för litet släp...

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
hej
är det någon som byggt en platå eller liknande till släpet av virke för att få upp en skoter och en pulka på ett lite för litet släp :hmmmm:. Bilder vore bra om ni har för jag sitter och funderar hur jag ska bygga. Hoppas att ni är kluriga :ciao:
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Jag har en sådan i stugan som farsan använde till precis det du beskriver.

Tyvärr har jag inte någon bild på hur den ser ut, så jag hog en bild på ett släp och ritade till ungefär hur det ser ut

Jag är inte någon mästare på bildprogram så det blev i gamla hederliga paint så det kanske inte syns exakt hur den ser ut men fråga om det är oklart


Ramen är anpassad efter släpet (inte det på bilden som sagt) så den skjuts bara in och fästs med 3 bultar på varje sida i släpet (ringarna på bilden)
Ser naturligtvis ut likadant på sidan som inte syns på bilden

Delen som skjuter ut är ungefär som på bilden, täcker just stänkskärmen på släpet

För att få pulkan att stå rakt brukar han bara lägga på 2 lastpallar (sneda smala linjerna på bilden)


Hela konstruktionen sitter stenhårt dels pga bultarna och så är ju skoters vikt också till hjälp för att hålla den still





Som sagt ritade ihop den rätt snabbt så den är inte vacker att titta på men kanske hjälper lite?
 
6

600xrs

Snippe, tänk på att du inte får ha hur mycket utstick som helst bara när du bygger din 'platå'.
 
6

600xrs

Tror det är 40cm det får sticka ut, rätta mig om jag har fel
Har för mig det är MAX 20cm på varje sida, INTE 10cm på ena sidan och 30cm på andra.
Var dock ett tag sen man tog BE/CE så minnet kan svika.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Har för mig det är MAX 20cm på varje sida, INTE 10cm på ena sidan och 30cm på andra.
Var dock ett tag sen man tog BE/CE så minnet kan svika.

Kan stämma, 40cm var bara någonting jag hört för bra länge sedan så det är mycket möjligt att du har rätt
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Tackar för alla svar. Har en kompis som är snut. Ska be han ta reda på utsticket. Har ev ett större släp på g. Ska nämligen upp till fjälls på söndag :D
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Max. total bredd 260 cm.
Max. utstick 20 cm.
Max. totalt utstick 40 cm.