer jag ta bort skärmen det första jag gör.
Man slipper all vind som skärmen fångar så huvudet känns mycket lättare och speciellt när det blåser mycket ute så är det underbart utan hjälm.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Man slipper all vind som skärmen fångar så huvudet känns mycket lättare och speciellt när det blåser mycket ute så är det underbart utan hjälm.
Nackdelen är att man missar alla fördelar som skärmen igentligen är till för.

Ska man köpa en hjälm så ska man dessutom köpa en som är gjord av kol/glasfiber/komposit, ingen tung ***** skithjälm som är gjord av gamla pantflaskot

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Köpte den på "Das Blokk" från den där firman som kampanjar just nu. Deras sista i stl L. Priset 2195 kr var ju inte fel! :D

Jo, jag har röntgat. Åkte på hjärnröntgen några timmar efter kraschen. Inget fel vad de kunde se, "bara" en hjärnskakning. Men jag var dimmig i skallen i flera dagar...

Hädanefter blir det full skyddsutrustning när jag åker. Hjälm, nackskydd, ryggskydd, väst.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Köpte den på "Das Blokk" från den där firman som kampanjar just nu. Deras sista i stl L. Priset 2195 kr var ju inte fel! :D

Jo, jag har röntgat. Åkte på hjärnröntgen några timmar efter kraschen. Inget fel vad de kunde se, "bara" en hjärnskakning. Men jag var dimmig i skallen i flera dagar...

Hädanefter blir det full skyddsutrustning när jag åker. Hjälm, nackskydd, ryggskydd, väst.

BRA!

Som jag har förstått det så är det väldigt få som ens har ryggskydd när dom åker, vad fan tänker man med då?
Man behöver inte ramla hårt eller långt för att knäcka en kota eller två i ryggen å sen bli förlamad.

En kille jag känner ramlade och slog ryggen i en sten, hade ryggskydd men ett för kort. Han vart förlamad från midjan och neråt.
En annan slog runt med fyrhjulingen och krossade skallbenet, visst en plåt i skallen å mår väl hyffsat men det hade kunnat gått jävligt mycket mer illa.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag kraschade i typ 15 km/h. Hade oturen att landa med hakan på styret, underifrån, där hjälmen inte skyddar...finns en tråd om det.
Slutsats: otrevliga olyckor kan hända även när man åker långsamt. Det behövs bara att man har otur...

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Den ända fördelen jag kommer på att man inte bländas av solen lika lätt. Men det har jag och många andra fixat med glasögona.
Ja dels, en annan är att du kan styra luftflödet en del in mot glasögonen. Och en tredje är att man kan skydda sig lite snabbt mot sprut från maskinen före eller en gren som hänger över leden

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ja dels, en annan är att du kan styra luftflödet en del in mot glasögonen. Och en tredje är att man kan skydda sig lite snabbt mot sprut från maskinen före eller en gren som hänger över leden

JAG
(och några av mina kompisar)tycker inte att det är värt att ha kvar skärmen för dom sakerna.

Dels för att det är bara att vrida på huvudet åt sidan vid sprut och för att det är just grenar som hänger ut över leden som har slagit sönder min skärm och 3 kompisars skärmar så det blir ganska dyrt att köpa nya skärmar.

Men sen det som spelar stor roll är ju vad man har för körsätt och hur man kör. Vi som gillar att bomba led, hoppa och surfa puder så är det nog skönare att köra utan skärm. Stämmer då in på mig och mina kompisar.

Men smaken är som baken(delad) :bootyshake:

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
det som är bra på stelt hjälmen är att den har gasnka stora hål i skärmen så jag har iaf inte märkt att den bromsar upp nå mycke mer än snopro hjälmen som skärmen var trasig på. l¨dålig bild men ni förstår vad jag menar.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Om man får ont (förutom TS som har gjort illa sig) så måste träna lite nack-muskler. Om man inte orkar hålla upp skallen och får ont i nacken med en normaltung (1200-1500g?) hjälm så är nog dags :)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Men det blir nog lite tyngre när man kör. Du får ju ta och räkna med vinden när du kör vilket gör att hjälmen känns tyngre och det blir tyngre för nackmusklerna att jobba.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Om man får ont (förutom TS som har gjort illa sig) så måste träna lite nack-muskler. Om man inte orkar hålla upp skallen och får ont i nacken med en normaltung (1200-1500g?) hjälm så är nog dags :)
Det handlar inte bara om det. Den dag man kraschar belastas nacken med 4 hekto gånger hastigheten = väger typ som en elefant.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.556
424
83
Malå/Adak
Röresleenergin är massan gånger hastigheten i kvadrat. En lätt hjälm orsakar mycket mindre krafter på nacke och rygg vid en smäll än en tung hjälm och skillnaden blir större ju fortare det går