Styrleder Glappfria?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Vill få tag på bättre styrleder typ bil med gummibälg. Org leder glappar ju ny gat däm. Och blir glappare i rasande fart. Borde ju finnas från typ liten ynkedommlig bil typ uno eller smart tycker jag??. På en atv så satt vi dit bil styrled och då förvann allt vad styrglapp bort för all framtid. Finns ju fina gummitätade till Kawasaki atv liknade bil vad dom nu heter humle /dumle ??? Ska kolla priset på dom , men har inga stora förhoppningar på att dom är billiga.

Dyrare fyrhjulingar borde ha bättre leder tycker man (gatreggade)
Vilket skotermärke har dom bästa styrlederna?
Eller finns bättre pirat?

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Vilket skotermärke har dom bästa styrlederna?
Eller finns bättre pirat?
Sen jag blev med Ski-Doo är glappande styrleder bara ett mörkt minne från forna dar (Arctic, Yamaha, Lynx). Snortight på min nuvarande REV...å då är det ändå en -05:a. Nya XP skall ju ryktesvis vara ännu bättre konstruerade i styrsystemet:cool: På Ockelbon glappar det liiiite granna dock....:D

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Tycker det är skönt med litet glapp.
Då kan kan låta skidorna vandra lite "som de vill" utan att det wobblar åt helvete.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Håller med Pyrro. Det blir ett helvete om det inte är nått glapp, då kommer det rycka i styret istället då medarna alltid hittar nått litet spår att fara ner i.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sen jag blev med Ski-Doo är glappande styrleder bara ett mörkt minne från forna dar (Arctic, Yamaha, Lynx). Snortight på min nuvarande REV...å då är det ändå en -05:a. Nya XP skall ju ryktesvis vara ännu bättre konstruerade i styrsystemet:cool: På Ockelbon glappar det liiiite granna dock....:D
jag vill inte göra dig besviken eller pissa ner vår gemensamma kompis skidoo -05, men de kommer att glappa de me, tro mig. Plast bussningarna spricker och glappen kommer.. 440in har alu bussningar och slipper detta bestyr, iaf bra mkt längre hållbarhets tid än plastbussningarna.. *
dessa sitter allså i a-armarna, och styrsystemet blir glappt på så sätt..

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Amerikanska grejer? I USA är allt under 1" toleranser. :D
Suzukis gamla 250-fyrhjuling som nu börjar vara lite till åren har annars riktigt söta styrleder, dvs små. Dessutom är de glappfria, helt. Var tvungen att byta en för två år sedan för att gummibälgen gått sönder.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Amerikanska grejer? I USA är allt under 1" toleranser. :D
Suzukis gamla 250-fyrhjuling som nu börjar vara lite till åren har annars riktigt söta styrleder, dvs små. Dessutom är de glappfria, helt. Var tvungen att byta en för två år sedan för att gummibälgen gått sönder.
Många bra råd.......Suka 250 atv..Måste kollas upp

Momentum...Måste kolla.

skidoos leder låter bra måste fara och torrbryta i någons.:D

Ska vara glappt... Annars vobbel..? Jag ställer någ överdrivet tå-ut och då reduseras mycket av spårning och vobbel speciellt vid avslag på gasen från hög fart i lösare snö. Bet säkrae för hällsan att ha överdrivet Tå-ut.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Tror nog glappet sitter där av en anledning på de flesta maskiner, just för att inte skotern ska kränga som en berusad bilförare. Om det vore snortight och inga glapp alls skulle ju styret känna av vartenda lilla krängning från skidan och skulle nog bli svårare att hålla skotern rak.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Tror nog glappet sitter där av en anledning på de flesta maskiner, just för att inte skotern ska kränga som en berusad bilförare. Om det vore snortight och inga glapp alls skulle ju styret känna av vartenda lilla krängning från skidan och skulle nog bli svårare att hålla skotern rak.
när man köper en ny skoter så äre ju inte så att grejjerna glappar eller hur? om de glappar så är det en fruktansvärd bristande kvalité i produkten.

Att skidan kränger och hoppar ibland är de svårt att fåbort helt och hållet, men de beror på till stor del hur slitna bussningar du har, vilken toe in/out, och vilka skidor du har mot underlaget.

grejjerna ska inte glappa.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
På min gammla JAG afs -89 var styrlederna bra efter 1500 mil. På Zr:n och F7:an vart de ganska glappa fort. Det verkar ha varit en rejäl skillnad i kvalitet. Jag gissar att det gammla hade hårdförkromad kula medans de ny inte har det, de nya blir matta och "oxiderar" relativt snabbt. Någon mer som har en liknande erfarenhet?