464 i Trapper? går det?

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tjena!
Tänkte om det går att sätta en vätske kyld motor i en Trapper 602.
Det sitter en 503:a i den nu. :hmmmm:
Har en ski doo Eversert 464 L/C Elektric -80 års.mod med 60 hkr
Ta kyl element och allt från den då och sälja bort den dårå, den går att köra med men den är ganska så rost skadad ju.....
går det att göra så mot två gammla snart-veteranare?
ska jag ha den som den ska vara elr kan
man göra om den lite till en L/C modell?
Jag har snackat runt lite och dom säger att jag fråga nån som vet bättre om det här :hmmmm:
samma med farsan som är lite si-så-där med det här projektet.
 
Last edited:
E

ejwbegysv

Skulle helre försöka få tag i en fräsch Everest med skuren motor... Många med mig skulle vilja ha en fin Everest 464l/c...
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Sitter just nu och kollar i ski-doo broschyren från -82,och
trapper fanns att få med 464 l/c motorn i början på 80-talet,så nog går det.
Det är ju dina skotrar,så jag tycker du kan göra som du vill och strunta i "puritanerna".

borde bli bra drag i den då everest 464 ger 58 hk,och 464 i trappern bara gav 40 hk.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Men finns det risk för att V.lådan går sönder elr nåt då?
Att nåt går sönder alls i huvetaget i skotern dårå?

Men hurdan bränsleförbrukning är det i 464:an, är det mindre än 503:an pga slidmatningen?
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Trapper 602 och 602 l/c är helt identiska chassiemässigt förutom drevning:

602 602 l/c
1:an: 15 kugg 15 kugg
2:an: 19 kugg 19 kugg
Nedre drev: 55 kugg 51 kugg

Effekt:503=35 hk 464=40 hk

Då maskinen är byggd för att dra tungt,så håller grejorna,OM det är fräscha lager mm...bara du kommer ihåg vilken sorts körning skotern är konstruerad för.

Har ingen aning om hur bensinförbrukningen påverkas av att det är slidmatning,men iom att den är vätskekyld så GISSAR jag på att den är bestyckad snålare tack vare bättre kylning/jämnare temp.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Ja ok men det här är 58 hästars, kan det gå sönder, det enda som e slitet är nog mattan men det é inte mycke :cool:
V.lådan är ny renoverad å fräsch!

Tror du att det är säkert ha en motor med så mycket kraft i en gammal arbetsmaskin.
Farsan menar att den kommer att sönder. :stupid:
Annars så blir det ju ett jäkligt fint drag i den ju om man har 58hp i den, nu har 41 hp ungefär
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Den "marginella" effektökning spelar ingen roll,chassie mm har garanterat större marginaler än så.
Dom byggdes ju av pansarplåt(nästan!) på den tiden.
Drivlinans svagaste punkt (mattan,orig lågkam) kommer att ge med sig=mera mattspinn.
Växellåda mm är dimensionerat så det håller,tro mig.
Det kommer att bli mycket jobb att flytta över allt från everesten,men det kan bli bra.
Lagom sommarprojekt.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Visst är den av pansarplåt ja!
Och det ska ju bli roligt att övertala farsan då :stupid:
Han säger att man ska testa dubbla gasare först, men bensinen då, 503:an drar ju nästan 3 l/milen och det är då inte kul.

För samma sak med Gamla Ockelbo 600 med sa290:n när det bara var 16hp å dom drog ju så mk bränsle så, för att det gick så jädrans tungt va. Visst är det väll sant :confused: Å dom vägde väll 280-290kg.

Trapper väger 321 kg tankad å klar.
å det e jobbigt att blanda 2%=10.L bensin varje gång.
Med 464 kan den väga mer på engång ju, vatten till kylning, olja för smörning efter förgasarn till fördelarn.
Men är det värt det, för bränsle tillgång och kraft? Den kommer väll att börja väga 310 kg tom då, å det blir ju ganska framtung ju.
Äh, Skit samma! Man är väll en Viking! :evil:
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Är det inte bättre att kanske sälja iväg trappern och köpa en annan lättare skoter med lite mer effekt? som t.ex. indy 500, då får du ju samtidigt ett rejält lyft när det gäller körglädje ;)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Nä, gillar Trappern <3
Det är en skoter med rejäl körglädje! Det finns ingen annan körglädje som "överlevaren" går som en dröm tills bensinen tar slut, vill bara ha mindre men starkare motor ju <3
Den har det finaste ljudet och den är.... ja.... vet inte direkt, den är det bästa jag har kört, skönaste sittstälning, är typ 1,81 lång själv. Finare maskin hittar man inte! Det du, den klättrar som en bärgsget, finns inget i byn som får stopp på den, kört på alla ställen, brantaste backarna efter ån, den kommer upp med skidorna i vädret, det finns mkt kraft att hämta ändå,
men det finns begränsningar: Bränslet. Och den ryker när oljan har sjunkit till botten i bränsle tanken.
Därför vill jag ha 464:an under huven, mer kraft, mindre bränsleförbrukning.
Och jag och en Polaris, nä, tror inte det.
Jag vill ha robusta arbetsmaskiner! Som tål att arbeta och dra fram alla kabelgrävare som fastnar i krondikena.
Båda kompisarna ska skaffa varsin kabelgrävare. Jag kan leka i krondikerna men det kan inte dom, dom fastnar med sina kortbandare som dom har nu, dom ska skaffa mellanband elr vad det heter.

Med allt från Everesten: olje behållare, seperator, Element, Vatten flaskan där, motorn.... Finemang med kraft!
Älskar att köra i skogen med timmer på doningen, köra i lössnön, finns mk av det i byn på vintrarna! =)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Nä, gillar Trappern <3
Det är en skoter med rejäl körglädje! Det finns ingen annan körglädje som "överlevaren" går som en dröm tills bensinen tar slut, vill bara ha mindre men starkare motor ju <3
Den har det finaste ljudet och den är.... ja.... vet inte direkt, den är det bästa jag har kört, skönaste sittstälning, är typ 1,81 lång själv. Finare maskin hittar man inte! Det du, den klättrar som en bärgsget, finns inget i byn som får stopp på den, kört på alla ställen, brantaste backarna efter ån, den kommer upp med skidorna i vädret, det finns mkt kraft att hämta ändå,
men det finns begränsningar: Bränslet. Och den ryker när oljan har sjunkit till botten i bränsle tanken.
Därför vill jag ha 464:an under huven, mer kraft, mindre bränsleförbrukning.
Och jag och en Polaris, nä, tror inte det.
Jag vill ha robusta arbetsmaskiner! Som tål att arbeta och dra fram alla kabelgrävare som fastnar i krondikena.
Båda kompisarna ska skaffa varsin kabelgrävare. Jag kan leka i krondikerna men det kan inte dom, dom fastnar med sina kortbandare som dom har nu, dom ska skaffa mellanband elr vad det heter.

Med allt från Everesten: olje behållare, seperator, Element, Vatten flaskan där, motorn.... Finemang med kraft!
Älskar att köra i skogen med timmer på doningen, köra i lössnön, finns mk av det i byn på vintrarna! =)
Eller lite förkortat= Du har inte kört så många nyare skotrar. Fortsätt så det är billigast i längden!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Eller lite förkortat= Du har inte kört så många nyare skotrar. Fortsätt så det är billigast i längden!
nä, kanske inte :hmmmm2: men kört:

Kitty Cat (när man var typ 5-6 år gammal, den tidiga modellen)
Ockelbo 4500
Ockelbo 600-1
Ski doo Everest 340 elektric-
Ski doo Everest 464 l/c elektric-
Ski doo Mx Formula 470
Ski doo Mini Z (50cc fytakt eller 90cc nåt där imallan)
Ski doo Alpine (körde typ ett varv runt stugan)
Polaris Indy widetrak Lx 500
Lynx 535 speed
Yamaha phazer II 488 (trimmad, topppar typ 120-130)
Yamaha ET Enticer 250 (borrad, går mkt hårdare än en vanlig ET)
Arctic cat 500 (vette tusan vad den hette annars grön, hel grön typ)
Arctic cat chetath touring 500 (deluxen me)

Nu har jag själv Trappern efter min farbror.

Inte så lite men inte mkt i jämförhet med er andra va? :rolleyes:
Alpinen, Formulan, 340, 4500, Trappern är dom roligaste iallafall. Och kanske Arctiken, 500 alltså, den gröna. :S

Vill inte köra snabbt, mera cruisa, klättra, finåka liksom med kompisar och sen sotar man ur den hemma efter ängen.
Vill köra skotrar man få känlan av nostalgi faktist, motor buller och så vidare. :D Trapper har ett jäkligt fint ljud också, därför är den min favorit. Det ska vara rejäla arbetsmaskiner i mina händer faktist. Min kusin därimot borde inte ens sitta på en skoter.... och det är mera ockelbon som är ute och kör med honom ju, gammla 600:an med sa299 -79.
Själv skulle jag vilja ha en Alpine och så trappern å 340:n vid sidan om. Alpinen jag testade är Ulfs och den är undan ställd för nu läget. Och samlar damm i en kallboda med en tjock filt över sig. En skoter i nyskick! inte en skroma eller missfärgning.
En 83:a eller 84:a om jag minns rätt. Ska fråga han om jag kan få testa den igen för den är rätt hygglig ändå, längre körningar vette tusan.
 
Last edited:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Älskar känslan av äldre skotrar från 1970 till 1993.
Och Alpinen som jag körde är en 1983:as modell med två växlar och den är härlig och tar sig fram vars du än styr den åt, mjuksnön där kabelgravaren fastnar så kommer Alpinen fram!
Kan säga att det är min dream machine eller så Aktiv grizzly men jag vet inte när tjänste vikten är så mkt högre än Alpinen. Men hälst Alpinen :D
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
okej, jaja
har faktist kollat efter en nyare men det går inget vidare, men Formulan Xt C går billigt och fint så, den har 40 liters tank och en rotax 470 med dubbla förgasare och TRA varriator, det är inte ofta man måsste tanka den maskinen, det är 93:as modell. :beer:
Den har 40 cm bred matta och det är ju den långa modellen men den fastnar i mjukare och djupare snö om man inte håller jämn gas och den gräver ner sig ganska djupt.

Vi får hoppas på lika mkt snö nästa år med då
 
Last edited:

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Satt och läste igenom din tråd, ser ju kalas ut allting. :beer:
Men en liten fundering bara. Du säger att du gillar ljudet i Trappern, blir det inte "fel" ljud om du byter motor?

Blir väl så, ny spis = nytt ljud. :ciao:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Satt och läste igenom din tråd, ser ju kalas ut allting. :beer:
Men en liten fundering bara. Du säger att du gillar ljudet i Trappern, blir det inte "fel" ljud om du byter motor?

Blir väl så, ny spis = nytt ljud. :ciao:
Ja visst. Men jag tror att jag har ångrat mig att byta motor, för att när jag tänker efter så har jag ju inte testat den dirrekt, för att tändningen och allt skit har ju jäklats för mig och det var i mars månad vi bytte till brytarlöst system och den går ju mkt bättre nu ch ska köra en vinter till bara och sen under vintern så ska vi se om det går sätta dubbla förgasare.
Skotern har ett vackert ljud och en fin känsla av nostalgi, ska se vidare om man ska sätta 464:an i skotern, för nu har vi fixat förgasarn och nu drar den ju MINDRE än i början på vintern då vi fick igång den, den drar ungefär 2,5 liter milen nu. :D
Om inte mindre till och med.

Vi får hoppas på lika mkt snö nästa år med då
 
Last edited: