HJÄLP, innan jag blir tokig. Digatron Avgastemp!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Var nu ute o instalera avgastempen, less på å byta kolvar stup i kvarten.

Men nu står det klart o tydligt i bruksanvisningen. Koppla + (ström) till ljusspolen INNAN volt reggen.
Sagt som gjort, testa jag, inte en gnutta ström fick den o inte visa den något varvtal häller.
Testa sätta på halvljuset = Ingen lycka
Testa sätta på helljuset = Ingen lycka
Testa sätta på Kabeln ur volt reggen = Ingen lycka

Så kan någon hjälpsam själ säga vilken J*vla kabel den ska sitta på :argh:

Tack o bock! :hello:
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Kasta om kablarna som går in i Digatronen. Har du dem omkastade så blir det -12V in istället för +12V.
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Så det kommer ut fyra kablar ur den, enbart? Den som går till spänningen måste du koppla på rätt fas, det kommer ur två tampar från motorn. En av de tamparna är ihopkopplat till chassit, och kopplar du kabeln från Digatronen på fel fas så händer ingenting.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
Så det kommer ut fyra kablar ur den, enbart? Den som går till spänningen måste du koppla på rätt fas, det kommer ur två tampar från motorn. En av de tamparna är ihopkopplat till chassit, och kopplar du kabeln från Digatronen på fel fas så händer ingenting.
Stämmer..

Har 5st kablar ur motorn..

3st hel vita som går direkt till Voltregen.

1st Grön Vit som går till CDI

1st Röd Vit som går till CDI

Har testat en vit som går te volt reggen utan lycka.
Sen Jorden, visst går det bra att använda samma som alla andra system. Alltså helsvart.

//Rasmus
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vet inte säkert på den här gamla modellen, men är det AC eller DC i skotern?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
AC magneto 12V står det i service manualen! Så jag kan behöva en likriktare? :cool:

EDIT: Kopierar från manualen!

Electrical:
Ignition system -- DC-CDI
Generator system -- AC magneto
DT-50-serien är plug'n'play med AC, ivf.

På ex. Ski-Doo, med DC-system, behöver man en extra kabelstam för att hämta bla RPM - vilket AC-spänningen annars bär med sig.

Då är det nog inte där felet ligger - när du nu har AC...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
DT-50-serien är plug'n'play med AC, ivf.

På ex. Ski-Doo, med DC-system, behöver man en extra kabelstam för att hämta bla RPM - vilket AC-spänningen annars bär med sig.

Då är det nog inte där felet ligger - när du nu har AC...
Okido.

Så en likriktare (kallas väl dom som gör om ac till dc?) kopplad till Kabel ut från statorn ska funka..?
Eller kan jag rent av koppla det på tändningen..? Då den var DC!
Står i manualen att de ska kopplas till ljusspolen.. Så antar att de är någon av de kablarna som går till volt-reggen..
 
B

Biosteel

Okido.

Så en likriktare (kallas väl dom som gör om ac till dc?) kopplad till Kabel ut från statorn ska funka..?
Eller kan jag rent av koppla det på tändningen..? Då den var DC!
Står i manualen att de ska kopplas till ljusspolen.. Så antar att de är någon av de kablarna som går till volt-reggen..
jo det är en likriktares funktion du kan själv välja om du vill ha helvågs eller halvvågs likriktning (beroende på hur många dioder du kopplar in i kretsen. det förstnämnda brukar vara att föredra då man tar reda på hela pulsen i sinuskurvan :eek:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Kolla först vad mätaren faktiskt är byggd för att drivas av, om den ska och troligtvis ska den det; drivas av AC så finns det ju ingen mening alls med att krångla till elsystemet ytterligare genom att likrikta det.
Är mätaren byggd för AC ska den funka med strömmen du får din stator, annars lär det ju vara något felkopplat eller att mätaren är död och då hjälper inte en likriktning ändå...
Låter annars konstigt att _ska_ kopplas in före regulatorn eftersom det bara är en sorts drivspänning du ska in va?

Men kolla manualen iaf och se vad den kan drivas av, AC/DC samt inom vilka volttal den kan drivas. Klarar den DC kan du ju koppla in den till ett 12V batteri bara för att se att den verkligen fungerar.

Edit: Ett tips är även att mäta spänningen till tändningen innan du börjar testa där, den kan nämligen skicka ut betydligt högre spänning än 12-14V där... Men igen kolla först vad den är byggd för att drivas av, växel eller likström.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
mitt batteri har då funkat i några år nu och jag har även belysning...
"Logga" menar du koppla upp den till en dator?

jag får fram max varv och temp bara genom att pilla lite på knapparna