Skrota en skoter?

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Har blivit erbjuden en gratis reservdelsskoter, men då börjar jag fundera, Hur gör jag för att bli av med den sen?
Kan man skrota den på nåt sätt? Kostar det? Eller måste man dela upp chassit i alemineum, plåt, stål, osv och fara på en vanlig soptipp?
Det kommer troligen inte va så mycket men än chassi kvar då den ska bort, så då lär väl ingen skoterskrot/skoterdemontering vara intresserad av den heller?
(skotern i fråga är en et340t)

Nån som vet hur man gör för att bli av med en skrotskoter?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Du skickar in regplåten till transportstyrelsen tillsammans med regbevis har jag för mig, där det är ikryssat att fordonet ska skrotas.

Sedan är det ju bara ta det du vill ha ifrån skotern, och resten åker du på någon tipp med.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Stämmer bra, Pyrro. Gjorde själv så. Skrev dessutom att jag sålt den i delar och lämnat chassie med förstört chassienummer till metallåtervinning.
Funkade hur bra som helst.

Man behöver för övrigt inte skilja på olika metallsorter. Man kastar stål, aluminium, blötjärn osv i en container som heter "blandskrot" eller "metall" på återvinningsstationen.

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Stämmer bra, Pyrro. Gjorde själv så. Skrev dessutom att jag sålt den i delar och lämnat chassie med förstört chassienummer till metallåtervinning.
Funkade hur bra som helst.

Man behöver för övrigt inte skilja på olika metallsorter. Man kastar stål, aluminium, blötjärn osv i en container som heter "blandskrot" eller "metall" på återvinningsstationen.

jo men priset på bland skrot är ganska dåligt om man jämför med alu priset. Så är tunneln i alu kan man kanske tjäna ihop till en bulle om man lämnar den hos kuusakoski.