nyköpt IQ

Iq 440 -07

Medlem
19 apr 2009
38
0
6
Ludvika
Jag var i veckan iväg o köpte en IQ 440 -07 och har testat den lite nu innan den ska ställas undan men nu tänkte jag passa på att fråga lite mer erfarna skoterförare lite frågor jag har.

1. Det sitter 320 munstycke på kotern just nu och jag lyckades inte få den att gå på rullen ordentligt skulle det hjälpa mycket om jag byter till orginal (280) till nästa säsong ?

2. Vilka delar brukar slitas hårdast på dessa skotrar? ska gå igenom den helt under sommaren.

3. mattan som för tillfället sitter på är fulldubbad med spikar och allt och har tagit i kylflänsarna fram i tunneln men mattan var dåligt spänd när jag köpte den och jag tror det e därför
det är en 44 matta brukar det ta i om man har spikar på dessa ?

4. vart beställer man reservdelar lättast ? helst en sida med sprängskissar på svenska om det finns.

tror det var alla frågor jag hade för tillfället är väldigt tacksam för svar tack på förhand.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
1. Går skotern dåligt?

2. Kolvar och lager brukar gå åt lite. Sedan är det att smörja upp boggie, gå genom dämpare osv.

3. Det ska gå att åka dubb utan problem. Hur långt utstick har du på dem?
Vart det bättre efter att du spänt mattan?

4. Din lokala Polaris-återförsäljare har allting för beställning.
Annars kan du ringa och höra med motorhuset också, som är väldigt bra att ha och göra med enligt min mening.

Iq 440 -07

Medlem
19 apr 2009
38
0
6
Ludvika
Skotern går inte dåligt den blir bara lite sur om man fjuttar ett tag men om man bytte till 280 munstycke kansk den skulle klara rullen eller ?

och spikarna har jag inte mätt men dom är ungefär 48mm tror inte dom tog i efter att jag hade spänt mattan en är inte helt säker.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Bluddrar den när du ger full gas? Jag har kört en 06 med 47mm polaris matta och fulldubbad säkert 48mm som dina och det gick då på rullen hur långt som helst och ett ***** gassvar, vet dock ej vad det var för bestyckning i den. Du ska också se över variatorn i den om den inte är repad nyligt. Polaris har haft problem med sina variatorer när bussningarna i vikterna blir dåliga så lägger sig vikten mot variator skivan, som försämrar utväxlingen.

Iq 440 -07

Medlem
19 apr 2009
38
0
6
Ludvika
ne på fullvarv går den bra och är ganska vass när man trycker på men den vill inte mer än resa sig går defenetivt inte på rullen.
ska kolla variatorn den var bytt när jag köpte den ska kolla vad den nya hette

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Öhhh. Viste inte att man mätade hur skotern går genom att se hur lätt den går upp på rullen...
Oftast är de inte motorn de sitter i utan boggin(har jag upplevt)...

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Öhhh. Viste inte att man mätade hur skotern går genom att se hur lätt den går upp på rullen...
Oftast är de inte motorn de sitter i utan boggin(har jag upplevt)...
Jo, visst är det så. Men om den är överbestyckad kan den tappa ganska mkt från botten.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
ne på fullvarv går den bra och är ganska vass när man trycker på men den vill inte mer än resa sig går defenetivt inte på rullen.
ska kolla variatorn den var bytt när jag köpte den ska kolla vad den nya hette
Men om du ger fullt stillastående bluddrar den då? Om du vill ha mer skidres så släpp balatarremmarna lite eller prova först justera boggie dämparna mjukare.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Dom går ändå på rullen hur bra som helst. Den jag kört iaf. Och jag kan inte tänka mig att dom justerat boggien för att köra på rullen i den för den var importerad från usa och hade gått skoter cross där.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Ungefär lika roligt som en M7 utan turbo... :)
Ja jag har ju aldrig kört en M7 med turbo men jag är bra nöjd med M7an som den är. Men min fråga är hur roligt är de att tvinga upp en maskin? Den ska ju resa om man vill de, med hjälp av gastummen. Eller har jag missat nått?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Då är en 440 helt fel maskin om man går efter det.

Visst hände det att min gick upp på rullen ibland med 440 motorn, men då hade man tur.
Nu med 800 är det en annan sak.

Men eftersom att det är fulldubb och en ordentlig matta på skotern så är det något som är galet då den borde resa rätt friskt.

Och gör den inte det så är det bara börja ge sig på inställningarna i motor och drivlina.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
GÄSP.

En IQ440 är en racemaskin, och ska ha HÖGT skidtryck från fabrik.
Rullen? Javisst fixar den det, med optimerad maskin och bra körteknik.

Men som sagt, detta är ingen "rullåkarmaskin."

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Inte med 440 motorn iaf.

Visst går det hålla den på rullen, men då bör du nog se till att köra i en backe också.