Yamaha ET 340 stannar hela tiden

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Jag har tidigare haft problem med att den har varit trögstartad men efter att jag köpte en repsats till soppapumpen, ett bensinfilter och en backventil att sätta på slangen i tanken så startade den på 2-a rycket.
Sen for jag ut å körde rätt långt och jag blev inte ens tvungen att bli bogserad tillbaks :beer:

Men sen senare på dan for jag ut igen å då började den lagga.
De va som att den behövde choke för att hålla sig vid liv, men den gick ändå inte att få å varva så mycket att den tog sig frammåt. Sen efter att den fick stanna så ville den aldrig igång igen.

Har haft löst förgasaren å rengjort å kollat så allt funkar typ 3 gånger men inget resultat. Har även testat med nya stift, pumpat in bensin direkt från en jeepdunk (så att de inte är nåt skit i tanken) mm. utan framgång.

Så efter två dagars meck och 2000 drag senare, så fick den för sig att starta på första draget en dag. :confused:
Sen gick den säkert 45 minuter och sen återkom de tidigare nämnda syndromet. JAG FATTAR INGENTING!?! Antingen får den för mycket bensin, då den har fått nån avgassmäll ibland och skjutit ut en massa oförbränd bensin i snön. Men å andra sidan borde den väl inte vilja ha choke hela tiden då? För nu ska den verkligen alltid ha de när den ska igång, även om den är varm. Nån som har nån ide vad de kan vara för fel??
Det sitter en 34:as Micuni spjällförgasare med 220 munstycke på.

Tacksam för svar, även om skotersäsongen är slut nu så kan de ju vara trevligt om den funkar nästa år iallafall. =)

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
Sv: Yamaha Et340 stannar hela tiden

kolla om du hittar nått kabelbrott nån stans, var nästan samma på min ss440 men då var de en kabel som hade gått av och log och tog i

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte

Okej, jag kan inte hitta nåt kabelbrott... Men då borde ju inte choken göra nån skillnad tycker jag.
Ingen annan som har nån ide?

Juste, glömde säga att när den inte ville starta så blev den sur hela tiden, och nu blir den aldrig sur :S

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen

Kan ju kanske vara flottören? hade ett liknande problem på en fyrhjuling. Den stannade, och bara man väntade lite så startade den.

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte

Kan ju kanske vara flottören? hade ett liknande problem på en fyrhjuling. Den stannade, och bara man väntade lite så startade den.
Det är möjligt men om man blåser i hålet där bensinen ska komma in och trycker upp flottören så blir det tätt och den öppnar sig som den ska sen när man her ner den.

en kolv kanske har gått?
Vad menar du? Den har inte skurit eller nåt, och när den går så har den ju alla sina 32 hästar. Den går inte dåligt eller nåt när den väl går.

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Funderar på att köpa en ny förgasare nu. Är det värt det, kan man utgå från att det är förgasaren som *****s?
Har startat den några gånger i sommar för att se hur den funkar, den har gnista men startar inte om den inte får startgas.

Det sitter som sagt en 34 Micuni Spjäll på den nu.
Vilka förgasare är bra och vilka ska man passa sig för.
Är det värdare att köpa begagnat än nytt?
Ska jag köra på samma mm-antal om jag köper en micuni trottelförgasare?

Det som talar emot att de skulle vara förgasaren är att den blixtrade konstigt i strålkastaren när jag hade igång den sist???

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Okej! Jag skulle just sätta in pengar på internetgirot för en ny förgasare en kille skulle sälja till mig! Är det ingen ide att byta fögge tror ni?? Snabba svar nu!

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Jag hade ett liknande problem förut med en ET..

Den startade hur fint som helst när den var kall, sedan körde man den varm så tvär dog den bara.

Vi bytte CDI Box och sedan gick den fint igen! :)

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
CDIn paja på 39an i vintras å då gick den bara tills den blev varm å sen la den av och då fick man vänta 5-10min å sen gick den en stund igen! Den var lättstartad å sånt oxå! sä det kan vara cdin!

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Tack för svaren!
Hmm, så det är tydligen nåt med tändningen då... Men det är nästan så att jag måste köpa förgasaren iallafall.. Man kan som inte bara avbryta sådär i sista sekund... Å det kan ju fortfarande va den... Känns ju så då den påverkas så pass mycket av choken och startar på startgas... Eller?

Men CDI-n tror jag inte på.. En kille som jobbar på skoterrep sa att Et's CDI boxar nästan aldrig gick sönder, och dom få gånger dom går sönder så är det heldött...
Samma kille kunde låna ut en stator åt mig att testa om jag vill...
Men ska jag glömma förgasaren tror ni eller kan det lika gärna vara den?
Har hört om många som haft problem med orginalförgasaren...

Den startade hur fint som helst när den var kall
Den var lättstartad å sånt oxå! sä det kan vara cdin!
Jo fast min är ju trögstartad som fasen också... (om den inte får startgas)

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Om det inte är statorn så tror jag att jag har en hel tändspole åt dig som du kan prova med, om jag inte minns fel.