4-sitsigt hembygge!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ledsnade på ungarnas "det stänker snö i ögonen" då dom åkte i vår öppna kälke.

Köpte 2 skoterpulkor av Importlagret, en kraschad fram och en kraschad bak.

Sågade itu dom, plastade ihop dom och sydde ihop kapellen. Satte lång-baljan på farsans kälke och vips så hade vi en riktig buss! Ryms 6 ungar eller 4 vuxna utan problem!

Till nästa år blir det nytt underrede också, för att få bättre komfort. Är lite hoppig nu.

Byggfoton:

Provmontering

Förstärkning

Alu-plåt

Plastning

Farsan slipar utan munskydd...

Provmontering på underredet

Upphängning

Kapellbågar

Frugan syr ihop kapellen

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kapell klart!

Första provturen!

Blev riktigt bra, om jag får säga det själv!! Total kostnad utan underrede: 1500:-, en tusing för dom trasiga pulkorna och lite plast och stålprofiler. Billigt!!!!! Nilas 4-sits kostar väl 30000:- om jag inte minns fel.

Det enda tråkiga är att jag körde sönder den för 2 helger sen... Hade matkassar + en reservdunk bränsle i bagageutrymmet längst bak. Dunken hoppade hål i botten på pulkan, så vi tappade maten efter leden... Kul. En helg i stugan utan mat och olja till Lynxen. :mad::mad::mad:

Så nu blir det mer plastning, men det får bli till sommaren!

Kommentera gärna!

B

Biosteel

fan vilket grymt bygge :) vad kör du för arctic för att dra den där ;)?

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
fan vilket grymt bygge :) vad kör du för arctic för att dra den där ;)?
Hehe, jo det skulle väl underlätta med en sådan:rolleyes:

OnTopic: Jäklar vilket praktiskt bygge! Men är det inte plågsamt att åka på guppig led med 4 vuxna á 70~kg styck?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hehe, jo det skulle väl underlätta med en sådan:rolleyes:

OnTopic: Jäklar vilket praktiskt bygge! Men är det inte plågsamt att åka på guppig led med 4 vuxna á 70~kg styck?
Fint bygge.. Men en annan underdel är nästan ett måste tills nästa säsong.. : )
Precis som ni gissat, inte bästa komforten... Men faktum är att det inte är helt kasst! Guppar betydligt mer på skotern än i pulkan. Blir dock nytt underrede iaf under sommaren, har redan fixat "skidorna", blir samma typ som Nila och många andra, kopierar i stort sett rakt av.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
finns ju nån äldre pulka med luftfjädring.. bara pumpa upp med kompressor och el från skotern! hur skönt som helst att åka blir inge skrammel nästan!

fint bygge förästen!!!!

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
fint bygge, men är det inte bökigt attt ta sig i och ur från "framsätena"? Hoppas du har en mora liggandes i främre delen så dom tar sig ur om du skulle gå genom isen nån gång.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
finns ju nån äldre pulka med luftfjädring.. bara pumpa upp med kompressor och el från skotern! hur skönt som helst att åka blir inge skrammel nästan!

fint bygge förästen!!!!
Intressant! (Växer fram konstiga idéer i mitt huvud...)

fint bygge, men är det inte bökigt attt ta sig i och ur från "framsätena"? Hoppas du har en mora liggandes i främre delen så dom tar sig ur om du skulle gå genom isen nån gång.
Kapellet sitter bara med dom två låsen högst upp på rutan. Resten är kardborre, så t.o.m min 3½-åriga dotter fixar att ta sig i och ur själv. Funkar kanon! Men det är ingen dum idé med en kniv...

Härligt att se en riktig dragmaskin ! :beer:

"Coolt bygge" :rock: , blir säkert jätte bra när du fått fila till detaljerna lite.
Ja, den är riktigt grym på att dra, faktiskt. Lite högre kammar, bara...

Faktum är att pulkan (underredet) redan är riven igen, nytt underrede på gång! Kommer att byggas i långsam takt under sommaren, men det kommer nya foton till hösten!! :ciao:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Mja, påbörjat men inte slutfört... Men det blir väl färdigt så småningom. Den funkar som den är, dock är plasten jävligt spröd och tunn i hela pulkan, den har spruckit på flera ställen. Då vi åkte några mil till stugan, så gick det hål i bagageutrymmet. All mat borta då vi kom fram... I stort sett bara en vinare kvar.

Så rätt vad det är, så kör jag skiten på skroten och köper en Nila eller liknande. Vi får se...

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Trist
jag bara funderade eftersom jag har börjat bygga en 4-sitsig kälke från grunden..
alltid lite roligt med ideer och förslag.
om du gör dig av med kälken så skulle jag behöva kapellet :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Åk till importlagret och kolla om du får köpa ett par kapell med bågar, dom brukar inte vara svår att komma överens med.