Yamaha <25kkr

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Tjänare,

funderar på att byta upp mig till nästa säsong och märkestrogen som man är så blir de en Yamaha.

Funderat på SXR/SRX 700, vad ska man tänka på?

Finns dessa med back/elstart?

Kör typ 90/10 led/lös, vilken matta bör det vara på den då?

Hört att man ska akta sig för -99 för de har nått vajsing med vattenpumpen, stämmer det??
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Halloj,

Sxr 700 tycker jag du ska sattsa på, aldrig kommit överns med SRX:n.
Yes back o elstart finns, har själv båda på min SXR. Smidigt som tusan! ;)

38mm cross country matta är själv lite av en favvorit. Men BRP's 44mm matta är fortfarande en vinnare tycker jag.

Att de just är 99 som har vajsing med vatten pump har jag svårt o tro då de sitter samma motor från 97--> 02.. :hmmmm2:
Känns konstigt att ett fel ska dyka upp mitt bland års gångarna!
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Okej, de är ju oxå så att de tidiga -99 är skitbilliga om man jämför med de nyare (-02 typ). Men inte roligt om vattenpumpen slutar pumpa....


En liten parentes där just när det gäller skillnaden i motorn mellan -99 och -00 är att på -00 och framåt så drivs impellern (den som pumpar kylvätskan runt i systemet) direkt via vevaxeln via ett "snedkugghjul" (vet ej korrekta namnet) där drevet på axeln som går mellan vevaxeln och impellern är fräst i ett stycke men på årsmodell -99 och tidigare så är "snedkugghjulet" pressat på axeln vilket i extrema fall kan börja slira och det gör att impellern slutar snurra fast motorn går och kylningen upphör eller minskas drastiskt.



Alltså är årsmodell -00 mer driftsäker när det gäller just detta.



Vet att detta gäller SXR motorn (Vmax, MM, mfl...), dock osäker på hur SRX motorn är konstruerad.

En som sa det i en tråd när jag sökte. Om det stämmer vette gudarna.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Halloj,

Sxr 700 tycker jag du ska sattsa på, aldrig kommit överns med SRX:n.
Yes back o elstart finns, har själv båda på min SXR. Smidigt som tusan! ;)

38mm cross country matta är själv lite av en favvorit. Men BRP's 44mm matta är fortfarande en vinnare tycker jag.

Att de just är 99 som har vajsing med vatten pump har jag svårt o tro då de sitter samma motor från 97--> 02.. :hmmmm2:
Känns konstigt att ett fel ska dyka upp mitt bland års gångarna!
Far ju runt på en 25 mm matta på en v-max -94 å e enormt sugen på värre grejer. Men åker ju även på hårt packad led och då är väl inte direkt 44 mm matta att föredra??
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Far ju runt på en 25 mm matta på en v-max -94 å e enormt sugen på värre grejer. Men åker ju även på hårt packad led och då är väl inte direkt 44 mm matta att föredra??
44 går alldelles utmärkt på led!
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Då du kör så mkt led som du säger att du gör så tror jag inte att du behöver mer matta än 32mm. Om jag hade kört så mkt led hade jag satsat på en 32mm matta och 34/36mm push thru dubb från exempelvis Studd Boy. Tror inte att högre kammar än de är nån större mening då du oftast inte kommer få mer fäste på leden med säg en 44mm matta än med en fulldubbad 32mm. Ska väl vara sent på våren då de är moddigt å jävligt på lederna du har nån större användning av en riktig högkamms matta på leden.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Då du kör så mkt led som du säger att du gör så tror jag inte att du behöver mer matta än 32mm. Om jag hade kört så mkt led hade jag satsat på en 32mm matta och 34/36mm push thru dubb från exempelvis Studd Boy. Tror inte att högre kammar än de är nån större mening då du oftast inte kommer få mer fäste på leden med säg en 44mm matta än med en fulldubbad 32mm. Ska väl vara sent på våren då de är moddigt å jävligt på lederna du har nån större användning av en riktig högkamms matta på leden.
A jo det stämmer det du säger.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Vad är det som gör att SXR är så mycket bättre än SRX? Lite längre dämpare men annars? De e ju ca 25 hk mer i SRX och den e snyggare :) Övertyga mig om att SXR är bättre :p
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
fyf** för yamaha, specielt viper. går tamef** inte i snön. direkt man gasar gräver den ner sig. inte farligt mycket köra med heller, det skulle ha suttit en 1000cc eller nått i den med upp mot 180hk. Då snackar vi ledskoter
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
fyf** för yamaha, specielt viper. går tamef** inte i snön. direkt man gasar gräver den ner sig. inte farligt mycket köra med heller, det skulle ha suttit en 1000cc eller nått i den med upp mot 180hk. Då snackar vi ledskoter
Jo det var väldigt givande. Jag vet att den inte är en superb lössnöskoter, men det var inte srx/sxr byggda för heller... :argh:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
SXR är bättre på följande punkter:
Fjädrings väg, ja det är kanske viktigare än du tror. :rolleyes:
Motorn är rapp för sina 110 hästar, bottenvrid som twinar saknar.
Högre fram o bak, vilket leder till lite bättre lössnö egenskaper.
Lättare (lätthanterligare) skoter i övrigt.


Men gillar du 145 fabriks hästar och klarar av att aggera dämpare med kroppen o inte bryr dig så hårt om vikten är SRX ett klart val!

Men jag baserar ju självklart på mina egna åsikter!
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
SXR är bättre på följande punkter:
Fjädrings väg, ja det är kanske viktigare än du tror. :rolleyes:
Motorn är rapp för sina 110 hästar, bottenvrid som twinar saknar.
Högre fram o bak, vilket leder till lite bättre lössnö egenskaper.
Lättare (lätthanterligare) skoter i övrigt.


Men gillar du 145 fabriks hästar och klarar av att aggera dämpare med kroppen o inte bryr dig så hårt om vikten är SRX ett klart val!

Men jag baserar ju självklart på mina egna åsikter!
Jag litar på dig :beer:

Men kikar på en srx 600 -98 för en rimlig peng just nu, den e höjd i boogie och 28 mm kammar. Dessa känns mindre än sxr 700 rent storleksmässigt, är det så??

Andra alternativet är en SXR 700 -01 med pipor och dubbad 32. Känns lockande fast den kostar ju 5k mer :argh:

Har en gammal skoter nu med i princip mosiga dämpare så mina krav är inte så högt ställda.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag litar på dig :beer:

Men kikar på en srx 600 -98 för en rimlig peng just nu, den e höjd i boogie och 28 mm kammar. Dessa känns mindre än sxr 700 rent storleksmässigt, är det så??

Andra alternativet är en SXR 700 -01 med pipor och dubbad 32. Känns lockande fast den kostar ju 5k mer :argh:

Har en gammal skoter nu med i princip mosiga dämpare så mina krav är inte så högt ställda.
Har aldrig kört en SRX 600, så kan inte ge någon "input" där!
Skulle personligen köpt sxr 700an.
3 år nyare skoter + alla födelar jag listade innan. Sen har den lika många hästar som 600an.