Phazer MTX 08?

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
har hittat en phazer mtx 08 som jag är sugen på. har en rave 550 08a tror ni att jag byter ner mig i motor styrka eller i rörlighet? mtxen är ju 65cm längre och har 51mm kammar gämn fört med lynxens 32mm, vill höra era åsikter och tankar om skotern! skriv allt ni vet. :D har hört att många ligger blandad körning under 1.5liter :S Raven ligger aldrig under 3 liter blandad körning....
vill ha en skoter som klarar av lite led körning men mestadels för att busa i pudersnön, om skotern har lätt å resa är de bara ett :beer:

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
phazer mtx har inte lätt för att resa skidorna, både kopplad boogie som motverkar samt för motorsvag.
vår tog 2.1 l/mil blandad körning
Den är väldigt speciell att köra i lössnö, åt det negativa hållet
detsamma på led
maverick mattan är en skit matta, duger som start matta på dragracing, inget fäste med tanke på kammarna, din 32a har bättre grepp.
Lynxen är garanterat mer lättkörd och smidig däremot så känns ju phazern väldigt modern men som snöskoter misslyckad enligt mitt tycke.
Finns mycket bättre maskiner

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Phazern duger inte till nån sorts körning medans 550in alltid är skoj efter leden.

Phazer = För lite effekt i snön och för taskiga dämpare efter led.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
En Phazer reseri nte pga den långa fjädringsvägen. Motorn orkar lätt ta upp den på rullen om den skulle ha kortare fjädringsväg.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Phazern duger inte till nån sorts körning medans 550in alltid är skoj efter leden.

Phazer = För lite effekt i snön och för taskiga dämpare efter led.
Jag får inte ihop det där. Så du menar att en 550 på 60-65hk har mer effekt i pudret än vad en Phazer på 80hk har :hmmmm2:

För det första. Vad hade du gör matta på Phazern ? Om det var orginal så förstår jag varför den inte gick i pudret.

Har själv kört en Lynx Rave 550 och en Phazer och tycker att det är helt tvärt om. Lynxen tappa kraften utan för leden. Och på led så var det mycket skönare att köra Phazern.

Men en tips till trådskaparn. Försök provköra Phazern under en dag så ser du vilken du trivs bäst på. Phazern LÅTER ju ortoligt slö, men det är mer att köra i än i en 550i.

kona_92

Välkänd medlem
18 jul 2008
204
0
16
sollefteå
Stins1! skrev precis det jag tänkte skriva :)
min phazer (har 38as matta) går mycket bättre å är mycket skönare än en kompis 550

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Klart inte en 550 går bättre än en lång maskin i snön, men efter leden har den då inget att oroa sej över mot en phazer MTX. Där man måste släppa med Phazern för att inte få en kolvstång i pastejköket håller man glatt full gas med lynxen.

Lynxen tigger om stryk medans Phazern är lite som en misshandlad hundvalp som kryper ihop när piskan tas fram.

Hade inte bytt matta på min iåme att jag köpte den ny och kunde inte riktigt motivera utgiften.

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Phazern bör ju ha bättre botten iomed fyrtakt. har inte kört en 550 men jag är nöjd med min phazer går bra i pudret med en 38mm matta. har kört i 70cm puder utan problem! och då äre en 307 men visst får den jobba då de blir uppför! har aldrig fått min över 1.5l milen.

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
hreegud grabbar sluta gissa er fram ! har alltid kört 550 och kan säga att den har inte en suck mot phazern, köpte en ny phazer för i år, går väldigt bra och skaffat ny dämpare bak och den går som en dröm ! det som är bra med phazern är att den inte tappar orken som en 550 gör ! på led går då min med full plugg, bara vänja sig med kurvor med den för den vill nästan att man ska bromsa i kurvan och sen rivstarta igen ! när man kör på led så går den så sjukt mycket bättre än min gamla skoter som var en lynx x-trim 550 !!!