Sno pro 440 -02 vs Mxz 600 -00

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Tjena. Tänkte köpa en ny skoter till vintern. vilken hade ni tagit och varför?

Och nu tänker jag på hållbarhet och driftsäkerhet. inte hk :)

Mvh

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Har ägt en mxz 600-99 och äger just nu (men vill iväg med den) en mxz 700-00 och måste säga att de är stor skillnad mellan boggisarna på -99 och -00an, bra på led, går att skjusa med, går bra i lössnön även om min har bara en 34s matta! upp på rullen går de fint med! vet inte nån nackdel mer fördelar med denna maskin! en ganska bra allround skoter må jag säga, fast om du vill köra mer lössnö så äre ju en lång maskin du ska ha.
INGEN av mina rotaxar har skurtat eller dylikt! men då är denna motor helrenoverad för 15 oooKr så de lär ju inte hända nånting på ett tag!
Vet inte vad jag ska skriva så skicka ett pm om du vill veta nånting! plus de finns en sökfunction också som funkar alldelens utmärkt!

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Vill du ha den driftsäkra så är det ju Mxzan som gäller.

Mer skruvning med 440.

ZL_600

Välkänd medlem
Har en Snopro 02a själv faktiskt. Köpte en 440 bara för att prova och se om jag blev nöjd, kan säga att chassie och fjädringsmässigt så är jag grymt nöjd, dom är sjukt lätt att hoppa och studsa runt med. Väger inte ett skit. Motormässigt är jag inte direkt nöjd, har kört 160 mil i vinter utan nåt krångel men det är helt enkelt för liten motor för min typ av körning. Kör upp till ca 900 meter i höjd och har inte behövt bestycka förgasarna en enda gång, dock så går den lite fett på tomgång när jag är långt upp på fjället. Eftersom jag är så nöjd chassiemässigt så blir min nästa skoter nog en firecat med lite mera motor. MXZ kan jag inte uttala mej om, men en sak är säker, 600an är nog en roligare skoter ändå.

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Hehe okej, det låter ju bra :) Hur många hästar har en sno pro 440 ungefär? finns det kända nackdelar med mxzan och sno pron ?

ZL_600

Välkänd medlem
På snopron så ska man kolla i tunnelvecket under dynan efter sprickor, dit finns det förstärkningar att köpa om jag minns rätt. Fotholkarna har varit spruckna på dom flesta firecats jag har sett, det verkar dock inte påverka så mkt. Kolla efter sprickor i A-arms infästningarna och vid kedjehuset. Bussningarna i vikterna i primärvariatorn har en tendens till att bli slut rätt fort på tidigare arctic. Rekommenderar ändå Mxzan då den känns driftsäkrare, och är nog en mer allround skoter.