Skoterbyte till hösten, men vad?

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Har en Mxz 800 x -05 som jag tänkte sälja i höst, för att köpa mig något billigare!

Skulle haft en för max 30.000:- Men frågan är vad.
Det ska ju helst vara en skoter som tar sig fram överallt, dvs smidig och lätt. men samtidigt ha lite pulver under huven!
Helst vill man kunna åka lite bekvämt oxå!

Finns ens denna skoter eller är det bara en dröm?
Skriv och berätta:D

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
En Polaris Edge X 600 är en skoter som matchar din beskrivning ganska bra, fast du kanske får betala uppemot 35k för en sån. Den är bekväm att sitta på och har en hel del pulver under huven, hyfsade lössnöegenskaper för att vara kort, också är den smidig och lätt!

arsolh

Medlem
7 apr 2009
48
0
1
Har en Mxz 800 x -05 som jag tänkte sälja i höst, för att köpa mig något billigare!

Skulle haft en för max 30.000:- Men frågan är vad.
Det ska ju helst vara en skoter som tar sig fram överallt, dvs smidig och lätt. men samtidigt ha lite pulver under huven!
Helst vill man kunna åka lite bekvämt oxå!

Finns ens denna skoter eller är det bara en dröm?
Skriv och berätta:D
Du vill ha en kort skoter eller hur? Kring 30-35 000:- får du en Lynx Enduro 700 -01. Enduro -01 har skitbra fjädring o boggie, hyfsat driftsäker också o snygg! Dem är bättre än Mxz 700 -01 och med en sån tar du nog dig fram överallt, den är gudomlig i lössnön och går hårt efter led också.

Helförsäkring på Enduro 700 -01 är rätt så billig, tror den ligger på 2 000:- till 2 500:-, beror på vars bor du bor osv. Just nu är du van med en 800 så en 700 skulle inte bli lika mkt förlust som för en 600.

Någon hade tidigare skrivit edge x 600 -02, vilket är ett ganska bra alternativ också men har nåra polare som kört edge, och de tkr den e ganska vek, och de har hänt för dem att trailingarmen gått av vid någon lätt smäll. Så ja.. Sammanfattningsvis så är Enduron mer allround, då den tar sig mkt bättre i lössnön och kan garanterat komma upp i 160-170km/h efter led

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Kanske en MountainMax 700? Bekväm att köra, härlig motor, mkt bra framkomlighet. Inte den lättaste kanske, men inte så farligt tung ändå.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ja jag har varit inne o tittat lite på en MM700. Men är det inte lika motor i dem som i srx:en :(

Var inne på skoterbanken o där stod det bara 121hk.. Stämmer detta?

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
mellan 110-115hk har sxr,alla v-max modeller och MM:en. Är jävligt lite effekt uttaget på dessa motorer, men går ändå riktigt bra och ett grymmt vrid i motorn. Men en nyare 600 har ju mer effekt än i en gammal yamma triple.

Har själv en xtc 700 som har mkt godis under huven, nya slp pipor,v-force3,heel clicker v-kitt,portad i vevhus/cylindrar osv. Den är ruggit grym, går som saatan och går inte alls att jämföra mot en orginal. Är ju som en moppe heh :p
Lill-brorsan hyrde en f7:a nu under påsk och han hade då inte en chans mot min yamaha :D

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Lågtrimmat = håller! :)

Och som jag brukar säga, mindre kammar än 51 mm borde ingen ha.

Sen när blev 115 hk lite förresten?

om man jämför med dagens 600 och 700cc så måste man väl ändå säga att 115 hk är lite. Speciellt när Srx:en har närmare 140.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Frågan är om du vill ha "gammal värsting", som det blir fråga om ifall du vill ha >115 hk för <30 kkr. Risk att det blir mer skruva än åka.

Spana på Blocket och kolla på skotrar i spannet 20-30k. Snart har du ringat in ungefär vad som kan passa dig, då söker du info om denna/dessa modeller här på forumet. En beprövad, fungerande metod. :)

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
jag planerar att köpa en RX-1 nu efter påsken, dvs om jag hittar en vettig i prisklassen <60tusen.
gillar inga långmilare och förväntar mig ett riktigt vårpris
eventuellt så kan det vara en rs men kravet är i allafall att den är lång

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
om man jämför med dagens 600 och 700cc så måste man väl ändå säga att 115 hk är lite. Speciellt när Srx:en har närmare 140.
Motorerna är helt skilda världar..
Motorn har lite hästar (10-15hp mindre än sina "konkureneter") pga de har inte rörliga avgasportar.

En lågtrimmad trippel har behagligare register än en peak HPad twin! That's a fact!