Förlänga XC:n

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
tja.
hade tängt att förlänga xc i sommar.
hur ska man gå till väga?
ska man försöka hitta en boggie från en RMK,
eller bara köpa sånadär förlängnings kit?

Om man köper en boggie, vilka passar på min -01a?
samt va är max-kamhöjd man kan ha?

Om jag ska köpa "förlängnings" kit.
vart hittar man sånt?

Hade tängt mig at den skulle bli 144" eller nått.
Tips och trix är bra.
/N

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
tjenna, en kompis har en förlängd xc 700 -99, den är förlängd från 307 till 345, ska man förlänga längre blir de ganska vekt med tanke på de långa plåtarna , nöjer du dig inte me 345 utan ska ha 365 så satsa på en rmk boggie och förläng den till 365 i såfall., han har monterat slps förlängningsplåtar, köpta på notorhuset.com,

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
XCn och RMKn har olika tunnlar så du får inte in samma matta som RMKn i XCn. Tror tillochmed att det tar i kylarna om du sopar in en 32mm matta utan urtag för kylarna.......

När det gäller boggi så beror det på tycke och smak, RMK-boggin är okopplad och XCns är kopplad..... Xtra 10an från XCn är dessutom rejält tung.... Skulle nog faktiskt fundera på skoterbyte i din sits, enklare och bättre att sälja av din och köpa en RMK om det är en sån du vill ha.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag har en 01a som jag förlängde med en RMK matta samt slides skenorna som jag dock fick svetsa dit nya plåtar/fästen till dämparna bak. För där skiljer sig XCn mot RMKn. Vad JAAG svamlar om har jag absolut ingen aning om. RMKn heter väl också RMKedge. Det vill säga exakt samma chassie/bandtunnel fast lite längre baktill förstås. Men skulle jag göra om det idag så skulle jag nog bara köpa nåt förlängningskit till 345 samt en skaplig 51matta.
Att jag gjorde så var bara för att jag fick tag på matta å slides av en som förlängt sin RMK. Å en gång till. Det får plats en 51 matta i en XCedge boggie från 01 utan mod.
Lycka till.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Jag har en 01a som jag förlängde med en RMK matta samt slides skenorna som jag dock fick svetsa dit nya plåtar/fästen till dämparna bak. För där skiljer sig XCn mot RMKn. Vad JAAG svamlar om har jag absolut ingen aning om. RMKn heter väl också RMKedge. Det vill säga exakt samma chassie/bandtunnel fast lite längre baktill förstås. Men skulle jag göra om det idag så skulle jag nog bara köpa nåt förlängningskit till 345 samt en skaplig 51matta.
Att jag gjorde så var bara för att jag fick tag på matta å slides av en som förlängt sin RMK. Å en gång till. Det får plats en 51 matta i en XCedge boggie från 01 utan mod.
Lycka till.

så du säger att man kan få in en 51kams matta i tuneln utan att det tar i?
känns drygt att köpa en ny som inte ens tar sig fram där =)
/N

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Fick för mej att det var en XC gen II vi pratade om därav mitt tidigare svar.

Men vanliga edgen och RMKn har inte samma chassie........

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
nisse no1 Ja en 51 matta går dit utan problem. Jag satte då dit en på min 01a utan att göra nånting annat än att dreva ner. Tyvärr så körde jag sönder den vid ett fullgasrace över sjön, då jag vägrar att släppa på gasen när det blir lite kamp.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
nisse no1 Ja en 51 matta går dit utan problem. Jag satte då dit en på min 01a utan att göra nånting annat än att dreva ner. Tyvärr så körde jag sönder den vid ett fullgasrace över sjön, då jag vägrar att släppa på gasen när det blir lite kamp.

Hur länge körde du "orgnal"?
Tängte om det blev nån större skillnad med "liten" förlängning, samt nerdrevat?
Hade först tängt bara dreva samt 44 matta.
men när man lix har kös skiten så är det kanske lika bra att förlänga lite också.... om det blir nån större skillnad?:beer:

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Nisse. Jag kör numera med 307matta (121") Jag personligen rekomenderar att åka med kort matta på XCn, å helst 44mm kammar, har själv 38mm nu men skulle önska 44.
Det är mycket lättare att åka på rullen med kort matta. Väldigt roligt att stegra över diken mm som man inte kunde riktigt göra på samma sätt med RMK mattan.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Nisse. Jag kör numera med 307matta (121") Jag personligen rekomenderar att åka med kort matta på XCn, å helst 44mm kammar, har själv 38mm nu men skulle önska 44.
Det är mycket lättare att åka på rullen med kort matta. Väldigt roligt att stegra över diken mm som man inte kunde riktigt göra på samma sätt med RMK mattan.

okej.
ja vi ser väll vad som händer...
men ramlar jag över nån rmk boggi så blir det någ det.
måste endå ha en ny matta till nästa vinter så.
samt renovera upp dämparna.

Men du rekomenderar en 44 orginal matta istället för en lång?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Beror ju helt på vad du ska ha skotern till.

Om du ska ligga och kötta efter led så ska du ju helt klart behålla den som den är.

Är du nöjd med skotern i övrigt men vill ha lite mer bärighet när du är ute bredvid leden är ju ett byte till en längre boggie ett alternativ.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag har absolut roligare med den kortare mattan på denna skoter. Å framkomligheten räcker till. Satsa hellre på nå SLP skidor som bär upp den i fram..